Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 31, 2026 4:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2009 7:23 pm 
Maia

Jag funderar nog mer på varför dvärgaran blir såpass gamla som de blir. De verkar ju ofta ha en ganska kärv och slitsam tillvaro?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2009 8:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo men dom är sega i sig själva, uthålliga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 12:35 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tror det passar sig att dra en liten paralel till själva berget, segt hård och svårförstörbart, såna är dom, dvärgarna.

Ang Tom, vi vet väll egentligen inte vad han är. Om det inte står i Letters eller någon annan skrift jag inte läst.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 12:50 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är inte säker på att Tolkien visste vem han var. Eller så valde han medvetet att lämna det oklart så där. Det står ingenstans uttryckligen vem han var.

Dessutom så hade ju Tolkien uppfunnit karaktären innan han började skriva LOTR; egentligen hör Tom inte hemma där, utan Tolkien tyckte det bara vore intressant om hoberna fick möta honom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 1:41 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jo, så har jag också uppfattat allting om Tom. Att ta upp honom här var egentligen inte allt för relevant, men samtidigt..Nån ras borde han väll ha tillhört..Föresten, är Goldberry av samma "ras" som Tom? Framgår något sådant?

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 11:18 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Goldberry är maia, vilket jag inte har referens till nu, men Tolkien skrev det. Däremot stämmer det att han inte själv riktigt visste var Tom skulle placeras in och han han fick vara med som ett medvetet "enigma".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 11:52 am 
Maia

Har läst att Tom kopplas till Yavanna som sänd av henne, har dock inte ref. nu.
Utifrån vad vi vet:
Maias lever sällan med andra än Maias. Om Goldberry; som per definition är rimligare att anta som "spirit" är Maia bör det vara rimligt att anta att Tom är Maia.
Hans beskrivning som den äldste före alverna och innan världen var färdig skapad etc. påvisar hans ursprung.
Även det att lavskägge är den älsta LEVANDE varelsen påvisar att Tom har ande ursprung. DVS inte levande i biologisk mening. Vi bör säkert kunna utesluta att han är en odöd som vålnaderna. Någont som ingte är lika säkert för Goldberry.

De möjligheter som finns ät att han är antingen maia eller en "spirit".
Hans krafter som tar uttryck genom sånger kopplar honom till valar. Även i innehållet i hans sånger finns kopplingar till dem.
Att han öht besitter magi är ju ett tecken på vad han är.
Gandalf indikerar ett frändeskap med Tom i slutet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 2:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle gärna vilja veta var det stod nånstans Eldalie. Jag har hört ett antal teorier om både Tom o Goldberry men har antagit att de är enigman.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 10:07 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

"As a story, I think it is good that there should be a lot of things unexplained (especially if an explanation actually exists)... And even in a mythical Age there must be some enigmas, as there always are. Tom Bombadil is one (intentionally)." (Letters, nr 144)

Vad som kan tala emot Tom som maia (vilket jag annars håller med om är ett trovärdigt väsenslag att indela honom i), är att han säger sig vara "först och sist". Före vad? Före Eru? Nej, det går inte (då skulle Tom = Eru, vilket jag inte tror). Sedan är Tom helt opåverkad av ringen, vilket inte Gandalf är, så trots det nämnda släktskapet kan det vara så att Tom är någonting mer än Gandalf. Jag gillar bäst den teorin att Tom representerar Arda (lite som Lovelocks Gaiateori angående jorden), och därför inte är maia.

Goldberry skriver Tolkien representerar årstidernas växlingar, vilket stämmer finfint med en maia (och var står det att maia söker maia? några gjorde det ju inte, tex Melian och (tror jag) Goldberry).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 10:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack! det där citatet låter bekant tror jag. halfir på lotrplaza brukar citera den då o då, särskilt det där med "especially if an explanation actually exists" =)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 10:12 am 
Maia

Citera:
Vad som kan tala emot Tom som maia (vilket jag annars håller med om är ett trovärdigt väsenslag att indela honom i), är att han säger sig vara "först och sist". Före vad? Före Eru? Nej, det går inte (då skulle Tom = Eru, vilket jag inte tror).

Nej före Eru går givetvis inte. Allt är ju direkt eller indirekt sprunget ur Erus tanke.
Syftningen i "först och sist" rör enkom Ea/midgård:
Tom ska vara den siste att falla när mörkret triumferar. Saurons seger berör ju bara midgård. Valinor hade flyttats utanför världens rund och Illuvatars salar ibland stjärnorna utanför världen skulle inte heller beröras.
Det ger att Tom i så fall skulle vara den förste Vala/Maia annan spirit som trädde in i Arda.
Han var där när mörkrets herre kom från utsidan = Melkor.
Det kan indikera att han var den förste att träda in i världen.¨

Vilket i så fall innebär att han är Vala, Maia eller från en annan order;
Citera:
whether of the Valar and the Maiar, or of any other order
-Valaquenta.

