Älva skrev:
Varför tror du inte på att de varit ljusare i hyn och hår än nu? Visste du inte om att Morerna lade under sig en stor del av Medelhavet efter antiken? (Det fick vi lära oss i skolan i alla fall.) Enkel genetik säger att om ett folk blir invaderat av ett som är mörkare så vinner de mörka generna i längden.
Visserligen är jag medveten om att morerna härskade i Spanien under en tid efter romarriketsfall men de hade aldrig makten i Italien eller Grekland. Så varför grekerna gladeligen skulle släppt in tillräckligt många morer av en annan religion för att det skulle ge avkall på deras utseende i så stor grad är jag tveksam till. Dessutom så är ju alla antika avbildningar av greker och romare avbildade med mörka ögon och hårfärg. Något som ytterligare gör mig tveksam var ju att området vid Italien och Grekland, efter Roms fall var bebott till viss del av personer från de folkgrupper från Tyskland och Frankrike som "besegrat" romarriket och de var ju betydligt blondare än de ursprungliga grekerna & italienarna.
Älva skrev:
Jag ifrågasatte själv de blonda grekerna när jag läste en bok som hette: Kungen måste dö och huvudpersonen var blond och blåögd. Frågade då min grekisktokiga väninna (som är 46 och sålunda mer beläst och visare än mig) hur det kunde komma sig och fick då svaret att det förhöll sig så under antiken inan den moriska invasionen.
Som sagt Grekland invaderades aldrig av morerna. Att det kan ha funnits blonda greker motsäger jag inte men att de på något sätt skulle ha varit i majoritet finner jag föga trovärdigt.
Edit: Kanske daxs att flytta denna diskussion till en tråd under övrigt? om det inte går att flytta enskilda inlägg så kan vi ju ta Ithilwens inlägg näst längst ned på föregående sida.