Välkommen till forumet, Smeagol!

Det är en bra fråga. Jag har tyvärr ingen insidesinformation från Norstedts, så jag kan bara spekulera fritt. Tyvärr tror jag inte att det kommer varken någon nyöversättning eller ens någon ny utgåva den närmaste tiden. Detta av den enkla anledningen att om de hade haft såna planer så hade de redan gjort slag i dem, eller åtminstone kommit så långt i planeringen att vi skulle ha hört något vid det här laget. Det är ju nu, i och med hobbitfilmerna, som Tolkienintresset står på topp igen, så om de ville göra något skulle de ha passat på att rida på den vågen.
Men jag tycker det är rätt obegripligt att de inte gör något. Tolkienintresset är som sagt på topp igen, och Silmarillion har varit borta från marknaden ganska länge nu, så det borde finnas potential att sälja ganska många exemplar. Jag kan bara tänka mig en anledning, bortsett från att de helt enkelt inte vet vad de sysslar med (vilket i och för sig inte är alltför osannolikt med tanke på situationen på Norstedts, som
Ohlmarxisten länkade till en intressant artikel om). Den anledningen är om de har gjort bedömningen att Adlerberths gamla översättning inte håller måttet, eller inte är tillräckligt synkad med Anderssons nyöversättningar för att kunna ges ut igen i ny utgåva. De kanske tycker att det skulle bli för dyrt och krångligt med en nyöversättning, att de inte tror att en sådan skulle löna sig, och därför väljer att inte göra något alls. Vi får hoppas att Norstedts nya ägare, när en sån väl dyker upp, är av en annan uppfattning!