Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 18, 2026 6:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 183 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 9:53 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
En del romare var faktiskt blonda och blåögda så även de gamla grekerna. Det var efter morernas (ett arabfolks) härjningar och övertagande av nästan hela Medelhavet som det blonda trängdes undan av de dominanta generna för bruna ögon och mörkt hår.
Källa tack.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 10:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Källa?! :shock: Jag kan en massa saker i huvudet som jag lärt mig i skolan och av vänner som är hängivna beundrare av det gamla Grekland och antiken. Om du tror att jag ljuger så skriv morer och sök på google eller nåt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 10:44 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

När någon häver ut sig något jag inte tror på vill jag gärna veta varifrån denna person fått den uppfattningen ifrån. Medan personer som säger något jag tror på å andra sidan genast blir trodda. Nu trodde jag inte på din uppfattning så enkelt var det.
Om några blåögda personer nere vid grekland har jag då aldrig hörtalas om i skolan så... alla avbildningar jag sett visar ju Greker och romare som svarthåriga.

och dina vänner :roll: missöförstå inte men hur säker är jag på att du ens har vänner :D (det tror jag ju dock :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 10:48 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Varför tror du inte på att de varit ljusare i hyn och hår än nu? Visste du inte om att Morerna lade under sig en stor del av Medelhavet efter antiken? (Det fick vi lära oss i skolan i alla fall.) Enkel genetik säger att om ett folk blir invaderat av ett som är mörkare så vinner de mörka generna i längden.

Jag ifrågasatte själv de blonda grekerna när jag läste en bok som hette: Kungen måste dö och huvudpersonen var blond och blåögd. Frågade då min grekisktokiga väninna (som är 46 och sålunda mer beläst och visare än mig) hur det kunde komma sig och fick då svaret att det förhöll sig så under antiken inan den moriska invasionen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 11:17 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Varför tror du inte på att de varit ljusare i hyn och hår än nu? Visste du inte om att Morerna lade under sig en stor del av Medelhavet efter antiken? (Det fick vi lära oss i skolan i alla fall.) Enkel genetik säger att om ett folk blir invaderat av ett som är mörkare så vinner de mörka generna i längden.
Visserligen är jag medveten om att morerna härskade i Spanien under en tid efter romarriketsfall men de hade aldrig makten i Italien eller Grekland. Så varför grekerna gladeligen skulle släppt in tillräckligt många morer av en annan religion för att det skulle ge avkall på deras utseende i så stor grad är jag tveksam till. Dessutom så är ju alla antika avbildningar av greker och romare avbildade med mörka ögon och hårfärg. Något som ytterligare gör mig tveksam var ju att området vid Italien och Grekland, efter Roms fall var bebott till viss del av personer från de folkgrupper från Tyskland och Frankrike som "besegrat" romarriket och de var ju betydligt blondare än de ursprungliga grekerna & italienarna.
Älva skrev:
Jag ifrågasatte själv de blonda grekerna när jag läste en bok som hette: Kungen måste dö och huvudpersonen var blond och blåögd. Frågade då min grekisktokiga väninna (som är 46 och sålunda mer beläst och visare än mig) hur det kunde komma sig och fick då svaret att det förhöll sig så under antiken inan den moriska invasionen.
Som sagt Grekland invaderades aldrig av morerna. Att det kan ha funnits blonda greker motsäger jag inte men att de på något sätt skulle ha varit i majoritet finner jag föga trovärdigt.

Edit: Kanske daxs att flytta denna diskussion till en tråd under övrigt? om det inte går att flytta enskilda inlägg så kan vi ju ta Ithilwens inlägg näst längst ned på föregående sida.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 12:08 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Orkar faktiskt inte diskutera detta eftersom du redan är övertygad om vad du anser är rätt och jag anser att du har fel men är inte så engagerad i frågan att jag vill forsätta diskussionen. Om du ursäktar... :wink: Skulle vi däremot diskutera kattstatuskampanjen lovar jag att var en mer engagerad debattör. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 5:49 pm 
Avar

Jaha, det visste jag inte. Sådant intressant borde man få lära sig mer av på SO:n tycker jag. :)
Men nu borde vi sluta vara OT.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 7:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Theoden Endnew: Se True Romance. Dennis Hopper förklarar på ett underbart sätt för Christopher Walken varför Sicilianerna är svarthåriga. En otroligt härlig scen och underbar film för övrigt. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 20, 2005 8:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

*harkel*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 11:13 pm 
Uruk

Det är faktiskt sant att de var blonda och blå ögda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 08, 2007 12:53 am 
Maia
Användarvisningsbild

Måste nog säja att Noldor är mina favoriter fast dom är alvernas rövhål :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 08, 2007 10:45 am 
Maia

Thingol skrev:
Måste nog säja att Noldor är mina favoriter fast dom är alvernas rövhål :oops:

Favoriter ja, rövhål? Nej absolut inte. Tror inget släkte hade gjort bättre ifrån sig om Morgoth hade dräpt deras "ättefar" och stulit dennes sons käraste verk innehållande världens ljus.

Kanske att Teleri hade gjort annorlunda iofs, suttit på stranden och gjort klagosånger på sina flöjter, eller vad vet jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 08, 2007 1:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Även om jag fårstår noldo så finns det nästan inget som kan förlåta frändedråpen, både i Alqalondë och vid Siron myning

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 08, 2007 2:00 pm 
Maia

Frändedråpet i Alqalonde blev beordrat av Feanor, och utfördes till en början av Feanors skaror allena, när de trogna till Fingolfin anlände var striden redan igång, och Fingolfins skaror trodde då att Teleri hade fått order att genom vapnets makt hindra Noldor från att lämna Valinor, därför anslöt sig de också till striden, Finarfins skaror tror jag inte alls deltog i frändedråpet (minns inte riktigt).

Frändedråpet i Sirions mynning utfördes av Feanors söner som hade en omöjlig ed emot sig, man ska minnas att Noldor stred på båda sidor där, på ena sidan bara de som var trogna mot Feanors söner, men även många utav dom vände sig emot Feanors söner då.

Man kan inte säga att Noldor var ett enat släkte efter Finwes bortgång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 08, 2007 2:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Även om noldors brott hade "skäl" så tycker jag ändå att brotten är hemska, men ävens Fëanors söners kamp mot Morgoth är ett skäl att beundra dem

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 183 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]