Citera:
Vad som kan tala emot Tom som maia (vilket jag annars håller med om är ett trovärdigt väsenslag att indela honom i), är att han säger sig vara "först och sist". Före vad? Före Eru? Nej, det går inte (då skulle Tom = Eru, vilket jag inte tror).
Nej före Eru går givetvis inte. Allt är ju direkt eller indirekt sprunget ur Erus tanke.
Syftningen i "först och sist" rör enkom Ea/midgård:
Tom ska vara den siste att falla när mörkret triumferar. Saurons seger berör ju bara midgård. Valinor hade flyttats utanför världens rund och Illuvatars salar ibland stjärnorna utanför världen skulle inte heller beröras.
Det ger att Tom i så fall skulle vara den förste Vala/Maia annan spirit som trädde in i Arda.
Han var där när mörkrets herre kom från
utsidan = Melkor.
Det kan indikera att han var den förste att träda in i världen.¨
Vilket i så fall innebär att han är Vala, Maia eller från en annan order;
Citera:
whether of the Valar and the Maiar, or of any other order
-Valaquenta.
Citera:
Sedan är Tom helt opåverkad av ringen, vilket inte Gandalf är, så trots det nämnda släktskapet kan det vara så att Tom är någonting mer än Gandalf
Sändebuden (Istari) och Sauron påverkades av ringen. Hade andra Maia´s påverkats av den?
Vid rådslaget sägs att de bortom havet inte skulle vilja ta emot den. Den var midgårds problem. = de hade sänt sändebuden och gjort sitt. Sändebuden var genom sitt uppdrag i någon mån bundna till ringen och dess öde vilket gjorde dem mottagliga för dess makt.
Tom Fanns där före ringen och var inte på så sätt knuten till den vilket kan förklara att den inte hade någon makt över honom.
Vi vet inte men det känns inte troligt att vala och maiar bortom havet hade påverkats på samma sätt av ringen.
Citera:
mer än Gandalf
Tja en högre maia eller kanske en Vala.
Vad jag kan se finns fyra möjliga förklaringar vad Tom är; Vala, Maia, från annan "spirit" order. Eller en företeelse skapade i sångens första tema.
Dock känns någon form av Maia eller snarlikt väsen troligast tycker jag.
Citera:
Goldberry skriver Tolkien representerar årstidernas växlingar, vilket stämmer finfint med en maia (och var står det att maia söker maia? några gjorde det ju inte, tex Melian och (tror jag) Goldberry).
Melian är den Maia enda som vi vet levde med något annat än en Maia. Vilket ses som extraordinärt. Det beror antagligen på att det var mellan ande och skapad. Men likväl enda exemplet.
Relationer utanför "raserna" är överhuvudtaget ovanliga i Tolkiens verk. I viss mån gäller det också mellan släkten inom samma "ras".
Antagande men de enda övriga relationer maia har som är kända är till maia liksom vala med vala.