Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 9:30 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Bëor skrev:
Låt oss jämföra med pingviner. De har också vingar, men de kan inte heller flyga. Jag har personligen alltid sett en balrog som en bevingad varelse, dock så kan jag ha blivit liiiiiiite påverkad av filmen
Men pingvinernas vingar är ju just en evolutionär utveckling, då de simmar med dem istf att flyga.

Filmens beklagliga påverkan kan mycket skyllas på, samt alla de teckningar och målningar där konstnärer tolkar fritt sådant som inte är befäst (och ibland gör de fel även där det är befäst, tex när de envisas med att ge Fingolfin gyllene hår).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 5:22 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Tack för korrekturanmärkningarna! De är fixade nu.

Även jag håller helt med artikelförfattaren och ser en balrog som endast något större än en människa samt utan vingar.

Det finns ännu en intressant artikel om balroger som hamnskiftare o dyl som jag också kan tänka mig att översätta när jag får tid.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 24, 2010 2:14 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 07, 2009 11:21 pm
Inlägg: 49
Ort: Veddige
Problemet för mig är att jag bara är 15 år, och alltså såg filmen 3 gånger före jag läste boken, och därför har jag alltid sett personerna som i filmen. Däremot har jag ju läst Silmarillion, men har alltid haft samma uppfattning om hur stora dom är och hur dom ser ut, och att de är store urandar av eld. Eller snarare demoner, eftersom Gandalf säger det i filmen. Men jag tycker dom har lyckats väldigt bra i filmen måste jag säga. Med att gestalta den alltså. Den ser verkligen ut som en demon från den forna världen. Däremot om den har vingar... Det känns som att den inte har det, men samtidigt så känns det som om den BORDE ha det. Det skulle bli lite tomt annars...

Men det är inte så att den här skuggan runt Balrogen kan bli till vingar, när den så vill? Eller till något annat när den vill det? Det kan ju vara ett vapen Morgoth gav dem. Skuggan är där för att skrämma skiten ur alla som är inom 5 mils radie, och den formar skuggan efter vad motståndaren fruktar mest?
Detta är förstås bara blinda tankar och idéer.

_________________
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
Ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul.


One ring to rule them all, one ring to find them,
One ring to bring them all and in the darkness bind them..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 24, 2010 8:39 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Den andra artikeln som jag nämnde diskuterar just det där, huruvida balrogen kan ändra sitt yttre. Om några veckor kanske jag kan ta mig tid att översätta den också.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 7:40 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Eftersom balroger troligtvis är maior (?) borde de ju i princip kunna ändra utseende även om de beskrivs ungefär likadant överallt.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 8:20 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Gautrek skrev:
Eftersom balroger troligtvis är maior (?) borde de ju i princip kunna ändra utseende även om de beskrivs ungefär likadant överallt.
Frågan är om de kunde det när de väl var formade, eller framförallt, när de väl befann sig i Middle-earth. Jag tror inte de hade den förmågan där, för då borde de ha förändrat sittt utseende alltefter behov. På samma sätt finns det inget som tyder på att andra maior och/eller andeväsen, tex istari och Bombadil, byter skepnad. De enda jag kan komma på som gör det är Sauron och Lúthien, och de får väl anses ganska unika pga påbrå och omständigheter (samtidigt som jag tror att Leithian skrevs i en lite annan anda än mycket av Tolkiens övriga skrifter, då en hel del magi som förekommer i den berättelsen inte återfinns i samma omfattning sedan).

Om balrogerna kunde byta skepnad kunde de säkerligen ha tagit formen av någonting flygkunnigt (likt Lúthien). Att de kunde skrämmas mer i andra skepnader än de de vanligen bar tycker jag verkar mindre troligt, då de var oerhört skrämmande i sin naturliga form.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 09, 2010 10:44 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
Gautrek skrev:
Eftersom balroger troligtvis är maior (?) borde de ju i princip kunna ändra utseende även om de beskrivs ungefär likadant överallt.

