Eldalie skrev:
Jacob var präst, så att han ville koppla ihop den traditionella sjömansmyten med kristendomen passar väl in med den typ av propaganda religiösa gärna vill sprida.
I det aktuella kapitlet är han uttryckligen Natur-forskare.
Präst lär han ha blivit mest för brödfödan.
Eldalie skrev:
Således ingen bra källa, även om det är en källa (såvida det stämmer med vad han skrev, för jag har inte läst vad han skrivit, bara om honom som resenär på flera ostindieexpeditioner).
Min son på galejan finns lätt tillgänglig på
Litteraturbanken, om du känner behov av att kontrollera själv.
Eldalie skrev:
En källa för påståendet att Tennyson avsett Leviathan vore dock intressant. Bara en sådan sak som att Tennyson beskriver jättearmar på en varelse som sjömanstraditionen ser som en jättebläckfisk, och judendomen av tradition symboliserat med ett havslevande djur med fenor, är tillräcklig för att jag ska avfärda teorin att han avsett Leviathan. (Naturligtvis bara så länge inga direkta fakta framkommer som visar att det faktiskt var L han avsåg.)
Att Tennyson rakt av avser Leviatan har jag inte riktigt påstått, men han anspelar på leviatanmyten. Och en litterär text är ju i regel avsedd att kunna stå för sig själv. Så någon källa behövs nödvändigtvis inte för att förstå anspelningen. Om du vill ha belägg för att tolkningen inte är ovanlig kan du, till exempel, gå till
Wikipedias artikel om kraken.
Att kraken var en jättebläckfisk i sjömanstraditionen stämmer dock inte helt och hållet, till exempel omnämner Wallenberg den som krabb-fisken. Och även Leviatan beskrivs ju i den bibliska traditionen som bekant på varierande vis. Men det är hursomhelst inte enskilda fysiska likheter med det bibliska odjuret jag menar Tennyson anspelar på utan mer dess "mytologiska funktion". Och inte heller Wallenberg fäster ju något avseende vid att enskilda detaljer kanske inte riktigt stämmer med Bibeln, utan som Natur-forskare ser han här en möjlig vetenskaplig förklaring till den bibliska myten.
Den första skriftliga beskrivningen av kraken ska ju annars finnas i Erik Pontoppidans
Det første Forsøg paa Norges naturlige Historie 2 (1753), som jag inte har läst eller kunnat hitta på nätet. Det vore intressant att se hur Pontoppidan presenterade odjuret. Kanske nämns Leviatan redan där. Men Pontoppidan var ju biskop.