Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 2:40 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Första ålderns alver var väl rätt långa? Iaf 2.20?

En balrog på 4.40 bör vara svårslaget för alla krigare. Men inte omöjligt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 3:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
2.20 var har du fått det ifrån?

Däremot att vissa alver var mycket långa vet vi. T.ex. Thingol, Maedhros och Turgon. Glorfindel var längre än Gandalf i vilket fall, men Gandalf var inte särskilt lång. Jag skulle tippa att Glorfindel var ungefär lika lång som Aragorn eller Boromir.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 3:30 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Har för mig jag läst det i nån tråd här på forumet.
Kan kika i längd på folken i midgård och kolla det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 3:36 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
"5. Alverna var längst av alla. Alverna var i snitt ca 198 cm (män) resp 183 (kvinnor) men ädlingarna var i allmänhet längre än så. Thingol är alltså med sina tre meter den längsta av alla Ilúvatars barn. Jag tror mig ha läst att Galadriel var den längsta kvinnan någonsin med 190 cm, men det kan vara från en osäker källa, även om jag tror det är från Tolkien. Noldor ska också ha varit något längre än sindar; det har jag för mig är taget rakt av från Tolkien. Men det innebär nog snarare att sindar var några cm under 198/183 eftersom det i citatet som tog upp längden stod att "fully grown elf-men were" så det antyder att det är de långa som är av de måtten."

Så ca 2meter långa, räknas då glorfindel till en ädling vilket jag tror/tycker han bör - torde balrogen vara 4 meter lång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 12, 2009 11:25 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Enligt mig är en balrog helt klart för stor för att få plats i ett vanligt hus, har inga vingar utan bara en vingliknande skugga som dom sveper in sig i och nej då kan dom inte flyga, hur hade då dom blivit nerstörtade!?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 8:34 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Cotume skrev:
Enligt mig är en balrog helt klart för stor för att få plats i ett vanligt hus, har inga vingar utan bara en vingliknande skugga som dom sveper in sig i och nej då kan dom inte flyga, hur hade då dom blivit nerstörtade!?


De finns många djur som har vingar men inte kan flyga, pingviner, strutsar. Klart de kan ha blivit nedstörtade fast de har vingar. Tycker iaf jag.

Angående storleken, jag har svårt att se att en duell skulle kunna sluta med alvisk vinst ifall de var större än ett hus.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 9:29 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sammie skrev:
De finns många djur som har vingar men inte kan flyga, pingviner, strutsar. Klart de kan ha blivit nedstörtade fast de har vingar. Tycker iaf jag.
Angående storleken, jag har svårt att se att en duell skulle kunna sluta med alvisk vinst ifall de var större än ett hus.
Jag tror inte Tolkien föreställde sig fysiska vingar på varelser som inte kunde flyga, men vi lär aldrig få veta säkert. Vad gäller storleken verkar alla som skrivit om den vara överens om att balroger var minst 3-4 m, och de flesta lutar väl åt 4-6. Alla dessa mått är större än ett vanligt rum i ett vanligt hus. Jag tror det var rummet och inte huset Cotume avsåg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 1:29 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
Sammie skrev:
De finns många djur som har vingar men inte kan flyga, pingviner, strutsar. Klart de kan ha blivit nedstörtade fast de har vingar. Tycker iaf jag.
Angående storleken, jag har svårt att se att en duell skulle kunna sluta med alvisk vinst ifall de var större än ett hus.
Jag tror inte Tolkien föreställde sig fysiska vingar på varelser som inte kunde flyga, men vi lär aldrig få veta säkert. Vad gäller storleken verkar alla som skrivit om den vara överens om att balroger var minst 3-4 m, och de flesta lutar väl åt 4-6. Alla dessa mått är större än ett vanligt rum i ett vanligt hus. Jag tror det var rummet och inte huset Cotume avsåg.