Balrogar kunde ändra skepnad i början men när dom blev onda så förlorade dom mycket kraft som Sauron och Morgoth så då kunde dom inte ända skepnad längre.

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 15, 2010 10:50 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orome skrev:
Balrogar kunde ändra skepnad i början men när dom blev onda så förlorade dom mycket kraft som Sauron och Morgoth så då kunde dom inte ända skepnad längre.
Men det var inte Saurons ondska som gjorde att han förlorade kraften att förändra sin skepnad!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 16, 2010 8:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Egentligen inte, men om man ska vara petig var det hans ondskefulla beteende som satte honom i den sitsen.

Hade hans kropp inte gått under vid Númenors undergång så hade även senare kunnat ändra skepnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 16, 2010 5:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Egentligen inte, men om man ska vara petig var det hans ondskefulla beteende som satte honom i den sitsen.
Hade hans kropp inte gått under vid Númenors undergång så hade även senare kunnat ändra skepnad.
Ja, för han var ju ond långt innan han ledde numenóriterna mot Aman.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tis feb 15, 2011 2:32 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Eldalie skrev:
Följande citat från artikeln krånglar till det hela om det var så att de som mest bara var sju (mina understrykningar): Details of their numbers are hard to state with certainty, but there seem to have been relatively few of them - probably no more than seven... In the War of Wrath, Morgoth was assailed by the forces of the Valar. Most of the Balrogs were destroyed in that War, but some few escaped over the Blue Mountains and hid in Middle-earth.

De flesta av sju gick alltså under, medan några flydde. Om de var så få finns det knappast något utrymme för hjältar som Glorfindel och Ecthelion att dräpa en enda balrog. Många bra episoder i det som blivit Silmarillion skulle därmed gå förlorade!

Tycker att denna tråds först länkade sida lyfter diskussionen om balrogernas antal på ett tillfredställande sätt; de var få. Maximalt 3 (!) till 7st är en av Tolkiens marginalanteckningar, som kan diskuteras om hur den bör värderas.
Tycker det är lite få, men samtidigt har jag aldrig uppfattat det som att de skulle varit värst många fler, då de också är så mäktiga.
med få vill jag för övrigt påstå att Glorfindel och Ecthelions mord blir än mer mäktigt och makalöst än annars.


Hur som helst, inte det jag ville ta upp.
Finns det någon som har god länk till teorier varför balrogerna var en bunt så apatiska herrar/damer?
Sauron härjar runt och härskar runt, orker mördar på, drakar samlar skatter, balrogerna... sover?
Både under de tusentals år Melkor satt fängslad och därpå när han kickats ut.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tis feb 15, 2011 1:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tror inte att det utforskats särskilt mycket (kan ha fel), men det skulle kunna bero på flera anledningar att det är så. T.ex. att Morgoth befallde de få som kunde fly att hålla sig dolda (även Sauron) tills Morgoths återkomst, men att Sauron helt enkelt valt en annan strategi. Man ska komma ihåg att det första årtusendet under andra åldern låg han väldigt lågt, gjorde i princip inget väsen av sig.

Dessutom så var balrogen i Moria den sista av allt att döma, och av den anledningen är det inte så konstigt att en balrog valde en försiktig strategi (det hade varit skillnad om 10 st hade gjort det).

Sen så gömde sig visserligen balrogerna (och Sauron) då valar raserade Utumno, men därefter så kan de mycket väl ha hjälpt Sauron att avla fram fler och fler orcher före Morgoths återkomst till Angband (eller kanske hjälpt till med lite monotont pappersarbete).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tis feb 15, 2011 7:14 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Egalmoth skrev:
Jag tror inte att det utforskats särskilt mycket (kan ha fel), men det skulle kunna bero på flera anledningar att det är så. T.ex. att Morgoth befallde de få som kunde fly att hålla sig dolda (även Sauron) tills Morgoths återkomst, men att Sauron helt enkelt valt en annan strategi. Man ska komma ihåg att det första årtusendet under andra åldern låg han väldigt lågt, gjorde i princip inget väsen av sig.

