Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2024 7:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: ons feb 16, 2011 5:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Även om den ignorerat Lothlorien hade den kunnat ställa till en massa förödelse öster om Anduin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tor feb 17, 2011 6:54 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
I sådana fall får vi anta att den var förtjust i Moria per se, eftersom den inte stack norrut eller dylikt och grundade ett mer ambitiöst välde där?
Får ju tillstås att mer kvadratyta i en enskild bostad går nog inte at få tag i!

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tor feb 17, 2011 8:18 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Egalmoth skrev:
Även om den ignorerat Lothlorien hade den kunnat ställa till en massa förödelse öster om Anduin.


Förvisso. Men till vilken nytta? Dessa områden var ju glesbygder, precis som stora delar av Eriador. En balrog vore rätt bortkastad på att ränna runt och sätta eld på några enstaka bondgårdar. En vanlig hederlig ork-trupp vore betydligt mer lämpad och ändamålsenlig för det jobbet. Jag tycker att balrogen gjorde helt rätt som låg och tryckte i Moria i väntan på ett mer passande uppdrag. Som du själv skriver orsakade den en hel del skada bara genom att jaga bort dvärgarna därifrån.

Men, som du också var inne på, balrogerna kanske inte kunde ta några stora initiativ på egen hand. De kanske var beroende av direkt styrning från farbror Melkor för att kunna agera i större skala. Det skulle förklara deras låga aktivitet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tor feb 17, 2011 8:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tänkte inte bara på de människoboningar som fanns där utan även Thranduils rike och kanske till och med Erebor. Jag tror i alla fall att de saknade vapen för att möta en sån fiende. Dvärgarna gjorde allt de kunde för att stoppa balrogen, men den var helt enkelt för kraftfull och de kunde inte skada den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tor feb 17, 2011 8:35 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Rent allmänt tycker jag det mesta talar för ren bekvämlighet; Balrogen var nöjd med att ta det lugnt.
Han/hon/den tycks ju vare sig hörsammat eller allierat sig med Sauron t.ex.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tor feb 17, 2011 9:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
OK Egalmoth, jag förstår vad du menar. Men jag har inte samma uppfattning om balrogers styrka, jag tror att den i Moria inte haft en chans om dvärgarna hoppat på den i samlad tropp. Min bild av skeendet är inte att dvärgarna slogs mot balrogen och förlorade. Jag tänker mig snarare att de flydde från Moria för att de blev demoraliserade när en mörk, okänd kraft dödade deras härskare. Det är tveksamt om någon dvärg ens såg balrogen tydligt, det var nog mera som att någon hörde ett skrik, och sedan var Durin borta, bara kronan låg kvar på stengolvet, tillsammans med några droppar dvärgblod... :)

Men jag tror inte att något alvrike kunde ha skadats särskilt allvarligt av en enda balrog. Möjligen om den varit i spetsen för en armé av orker, då kunde den ha tagit hand om någon mäktig alvledare medan orkerna fick göra grovjobbet. Det är så jag föreställer mig att det gick till när Fingon dräptes i Nirnaeth.

Ngugi, kanske brydde sig inte balrogen alls om Sauron utan var helt inställd på att invänta Morgoths återkomst. Eller så var den nöjd med att sitta och äta chips framför TV:n. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tor feb 17, 2011 9:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nja, riktigt så var det inte Pellegrino. 1980 föll Durin och året därpå hans son, så det är tydligt att dvärgarna försökte angripa den med en större styrka men misslyckades. Det hade varit annorlunda ute på en slätt med 1000 välbeväpnade krigare med skyddsmaskar i fullt solljus, men om balrogen försökt angripa Erebor eller Thranduils rike skulle den ha gjort ett överraskningsangrepp. Den skulle ha undvikit en riskabel stridssituation..

Förresten så torde det vara i närmaste omöjligt för en balrog att smyga sig fram mot en fiende och undgå upptäckt. Den skräck som "gick framför" balrogerna avslöjade dem. Precis som Dain kände av balrogen redan på håll just efter att han dödat Azog och blickade in i Moria.


