Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 26, 2026 12:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 8:39 pm 
The Magnificent

Så kan det ju vara, som kamelen sa: de är ju faktiskt varulvar...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 8:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Suck... nu har jag talat emot slumpen så tappert i övrigt. Och vad händer? Jag börjat tala om slumpen som en faktor i spelet. Jippii. Fast det är bättre att erkänna nu innan nån annan hoppar på mig. (jag erkänner, jag har gjort fel).

Nåväl. Det är ingen slump; jag tänkte nog in i en annan tankebana. Kanske att Legolas sköt så bra att pilarna dödade vargarna på direkten, så att pilarna inte förstördes. Men vad vet jag?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 22, 2006 11:59 pm 
Uruk

Om Ulvarna är så pass intelligenta kanske de precis som människor inte vill lämna några av de sina bakom, och släpar med dom även om dom är döda.

Människor har ju en tendens att vilja skära skinnet av såna djur. Att avlägsna pilarna gör dom kanske bara för att psyka Legolas?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 12:39 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Vargarna var kanske en illusion. :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 9:04 am 
Maia

Verkligen intressanta teorier! Själv har jag alltid tänkt att vargarna var magiska på så sätt att Sauruman "skapat" dem så att de kunde döda samtidigt som de inte existerade i verkligheten (det låter befängt när jag skriver det..).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 9:51 pm 
Master of Doom

Va? Nej, där har du allt fel. Titta på femhäraslaget, där skulle väl de goda varit chanslösa om den teorin stämde.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 8:16 am 
Maia

Nej, jag menade inte att alla vargar var på det sättet utan endast de som dök upp just då och där. Tyvärr har nog den bilden dykt upp genom filmen snarare än genom boken (det är så uslans svårt att befria sig från filmen ibland..). :oops: :evil: :x :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 07, 2007 1:46 pm 
Maia

från silmarillion så fanns det både varulvar och vampyrer (förstorade intelligenta fladdermöss?)I Mothgoths armé. se Sagan om Beren och Luthien tex.
De var om jag inte minns fel en slags andeväsen eller lägre maia som tagit fysisk form i midgård men de hörde inte till och var inte skapade för den midgårda världen.
Sådana varelsers kroppar hade väl en tendens att falla sönder när kroppen förstördes/dödades och anden gick vidare?

Som bågskytt vet jag en del vad som händer med pilar som man skjutit med. Skjuter man på måltavla så händer ju inte så mycket med pilen förutsatt man träffar målet (stoppning som skyddar spetsen, inen övriga åverkan på pilen) men missar man och träffar ramen, pilen tar i marken osv så är det nästan givet att det blir någon form av åverkan på den. Skadade styrfjädrar, trubbad spets, bristningar mm.
det är lätt att förställa sig vad som sker med pilar i en strid där "målet" faller med pilen i sig, pilen tar i ben osv.
Det man kanske kan tänka sig är att de inte helt materiska varelserna bara dämpade pilens flykt och att varelsens fysiska form då upplöstes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 10, 2007 3:52 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

ordagnir skrev:
från silmarillion så fanns det både varulvar och vampyrer (förstorade intelligenta fladdermöss?)I Mothgoths armé. se Sagan om Beren och Luthien tex.
De var om jag inte minns fel en slags andeväsen eller lägre maia som tagit fysisk form i midgård men de hörde inte till och var inte skapade för den midgårda världen.
Sådana varelsers kroppar hade väl en tendens att falla sönder när kroppen förstördes/dödades och anden gick vidare?

Som bågskytt vet jag en del vad som händer med pilar som man skjutit med. Skjuter man på måltavla så händer ju inte så mycket med pilen förutsatt man träffar målet (stoppning som skyddar spetsen, inen övriga åverkan på pilen) men missar man och träffar ramen, pilen tar i marken osv så är det nästan givet att det blir någon form av åverkan på den. Skadade styrfjädrar, trubbad spets, bristningar mm.
det är lätt att förställa sig vad som sker med pilar i en strid där "målet" faller med pilen i sig, pilen tar i ben osv.
Det man kanske kan tänka sig är att de inte helt materiska varelserna bara dämpade pilens flykt och att varelsens fysiska form då upplöstes.

