Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alver hos Elrond
InläggPostat: sön maj 27, 2012 9:35 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Jag har en fråga som nyss slog mig, då jag är lite lat och inte har lust att leta upp svaret själv tänkte jag se om nån av er vet:

Hur många alver som är berömda dvs. typ som Glorfindel eller Erestor (han e väl så där halv berömd) bor hos Elrond i Riftedal/Vattnadal. Med berömda menar jag sådana som har ett namn och med någorlunda kraft de behöver inte uträttat några stordåd (vilket inte Erestor har om jag inte tar mig miste?)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: mån maj 28, 2012 12:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
Jag har en fråga som nyss slog mig, då jag är lite lat och inte har lust att leta upp svaret själv tänkte jag se om nån av er vet:

Hur många alver som är berömda dvs. typ som Glorfindel eller Erestor (han e väl så där halv berömd) bor hos Elrond i Riftedal/Vattnadal. Med berömda menar jag sådana som har ett namn och med någorlunda kraft de behöver inte uträttat några stordåd (vilket inte Erestor har om jag inte tar mig miste?)


Mycket svårt att säga exakt, men de som inte är nämnda måste ha varit få till antalet eftersom många redan lämnat Midgård t.ex. Gildor Inglorion (även om det är oklart hur pass berömd han var). Hur som helst så nämndes de mäktigaste och mest kända.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: mån maj 28, 2012 2:26 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Okej tack för snabbt svar iallafall :)

Tycker egentligen det är lite konstigt där att Gildor inte hjälper frodo och dom mer än så mycket dom gör. Trots allt har de svarta ryttare i hasorna som borde kunna vara tämligen våldsamma. Ett gäng noldoralver hade ju definitivt inte förstört för dem hursomhelst.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: mån maj 28, 2012 3:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
nolofinwe skrev:
Ett gäng noldoralver hade ju definitivt inte förstört för dem hursomhelst.

Anledningen att de inte tog med "ett gäng noldoralver" var väl just för att de skulle ha förstört för dem. Sällskapet kunde omöjligt slå sig fram med kraft, utan allt hängde på att förbli obemärkta och "flyga under radarn". Att göra det skulle ha varit mycket svårare med sådana stjärnspelare i truppen. (Man kan ju i och för sig tycka att Gandalf borde ha stjärnstatus nog för att Sauron skulle hålla ett vakande (brinnande) öga på sällskapet oavsett...)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: mån maj 28, 2012 3:50 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Den stegrande kamelen skrev:
Anledningen att de inte tog med "ett gäng noldoralver" var väl just för att de skulle ha förstört för dem. Sällskapet kunde omöjligt slå sig fram med kraft, utan allt hängde på att förbli obemärkta och "flyga under radarn". Att göra det skulle ha varit mycket svårare med sådana stjärnspelare i truppen.


Fast med tanke på att Khahmûl ändå knappast har något problem att sniffa sig efter ringen och dessutom tror jag faktiskt att ett gäng högättade noldoralver skulle kunna hålla de svarta ryttarna i stången. Jag menar inte att de skulle tagit med dem mot barad-dûr men även om jag tycker att glorfindel skulle kunna vart med bort ti Lorien iaf! Sen beror det ju på hur mäktiga alverna är, skulle det vara Finrod eller Fingolfin hade det ju vart värt en del pluspoäng, tror inte Häxmästaren och de övriga skulle vilja dra en fight mot dem om det skulle kunna undvikas! Men den biten att när de reste mot svarta tornet var det inte mycket mening med alvädlingar förstår jag!

Den stegrande kamelen skrev:
(Man kan ju i och för sig tycka att Gandalf borde ha stjärnstatus nog för att Sauron skulle hålla ett vakande (brinnande) öga på sällskapet oavsett...)


Haha :) jo det kan ju trots allt tyckas, och även borde han ha lite koll på Dúnedain(inte säker på stavningen)!