Senast redigerad av Egalmoth tor feb 17, 2011 11:41 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tor feb 17, 2011 10:35 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
"Knock, knock"
"Who's there?"
"Balrog. Wraaaagh!"

I små utrymmen, där numerär är till föga nytta och krigsmaskiner inte kan utnyttjas låg dvärgarna nog tyvärr illa till.
Skulle Erebor eller Mörkmården härjas (vi har dock fortfarande inte hittat balrogens motivation att vilja göra något) är det nog troligt att det skulle bli med en hord orker som kanonfoder. Orkernas legioner har förr haft balroger i spetsen så det är inte säkert den skulle bara göra chockerande blixtangrepp som en gubben i lådan.
Båda regioner saknar calaquendi, vilka tycks haft en viss fördel i att slåss emot andevarelser då de själva är halvt i andra världen (Fëanor, Fingon, Glorfindel osv), således vore de mer sårbara än tidigare områden som balroger varit ute efter att krossa med hjälp sina underhuggare.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: fre feb 18, 2011 8:00 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Egalmoth, det lilla som står i essän om Durins folk kan tolkas lite hur som helst. Jag tänker mig att balrogen och dvärgarna INTE möttes i en avgörande strid. I så fall skulle det ha skett på en gång. Varför skulle balrogen vänta ett år om den ändå var starkare än alla dvärgar? Jag tycker det verkar troligare att dvärgarna plågades av upprepade balrog-angrepp och att först Durin och sedan Nain I drog ut för att dräpa den, men misslyckades. Det borde ha varit tillräckligt för att övertyga dvärgarna om att de inte hade någon framtid i Moria.

Det måsta ha funnits en stor mängd dvärgar i Khazad-Dûm med tanke på att det redan mäktiga riket hade förstärkts med dvärgar från Belegost och Nogrod efter Första åldern. Hur många kan man bara gissa, men tiotusentals kan det mycket väl ha varit. Med tanke på att en trupp dvärgar i Nirnaeth lyckades driva drakarnas fader Glaurung på flykten så tror jag att balrogen hade en viss respekt för sina grannar. Jag är inte alls säker på att den vågade visa upp sig öppet och ge dvärgarna information om var den höll till. Självklart tror jag inte att den var som Gollum och smög sig på dvärgarna bakifrån för att ta struptag. :) Jag tänker mig snarare att den drog på räder till de bebodda områdena, dödade en dvärgfamilj eller två, för att sedan dra sig tillbaka till djupen. No witnesses left.

Fast som sagt, det är bara spekulationer.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: fre feb 18, 2011 10:29 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det är svårt att veta hur Tolkien tänkte sig balrogerna, och man kan fråga sig om han var så konsekvent i sin syn på dem. Det verkar som om de hade en förkärlek för att hålla sig gömda, vilket visar sig både i Angband, då under Morgoths kontroll, och i Moria, där balrogen inte var styrd men säkert bidade sin tid. Vad gäller deras makt säger ju Gandalf att de övriga i sällskapet inte kan hjälpa honom mot denna fiende. Alltså är ett svärd som Anduril i Aragorns händer inte tillräckligt! Jag tror att det fåtal högalver, samt Tuor med Ulmos välsignelse, som dräpte balroger i första åldern, var de enda, förutom andra maiar och valar, som kunde dräpa balroger (tänk även på vad Gandalf säger i Fangorn, om att Aragorn, Gimli och Legolas inte skulle kunna skada honom, dvs inte kunna skada en mäktig maia). Däremot tror jag att dvärgarna i Moria lyckades hålla sig ifrån balrogen såpass länge som de gjorde pga de små utrymmena, där den hade svårt att ta sig fram. Den hade troligen även ett större intresse av att bevara hemligheten kring sin identitet, än att jaga dvärgar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: fre feb 18, 2011 12:19 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Eldalie skrev:
Vad gäller deras makt säger ju Gandalf att de övriga i sällskapet inte kan hjälpa honom mot denna fiende. Alltså är ett svärd som Anduril i Aragorns händer inte tillräckligt! Jag tror att det fåtal högalver, samt Tuor med Ulmos välsignelse, som dräpte balroger i första åldern, var de enda, förutom andra maiar och valar, som kunde dräpa balroger (tänk även på vad Gandalf säger i Fangorn, om att Aragorn, Gimli och Legolas inte skulle kunna skada honom, dvs inte kunna skada en mäktig maia).