Citera:
Sedan är Tom helt opåverkad av ringen, vilket inte Gandalf är, så trots det nämnda släktskapet kan det vara så att Tom är någonting mer än Gandalf

Sändebuden (Istari) och Sauron påverkades av ringen. Hade andra Maia´s påverkats av den?
Vid rådslaget sägs att de bortom havet inte skulle vilja ta emot den. Den var midgårds problem. = de hade sänt sändebuden och gjort sitt. Sändebuden var genom sitt uppdrag i någon mån bundna till ringen och dess öde vilket gjorde dem mottagliga för dess makt.
Tom Fanns där före ringen och var inte på så sätt knuten till den vilket kan förklara att den inte hade någon makt över honom.

Vi vet inte men det känns inte troligt att vala och maiar bortom havet hade påverkats på samma sätt av ringen.

Citera:
mer än Gandalf

Tja en högre maia eller kanske en Vala.

Vad jag kan se finns fyra möjliga förklaringar vad Tom är; Vala, Maia, från annan "spirit" order. Eller en företeelse skapade i sångens första tema.
Dock känns någon form av Maia eller snarlikt väsen troligast tycker jag.

Citera:
Goldberry skriver Tolkien representerar årstidernas växlingar, vilket stämmer finfint med en maia (och var står det att maia söker maia? några gjorde det ju inte, tex Melian och (tror jag) Goldberry).

Melian är den Maia enda som vi vet levde med något annat än en Maia. Vilket ses som extraordinärt. Det beror antagligen på att det var mellan ande och skapad. Men likväl enda exemplet.
Relationer utanför "raserna" är överhuvudtaget ovanliga i Tolkiens verk. I viss mån gäller det också mellan släkten inom samma "ras".
Antagande men de enda övriga relationer maia har som är kända är till maia liksom vala med vala.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 7:15 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

ordagnir skrev:
Vilket i så fall innebär att han är Vala, Maia eller från en annan order

Eftersom vi känner till samtliga valar/valier är vala uteslutet.

ordagnir skrev:
Men likväl enda exemplet.

Förutom Goldberry då! ;)

Tolkiens egen tvekan säger det mesta i frågan: han visste inte vad Tom var, men hade han varit maia hade det nog klarlagts. Han är därför troligen något mer odefinierbart och inte tillhörande någon annan order eller ras.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 8:25 pm 
Maia

Citera:
Eftersom vi känner till samtliga valar/valier är vala uteslutet.

Ja jag håller det föga sanolikt. Men det finns 2 teorier som framhålls emellanåt. För diskussionens skull tycke jag det skulle tas med.
1 Han är en inkarnation av en av Valar.
2 Han är en Vala inkognito :?

Maia har en del möjligheter eller en annan av Ainurs ordnar.
Eftersom de inte klargjorts kanske mer det sista det passar in bra med flera företeelser;
det antyda släktskapet till Gandalf.
Är inte i konflikt med inträdelse ordningen i Lost tales.
Koppling till sång och innehållet som knyter an till Ainur.
Det är något vi vet existerar.
Det kan förklara Tolkiens tvekan i så fall. Han nämnde dem men beskrev dem inte vidare. Han visste inte själv vilka de var eller deras roll.
Författarmässigt är det lysande för att ge intresse, kittla fantasin och upptäckarlusten hos läsaren att skapa en sådan karaktär som känns så nära, greppbar och lite familjär men; vem är han egentligen?

Citera:
Förutom Goldberry då!

Förutsatt att hon är en Maia :wink:
Vad med växlande årstider gör henne till Maia?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 9:37 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

ordagnir skrev:
Vad med växlande årstider gör henne till Maia?

Det var menat som ett exempel, men utifrån vad som sägs om henne känns det som hon har ganska stor makt över årstiderna, åtminstone lokalt. Att hon är "the riverwoman's daughter" gör det inte enklare att klassificera henne, men det kan innebära att hon är Uinens dotter (således dotter till två maiar; Osse och Uinen). Men rent generellt ser jag alla "spirits" som maiar i Tolkiens verk. Vilka spirits (förutom Tom) kan du nämna som kan avfärdas som icke-maiar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 11:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag kan då inte föreställa mig en maia som är helt opåverkad av Ringen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]