Helt rätt, rummet inte själva huset. Hus BRUKAR vara uppdelade i rum.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 2:17 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Cotume skrev:
Eldalie skrev:
Sammie skrev:
De finns många djur som har vingar men inte kan flyga, pingviner, strutsar. Klart de kan ha blivit nedstörtade fast de har vingar. Tycker iaf jag.
Angående storleken, jag har svårt att se att en duell skulle kunna sluta med alvisk vinst ifall de var större än ett hus.
Jag tror inte Tolkien föreställde sig fysiska vingar på varelser som inte kunde flyga, men vi lär aldrig få veta säkert. Vad gäller storleken verkar alla som skrivit om den vara överens om att balroger var minst 3-4 m, och de flesta lutar väl åt 4-6. Alla dessa mått är större än ett vanligt rum i ett vanligt hus. Jag tror det var rummet och inte huset Cotume avsåg.

Helt rätt, rummet inte själva huset. Hus BRUKAR vara uppdelade i rum.


Lät väldigt flummigt som du sa det först.

Som att säga; balroger är lika höga som träd - när man menar till den understa grenen.. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balrogar
InläggPostat: ons jun 08, 2011 2:12 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
En trevlig och bra avhandling på balroger har vi här, följer Tolkiens utveckling genom åren och bilden av balrogerna under dessa:
http://lotrplaza.com/forum/forum_posts.asp?TID=235254

Läste för övrigt i en annan artikel [minns ej vart, tror ej det var i ovan] att tidsdatumet för att balrogernas antal skulle varit 7st inte är helt kronologiskt säkert. Tydligen kommer det låga antalet från en enda anteckning i marginalen och kan ha föregått senare texter som talar om dem i större antal. En spekulation i sin helhet.
Aldrig varit förtjust i det så ringa antalet balroger, om än fler än två-tre dussin förefaller otroligt enligt vad balrogerna senare utvecklades till i Tolkiens sinne. Balroger lyckades ju för ett långt tag leda motståndet mot valars här från Västerness under Vredens Krig. Mäktiga må de vara men ett visst antal borde ju krävts för kunna utmana närvarande ainur som Eönwë, Tulkas och Oromë (vilka jag ivf är säker på var där) med alla fräscha "super light in the eyes"-calaquendi...?

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balrogar
InläggPostat: lör maj 26, 2012 6:47 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
jag har fått för mig att balrogernas antal var 13, var jag läst det kommer jag inte ihåg så påstår inte att det är en tillförlitlig källa men 7 känns för mesigt. Speciellt efter det att Gothmog dog och den glorfindel dräpte. 5 st är inte mycket att hänga i julgranen om alvädlingar kan besegra dem.... får inte ni också känslan av att när beren och luthien stjäl en av simarillerna att det är en del som är däromkring?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balrogar
InläggPostat: sön maj 27, 2012 3:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
jag har fått för mig att balrogernas antal var 13, var jag läst det kommer jag inte ihåg så påstår inte att det är en tillförlitlig källa men 7 känns för mesigt. Speciellt efter det att Gothmog dog och den glorfindel dräpte. 5 st är inte mycket att hänga i julgranen om alvädlingar kan besegra dem.... får inte ni också känslan av att när beren och luthien stjäl en av simarillerna att det är en del som är däromkring?


Men versionerna skiljer sig åt. Enligt De Förlorade Sagornas Bok fanns det tusentals balroger, men i slutet av sitt liv finns det saker som tyder på att Tolkien föreställde sig att antalet var mycket lägre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balrogar
InläggPostat: sön maj 27, 2012 7:54 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Sant fast jag har aldrig fått för mig när jag läst förlorade sagornas bok att det var så många? Kanske dags att läsa om den då i och för sej. Men tycker att 13 är bättre än sju!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balrogar
InläggPostat: mån maj 28, 2012 12:55 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
Sant fast jag har aldrig fått för mig när jag läst förlorade sagornas bok att det var så många? Kanske dags att läsa om den då i och för sej. Men tycker att 13 är bättre än sju!


Här har du en del att läsa: http://tolkien.slimy.com/essays/TAB2.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balrogar
InläggPostat: mån maj 28, 2012 2:22 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Egalmoth skrev:
nolofinwe skrev:
Sant fast jag har aldrig fått för mig när jag läst förlorade sagornas bok att det var så många? Kanske dags att läsa om den då i och för sej. Men tycker att 13 är bättre än sju!


Här har du en del att läsa: http://tolkien.slimy.com/essays/TAB2.html


Tackar för intressant och bra läsning!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010