Att pilarna var oskadda kanske enbart beror på Legolas skicklighet med pilbågen. Han kommer ju ifrån Mörkmården (Mörkveden) och har således en del erfarenhet av det vilda livet.

Men visst är det mystiskt att pilarna klarat sig så bra, det är det verkligen!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 10, 2007 5:06 pm 
Maia

med all respekt för Legolas skicklighet, men hur målet beter sig efter träff beror till väldigt liten del på skytten.
Offret måste ju dels isf fås att falla på sånt sätt inte pilen skadas. Dels bli omedelbart blickstilla inte slå efter pilen med tassar eller rulla runt o sig.

Det är kanske teoretiskt möjligt att en extremt bra och erfaren bågskytt kan lära sig att väldigt noga förutsäga hur målet kommer att falla. Och att det går att lära sig och ha sån precision och bra utrustning att man faktiskt kan kortsluta centralanervsystemet med varje träff som torde vara vad som krävs för att målet ska bli liggande still. Legolas kan ju vara bortemot 3000 år så han bör ju haft en del tid till att träna.

Det jag tycker talar emot att han faktiskt skulle kunna uppnå det är att inte lyckas upprepa bedriften senare under bättre förutsättningar i dagsljus.
Därav lutar jag åt att varelserna inte var helt "naturliga" :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 10, 2007 8:44 pm 
Maia

Eller att Tolkien inte var så erfaren jägare ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 4:05 pm 
Dúnadan

Jag tror heller inte att vargarna var naturliga, dom tillhörde ju Sauron.
Men ni missar alla en sak, ni glömmer att en pil var av, det måste betyda att Legolas åtminstonde träffade en varg. Alltså kan dom inte ha varit fantomer eller något liknande.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 5:07 pm 
Maia

nu missminner du dig. Av en pil återstod bara spetsen, de andra var oskadda.
Det bör ju varit den sista pilen, den som tog eld (när Gandalf tände sin magiska eld i träden). Det framgår dessutom att Legolas träffade med fler pilar.
Tycker min förklaring håller; de var en slags "andar" av lägre Valinorskt ursprung som kunde ta fysisk gestalt. Men som föll sönder när kroppen förstördes eftersom den inte var av midgård.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 28, 2007 1:30 pm 
Dúnadan

Näe tror knappast att vargarna var maiar, då hade dom nog varit mäktigare. Sauron var ju typ den enda onda maian som överlevde Morgoths fall och bestämmde sig för att starta eget. Dom andra maiar gömde väl sig eller blev dräpta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 28, 2007 2:36 pm 
Maia

varför? Det fanns andar av väldigt varierande kraft. Balrogen tex (står faktiskt ett fåtal, alltså mer än en) överlevde också och det bör ju varit ännu enklare för lägre andar. De skulle väl knappast bara ligga och trycka till tidens ände?
Citera:
'...werewolves, fell beasts inhabited by dreadful spirits that he [Sauron] had imprisoned in their bodies.'

-ifr Beren and Luthien
Att jag härrör dessa "spirits" till lägre andar som ställde sig på Melkors sida beror på att det är ända ledtråden till deras ursprung.
Möjligen kan man spekulera i om de liksom Ungoliant kom från mörkret som omgav Arda. Men eftersom det är en spekulation i sig om Ungoliants ursprung känns den långsökt när det finns en mer uppenbar förklaring (ockhams rakkniv :wink: ).

Betänk att såväl Gandalf, Sauron, mfl. tillhörde de mäktigaste inom sina grupper. Balrogerna var mäktiga andar likväl kom de att i högsta grad vara tjänare istället för att "starta eget". Svagare andar bör ju i ännu högre grad varit tjänare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]