Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 5:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 06, 2008 8:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ras: alv (sort beroende på hemvist)

Plats:
- I Beleriand: Nargothrond, Hithlum (lite för kallt?), Doriath el Ossiriand.
- I Midgård: Ost in Edhil el Mithlond (+ någon tur till Imladris).

Syssla: Gärna någon som hade anledning att resa runt en del. Om jag bodde i Ost in Edhil vill jag tillhöra Gwaith i Mirdain (och sedan fly till Mithlond el Imladris).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 11:24 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Första åldern, troligen Doriath, springa runt i oändliga grottor och reta massa alver, bättre kan man inte ha det, där är jag!

Andra ålder, känner mir riktigt dåligt påläst om denna.. Men visst var det under andra åldern Númenor blomstrade? :oops: då hittar man mig där!

Tredje åldern, troligen i fylke på Gröna Draken :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 6:41 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sammie skrev:
Tredje åldern, troligen i fylke på Gröna Draken :D


svepandes några ljumna! (OT jag vet men kunde inte låta bli :wink: )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 10:40 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eldalie skrev:
Sammie skrev:
Tredje åldern, troligen i fylke på Gröna Draken :D


svepandes några ljumna! (OT jag vet men kunde inte låta bli :wink: )



Haha förstår det :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 7:45 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Sammie skrev:
Men visst var det under andra åldern Númenor blomstrade? :oops: då hittar man mig där!


Visst var det under andra tidsåldern Númenor fanns. Den gavs till de människor som stridit på de godas sida under Vredens krig mot Morgoth och föll i samband med slutet på andra tidsåldern då Sauron lurade kungen av Numenor att segla västerut mot Vallinor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 8:12 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Corintur skrev:
Sammie skrev:
Men visst var det under andra åldern Númenor blomstrade? :oops: då hittar man mig där!


Visst var det under andra tidsåldern Númenor fanns. Den gavs till de människor som stridit på de godas sida under Vredens krig mot Morgoth och föll i samband med slutet på andra tidsåldern då Sauron lurade kungen av Numenor att segla västerut mot Vallinor.



Ja det vet jag faktiskt ,)
Men var osäker på om det var Númenors fall som var första ålderns slut eller om det var andra åldern : :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 9:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Första åldern slutade med att Morgoth besegrades och Thangorodrim störtades.

Andra åldern tog slut då Sauron besegrades och Isildur tog ringen.

Tredje åldern slutade när de tre ringarna lämnade Midgård efter att Sauron besegrats ("för alltid").


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 11:01 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Egalmoth skrev:
Första åldern slutade med att Morgoth besegrades och Thangorodrim störtades.

Andra åldern tog slut då Sauron besegrades och Isildur tog ringen.

Tredje åldern slutade när de tre ringarna lämnade Midgård efter att Sauron besegrats ("för alltid").


Cheers!

Bara jag som tycker att Angband låter som en vacker plats? Störde mig på det när jag läste silmarillion

Har förövrigt läst boken 1,5 ggr, den första blev rätt knackig men jag fick med de bästa bitarna känns det som.
Den andra gången fick jag med helheten och ska nu läsa böckerna på engelska för att sedan ge mig på Silmarillion på engelska! (ifall nån brydde sig) ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 11, 2009 10:25 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör apr 11, 2009 5:17 pm
Inlägg: 32
Ort: Stockholm
Ojoj, jag vill vara människa antingen i Hithlum som en medlem i Hadors hus, som en av de Dúnedain som red med Aragorn i det Grå Kompaniet, eller som en Dúnedain kapten i Númenór(när det var troget Valar)/Gondor/Återförenade kungarikets flotta eller armé Dúnedain.

Som alternativ sysselsättning i Hithlum skulle jag inte ha någoting emot att ha någon slags ledarroll, i kombination med att vara musiker.

Jag vill inte vara en girig dvärg eller en odödlig alv, även om som en medlem i Fingolfins, Finrod, Turgon eller Finrod livtrupper är lockande (dock vill jag kunna dö så i slut ändan).

_________________
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=654

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 07, 2009 9:35 am 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 07, 2009 8:48 am
Inlägg: 8
Ort: Säffle/Sunne
Jag skulle vara en hobbit, men jag skulle nog betraktas som lite underlig av de andra hoberna (ja, jag blandar termer hejvilt, blir ofta hobbit i singular och hober i plural är jag skriver)...´. För jag älskar hobbit-livsstilen fast en del grejer vill jag inte befatta mig med för egen del så. Tidsålder vet jag inte, spelar nog ingen roll så länge det är lugnt och skönt i the Shire där jag bor :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 07, 2009 10:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Om jag fick vara en hobbit skulle jag nog vilja vara Bandobras Took:

Citera:
Golfimbul led a band of his Orcs in an invasion of the Shire in Third Age 2747. He was met by Bandobras Took in the Northfarthing of the Shire, and defeated in the Battle of Greenfields. During the battle, Bandobras charged at Golfimbul and knocked off his head with a club. Golfimbul's head flew through the air for 100 yards and went down a rabbit hole. It is said that this is how the game of golf was invented.
Tolkien Gateway


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 05, 2009 12:13 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Jag skulle vara en Rohanit bosatt i Edoras eller någon annan stor bosättning i Rohan. Jag skulle leva runt tidsåldersskiftet 3:e/4:e åldern. Jag skulle smyga med till kriget förklädd a 'la Éowyn, antagligen inte lyckas särskilt bra men i vilket fall som helst överleva och hålla mig dold från upptäckning av mina landsmän.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 11:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
OT-spåret om vad man kallar en människa från Rohan är nu flyttat hit: http://www.tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=5754&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 28, 2009 8:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Nu var det över två år sedan jag skrev var jag ville tillbringa min tid i Midgård, och hur.

Nu vill jag nog tillhöra den 3:e åldern, en resande människa, lite så som Gandalf, fast utan hans magiska talanger. Skulle hålla mig uppe i norra Midgård. Fylke hade gärna fått vara ett ställe föt vila mellan irrfärderna.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 28, 2009 9:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Aldarion skrev:
Fylke hade gärna fått vara ett ställe föt vila mellan irrfärderna.

Tror du verkligen att du skulle trivts i Fylke? Hobbitarna var ju inte vana vid de Stora, du skulle säkert ha betraktats med stor misstänksamhet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010