Edit: De möter Gildor vid Skogshall ungefär när svarta ryttarna jagar dem under deras färd mot Riftedal (om du kan ha blandat ihop det)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: mån maj 28, 2012 9:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
nolofinwe skrev:
De möter Gildor vid Skogshall ungefär när svarta ryttarna jagar dem under deras färd mot Riftedal (om du kan ha blandat ihop det)

Menade du varför Gildor inte följde med till Riftedal, snarare än varför inte några av Elronds polare följde med från Riftedal? Då är nog svaret ännu enklare: Gildor hade väl fullt upp med sitt och brydde sig inte nämnvärt om vad Frodo sysslade med. Han visste ju heller ingenting om ringen, eller varför Frodo var på flykt med svarta ryttare efter sig. Efter deras möte i Fylke sände han bud till andra på den goda sidan om att hålla ögonen öppna efter Frodo, och tyckte väl därmed att han hade gjort allt någon kunde begära, och allt han hade tid med.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: tis maj 29, 2012 6:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Vi har tidigare på forumet diskuterat möjligheten att en av de anledningar till att Glorfindel inte fick följa med var att han skulle bli sedd av de svarta ryttarna. Detta för att han syns så tydligt i Nazgûlernas värld som en mäktig, skinande, gestalt. Sen om Nazgûlerna inte skulle våga angripa dem är irrelevant om Sauron kan skicka 10 000 orcher efter dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: fre jun 01, 2012 10:49 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Den stegrande kamelen skrev:
nolofinwe skrev:
De möter Gildor vid Skogshall ungefär när svarta ryttarna jagar dem under deras färd mot Riftedal (om du kan ha blandat ihop det)

Menade du varför Gildor inte följde med till Riftedal, snarare än varför inte några av Elronds polare följde med från Riftedal? Då är nog svaret ännu enklare: Gildor hade väl fullt upp med sitt och brydde sig inte nämnvärt om vad Frodo sysslade med. Han visste ju heller ingenting om ringen, eller varför Frodo var på flykt med svarta ryttare efter sig. Efter deras möte i Fylke sände han bud till andra på den goda sidan om att hålla ögonen öppna efter Frodo, och tyckte väl därmed att han hade gjort allt någon kunde begära, och allt han hade tid med.


Fast om en/flera svarta ryttare förföljer någon tycker jag ändå Gildor borde förstått att det är fara å färde, inte direkt så att de förföljer vem som helst! Finns väl ingen konkreta bevis för det men får inte känslan av att Gildor hade bråttom eller skulle lämna midgård precis då (även om det säkert var vad han tänkte)


Egalmoth: låter mycket rimligt, även om amn kan tycka att gandalf också borde synas i den världen?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: lör jun 02, 2012 4:49 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
nolofinwe skrev:
Fast om en/flera svarta ryttare förföljer någon tycker jag ändå Gildor borde förstått att det är fara å färde, inte direkt så att de förföljer vem som helst! Finns väl ingen konkreta bevis för det men får inte känslan av att Gildor hade bråttom eller skulle lämna midgård precis då (även om det säkert var vad han tänkte)

Gildor förstod säkerligen faran, och varnade ju sällskapet för den, men samtidigt hade han andra ärenden och, som Tolkien ibland beskriver alverna, bekymrade sig inte nämnvärt om hobbitarnas öde. Han kände inte till ringen, vilket med all sannolikhet hade påverkat hans agerande och den hjälp han erbjöd. På väg till Hamnarna var han inte (bara i filmen), utan han var mer eller mindre på väg åt samma håll som hobbitarna, men ville förmodligen inte sinkas av dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: tis jun 05, 2012 2:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
Egalmoth: låter mycket rimligt, även om amn kan tycka att gandalf också borde synas i den världen?


Han tänkte inte följa med ända till Mordor och täckte sig med en grå kappa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver hos Elrond
InläggPostat: lör okt 04, 2014 3:09 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Var står det att han inte tänkt följa med ända till mordor?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010