Trodde bara Ecthelion och Glorfindel uttryckligen dräpte balroger när Gondolin föll?
Är klart böjd att tro att bara de som är av balrogernas eget släkt eller de som sett Valinors ljus kan möta dem i alla fall!

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: fre feb 18, 2011 12:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej inte i de FSB, i den dräpte Tuor ett flertal balroger och hans yxa, Dramborleg, var deras största skräck.

Sen så har Eldalie en poäng i att den säkert inte ville avslöja sin identitet, ganska uppenbart men tror inte det har nämnts så ofta (eller överhuvudtaget) i den här tråden. Den kanske helt enkelt var skraj efter vad som hänt Morgoth, kanske var den mer paralyserad än Sauron var. Sauron glömde efterhand Valars vrede i samband med Morgoths fall, men blev sedan påmind efter Númenors fall, men balrogen kanske såg annorlunda på det här.


Senast redigerad av Egalmoth fre feb 18, 2011 12:55 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: fre feb 18, 2011 12:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Egalmoth, det lilla som står i essän om Durins folk kan tolkas lite hur som helst. Jag tänker mig att balrogen och dvärgarna INTE möttes i en avgörande strid. I så fall skulle det ha skett på en gång. Varför skulle balrogen vänta ett år om den ändå var starkare än alla dvärgar? Jag tycker det verkar troligare att dvärgarna plågades av upprepade balrog-angrepp och att först Durin och sedan Nain I drog ut för att dräpa den, men misslyckades. Det borde ha varit tillräckligt för att övertyga dvärgarna om att de inte hade någon framtid i Moria.
Fast som sagt, det är bara spekulationer.


Det vore konstigt om Durin först blir dräpt (med lite eller inget utan skydd av hans livvakt) och att sedan Nain ger sig ut på jakt med bara några få omkring sig och dödas han med. Det vore inte så smart av Nain i alla fall! Antagligen tog han de mått och steg han kunde tänka ut för att besegra balrogen, men att även med en lite större styrka så räckte det inte helt enkelt. Jag menade inte att alla dvärgar samtidigt skulle ha kunnat gå emot den, det vore förstås svårt med tanke på hur trånga gångarna var och den enorma skräck balrogen injagade. Tänkte mig mer några hundra av Dúrins bästa och modigaste krigare.

Att balrogen inte gick bärsärkargång på alla dvärgar samtidigt kan ju just ha berott på att den var försiktig och kalkylerande. Den insåg hur stark den var jämfört med motståndet, och 1 år är inte mycket för en balrog, den kunde vänta. Balrogen lyckades fördriva dvärgarna helt och hållet i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: fre feb 18, 2011 4:52 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Egalmoth skrev:
Balrogen lyckades fördriva dvärgarna helt och hållet i alla fall.


Japp, och det är egentligen ganska märkligt, med tanke på att Khazad-Dûm sannolikt var det mäktigaste dvärgariket någonsin. Hur kunde dvärgarna, på hemmaplan i sin allra heligaste bosättning och på höjden av sin makt, låta sig drivas på flykten av en enda balrog? Det rimmar illa med Tolkiens övriga skriverier om dvärgar: att de stod emot eld bra, att de var bra på att slåss under jorden, att Azaghâl och Belegosts dvärgar lyckades driva bort Glaurung o.s.v. Jag håller med Eldalie om att Tolkien inte tycks ha varit så värst konsekvent angående balroger. I alla fall verkar han ha uppgraderat dem ganska kraftigt efter att han skrev "Gondolins fall".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: fre feb 18, 2011 5:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, Khazad-dûm var inte på höjden av sin makt även om det fortfarande var ganska starkt förstås. Allt sedan många dvärgar emigrerade från Belegost i början av andra åldern hade befolkningen sakta minskat i Moria. Detta berodde delvis på att de inte kunde skaffa mat av människor i Rhovanion i lika stor utsträckning som de kunnat tidigare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010