Dessutom så var balrogen i Moria den sista av allt att döma, och av den anledningen är det inte så konstigt att en balrog valde en försiktig strategi (det hade varit skillnad om 10 st hade gjort det).

Sen så gömde sig visserligen balrogerna (och Sauron) då valar raserade Utumno, men därefter så kan de mycket väl ha hjälpt Sauron att avla fram fler och fler orcher före Morgoths återkomst till Angband (eller kanske hjälpt till med lite monotont pappersarbete).


Sant, finns nog inte så mycket antecknat i frågan. De sammanställningar jag sett (vilka förefaller frundliga och övergripande) berör inte sådana detaljer om dem.
Första ålderns lugn kan jag mer förstå än 2a och 3e ålderns handlingslöshet i jämförelse med Sauron/drakar har förvånat lite.

Å andra sidan, jag har inget emot tanken på en enorm, ond, livsfarlig eldande som förstått värden i att bara chilla och sköta sig självt. Kan se honom sitta i en stenfotölj iförd nät-mithril-ringbrynja, en kall öl i ena handen, kliande sig i navel. han sjunger till och med;
Var nöjd med allt som livet ger
Och allting som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
Var glad och nöjd för vet du vad.
En Balrog gör ju ingen glad
var nöjd med livet som vi lever här

när ett förbannat rövarpack bryter sig in i Moria och kastar ner sten i allhågen brunnshål, störandes friden!

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: tis feb 15, 2011 10:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Även om balrogen i Moria till synes bara gjorde en bråkdel av den skada den kunnat åstadkomma, så drev den trots allt bort dvärgarna därifrån. Det var inte lite det, för det saboterade oerhört mycket inte bara för de själva utan även för andra folk. Om dvärgarna kunnat leva kvar i Moria hade alvernas kurirer kunnat färdas helt tryggt igenom Moria istället för en riskabel väg över ett pass. Nimrodel hade aldrig flytt söderut i rädsla för vad som hände och Amroth hade förmodligen styrt Lothlorien fortfarande. Sen så hade Moria aldrig blivit ett tillhåll för orcher och det hade gjort det mycket svårare för dem att etablera sig i Dimmiga bergen.

Hade balrogen däremot varit väldigt aktiv, kanske anfallit Lothlorien eller liknande skulle den förr eller senare stött på problem, antingen att den blivit besegrad av någon högalv alternativt att valar hade ingripigt. Men förmodligen hade den kunnat ställa till med enorm förödelse innan dess, så av den anledningen har jag också sett balrogens passivitet som ett problem. Kanske var den självisk och försiktig och var inte villig att offra sig, utan hoppades att Morgoths återkomst var oundviklig och att den skulle få mer makt då.

Man kan nog också spekulera i att balrogen var ännu mer fjättrad till Morgoths vilja än Sauron var, så att den inte hade lika stor fri vilja att ta egna initiativ. I Silmarillion-om maktens ringar och tredje åldern, har jag för mig att det stod uttryckligen att Sauron var starkt fjättrad till Morgoth och det var en viktig anledning till att han återföll i det onda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående balroger
InläggPostat: ons feb 16, 2011 5:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Om Moria-balrogen hade lite omvärldskoll bör den ha känt till att Galadriel, vid sidan av Fëanor den mäktigaste av alla noldoralver och dessutom bärandes en av Maktens ringar, bodde i grannskapet. Att den höll sig inombergs berodde kanske på att den var rädd för henne. I och för sig drog den sig inte för att hoppa på Gandalf vars kraft borde ha varit jämförbar med Galadriels. Men å andra sidan hade Gandalf bara åtta följeslagare medan Galadriel hade en hel alvarmé plus sin make som också var en högalv från första åldern och säkert kunde några trick han också. Jag tror helt enkelt att balrogen visste att den skulle vara rätt chanslös om den hoppade på Lorien, åtminstone så länge Galadriel levde där.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010