Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alver i mytologin
InläggPostat: fre feb 10, 2006 7:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
På länken tar Leonid Korablev (jag har aldrig hört talas om karln tidigare) upp alver i gammal mytologi och hävdar att Tolkien, snarare än att uppfinna något nytt, försökte återskapa en mer ursprunglig bild av detta folk, som de uppfattades i äldre tid. Detta då till skillnad från den uppblandade och förvanskade moderna bild av alver (eller snarare "älvor") som var förhärskande innan LotR publicerades.

Texten är lite av en halvkväden visa, det känns som om Korablev inte riktigt löper linan ut i sitt resonemang, och det framgår också mycket riktigt att detta är en avkortad version av den ryska originaltexten. Men det är ändå mycket intressant!

(Det nämns förresten att mer än hälften av alla islänningar fortfarande tror på alver! Stämmer den siffran verkligen? Och hurdana är de isländska alverna, någon som vet?)

http://www.shelltown.net/~dangweth/elfsaga.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 8:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
De isländska 'alverna' är någon slags andar eller oknytt som bor i stenar. Än idag bygger man vägar runt stenar man tror bebos av dessa. Har ingen speciell källhänvisning, utan detta är taget ur minnet från föreläsningar om isländsk litteratur och film. Den japansk-isländska filmen Cold Fever handlar till viss del om islänningarnas speciella syn på det vi skulle kalla det övernaturliga. En bra men lite ojämn film.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 10:45 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
På länken tar Leonid Korablev (jag har aldrig hört talas om karln tidigare) upp alver i gammal mytologi och hävdar att Tolkien, snarare än att uppfinna något nytt, försökte återskapa en mer ursprunglig bild av detta folk, som de uppfattades i äldre tid. Detta då till skillnad från den uppblandade och förvanskade moderna bild av alver (eller snarare "älvor") som var förhärskande innan LotR publicerades.

Texten är lite av en halvkväden visa, det känns som om Korablev inte riktigt löper linan ut i sitt resonemang, och det framgår också mycket riktigt att detta är en avkortad version av den ryska originaltexten. Men det är ändå mycket intressant!

(Det nämns förresten att mer än hälften av alla islänningar fortfarande tror på alver! Stämmer den siffran verkligen? Och hurdana är de isländska alverna, någon som vet?)

http://www.shelltown.net/~dangweth/elfsaga.html

Korablev glömde att nämna att tanken om Tolkien som rekonstruktör är gammal och utgör huvudtesen i Tom Shippeys välkända The Road to Middle-earth (1982). Alvernas mytologiska och lingvistiska ursprung är ett av Shippeys mer framträdande exempel. (Och vid Nordpolen, där Jultomten bor, finns det fortfarande alver. ;) )

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 11:02 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Så var hämtar Tolkien sina alver från? De inom fornnordisk mytologi skiljer sig ju en del från Tolkiens, tycks mer vara "små" ljus/mörkerväsen som finns inneboende i naturen och hjälper människor, mindre mänskliga än Tolkiens alltså.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 12:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Nerloth skrev:
Så var hämtar Tolkien sina alver från? De inom fornnordisk mytologi skiljer sig ju en del från Tolkiens, tycks mer vara "små" ljus/mörkerväsen som finns inneboende i naturen och hjälper människor, mindre mänskliga än Tolkiens alltså.

Nej, det är precis det som är en av poängerna att de fornnordiska alverna inte var "små". Den text Kamelen länkade till ger ett antal specifika referenser.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 12:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Tar inte Professorn själv upp detta i någon uppstats eller liknande (Om sagor, kanske)?

Hur som helst orkade jag inte lösa igenom sidan du länkade till -- lade bara märke till hakkorset i övre högra hörnet.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 1:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Líndaletaro skrev:
Tar inte Professorn själv upp detta i någon uppstats eller liknande (Om sagor, kanske)?

Hur som helst orkade jag inte lösa igenom sidan du länkade till -- lade bara märke till hakkorset i övre högra hörnet.

Hakkorset är inte en negativ symbol.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 2:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Líndaletaro skrev:
Tar inte Professorn själv upp detta i någon uppstats eller liknande (Om sagor, kanske)?

Precis. Tolkien tar upp ordet "elf" och dess lingvistiska förfall på ett flertal ställen. I essäer, brev, HoMe och till och med i LotR.

Líndaletaro skrev:
Hur som helst orkade jag inte lösa igenom sidan du länkade till -- lade bara märke till hakkorset i övre högra hörnet.

Hoho, det gör ju att hans Tolkienintresse riskerar att uppfattas som "rasistiskt", oavsett om det är det eller inte.

Nerloth skrev:
Hakkorset är inte en negativ symbol.

Tja, efter nazisternas användning uppfattar de flesta i västvärlden hakkorset som en negativ symbol. Men tydligen inte du.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 11, 2006 3:59 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Nerloth skrev:
Hakkorset är inte en negativ symbol.

Som jag har förstått det är hakkorset en urgammal symbol för solen (men jag kanske har fel). Dock uppfattar nog de flesta "dagens" hakkors som en negativ symbol.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 13, 2006 9:40 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
De fornnordiska alverna var ett folk som var duktiga smeder och som asarna hade samarbete med. Alltså inga små filurer som lurade under stenar. En rolig aspekt är ju att alver på norska har samma betydelser som älvor på svenska och eftersom norska och isländska tillhör samma språkstam så torde de isländska alverna helt enkelt vara älvor och då är det inte så konstigt om de dväljs under högar och stenar.


Vad beträffar Tolkiens alver så finns det att läsa i Tolkiens Ring av David Day att enligt gamla myter från Irland så levde där ett högrest och vackert folk innan människorna kom. Efter att människorna intog den gröna ön så försvann folket successivt och ingen har sett till dem efter det. (På ett ungefär gick det till så, det var länge sen jag läste den.)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 13, 2006 1:03 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Japp, "folket" kallades Sidhe. Uttalas "Schidd" har jag för mig...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 14, 2006 7:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
:o Det har jag aldrig hört talas om innan, tack för upplysningen :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 14, 2006 7:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det uttalas "shee". Bean Sidhe uttalas t ex (och stavas också ofta) banshee och betyder "fairy woman".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 8:57 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Nerloth skrev:
Hakkorset är inte en negativ symbol.


En symbol laddas med det värde som omvärlden tycker att det har. Den har inget absolut, objektivt värde i sig själv. Hakkorset är - idag - en negativ symbol, oavsett vad det kan ha för tidigare laddning. Kanske kommer vi i framtiden lyckas "rädda" hakkorset tillbaka från denna negativa laddning, men där är vi inte än. Att då säga att hakkorset inte är en negativ symbol är onekligen en smula naivt.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 8:59 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Älva skrev:
De fornnordiska alverna var ett folk som var duktiga smeder och som asarna hade samarbete med. Alltså inga små filurer som lurade under stenar. En rolig aspekt är ju att alver på norska har samma betydelser som älvor på svenska och eftersom norska och isländska tillhör samma språkstam så torde de isländska alverna helt enkelt vara älvor och då är det inte så konstigt om de dväljs under högar och stenar.


Är det inte snarare så att ordet "alf/alv/älva" gjort samma resa som det engelska "elf", och även i skandinaviska språk fått den innebörd som Tolkien så hjärtligt avskydde. Det norska/isländska alv har säkerligen betytt samma sak som det svenska, en gång i tiden.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010