Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jul 27, 2026 9:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 19, 2004 2:20 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är en konst att kunna rimma vackert, så att det inte blir nödrim. Fröding var riktigt duktig på det. Han rimmade även på mål.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 19, 2004 5:03 pm 
Noldo

Fëanor,

har tyvärr aldrig läst TS Eliot. Jag har dock varit på Cats som väl skall bygga på hans dikter. I den miljön fungerade dikterna utmärkt.

Glad att se att det verkar vara fler som uppskattar dikterna än man lätt kan få för sig. De flesta verkar väl föredra äldre diktning, intressant. Är det för att Tolkien har ett språk som attrahera den typen av människor eller är det ett allmänt fenomen att modern diktning inte uppskattas lika mycket som äldre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 20, 2004 10:56 am 
Master of Doom

andersson skrev:
De flesta verkar väl föredra äldre diktning, intressant. Är det för att Tolkien har ett språk som attrahera den typen av människor eller är det ett allmänt fenomen att modern diktning inte uppskattas lika mycket som äldre.

Jag skulle tro på det första alternativet. Överhuvudtaget tycker jag att många av oss här på forumet verkar vara ganska lika. Samma slags människor dras ofta till lika saker.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 20, 2004 4:48 pm 
Sinda

många här på forumet har väl läst böckerna ett antal gånger. Det har jag och efter ett tag blir man ju rätt förtjust i just Tolkiens sätt att dikta. Han går mycket på rim och kanske är det därför jag gillar rim-dikter mest. Jag tycket att de flesta dikter som inte rimmar blir tråkiga efter ett tag.

en favoritdikt i böckerna är Lavskägges sång om sina döda kompisar, på s.87 i TTT. Förutom att slutet på varje rad rimmar på den föregående radens slut, så är det rim i raden också, vilket jag fann väldigt vackert.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 08, 2004 8:23 am 
Noldo

Jag skulle gärna få hjälp av någon som har HOME V, The lost road. I min version har sidan 310 blivit utbytt och finns inte med. Stycket är i Quenta Silmarillon. Sid 309 avslutas i §11 "But in the end", sid 311 börjas med §15 "need, all perished in that battle". Om någon har möjligt att ge mig texten på denna saknade sida skulle jag vara mycket tacksam.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 09, 2004 12:46 am 
Noldo

Jag skulle kunna ge dig den saknade texten, om du preciserar lite närmare vilket stycke det är. Det verkar inte som sidangivelserna stämmer med min upplaga nämligen.

Förresten så var min moster inne på SF-bokhandeln i Stockholm och frågade efter HOME (jag hade önskat mig några i födelsedagspresent), men expiditen kände inte till dem! Trots att hon sa att det "antagligen är något av Tolkien". Antar att det inte var Gustav hon pratade med! (Det är dock möjligt att hon uttalade det fel, som engelska home eftersom jag inte orkade skriva ut seriens fullständiga namn på önskelistan.)

edit: hittade stycket nu. Jag skickar det i ett PM.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 09, 2004 11:51 am 
Noldo

Kata,

mycken tack!!! Jag skall jämföra texten för att kontrollera, men det verkar som att det var den text som saknades. Vilken upplaga har du av HOME? Min är samlingsvolymen I-V?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 09, 2004 3:42 pm 
Noldo

Min verkar vara någon amerikansk utgåva, publicerad av Ballantine books. Mycket fulare än de svarta Harper-Collins-utgåvorna. Men också mycket billigare...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 09, 2004 3:51 pm 
Noldo

Kata,

min (Harper Collins) kostade 35£+porto. Dvs hela serien för knappt 2000 SEK. Jag tror inte att det blir så mycket billigare, ifall man inte köper begagnat. Pappret är därtill riktigt bra, av bibelstuk vad gäller tjocklek, men bra kvalitet. Är verkligen den amerikanska billigare?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 5:07 pm 
Noldo

Någon som vet hur de mer ovanliga bokstäverna och tecknena skall uttalas? När man läser så förekommer ju både streck och hakar för att förtydliga ljuden samt bokstäver som inte är latinska. Hur uttalas tex 9?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 5:41 pm 
Noldo

andersson skrev:
Kata,

min (Harper Collins) kostade 35£+porto. Dvs hela serien för knappt 2000 SEK. Jag tror inte att det blir så mycket billigare, ifall man inte köper begagnat. Pappret är därtill riktigt bra, av bibelstuk vad gäller tjocklek, men bra kvalitet. Är verkligen den amerikanska billigare?

Ursäkta det sena svaret, andersson. Jag måste ha missat ditt inlägg helt. Men, ja det är billigare. Den amerikanska upplagan jag har kostade 83 kr på SF-bokhandeln, medan de svarta harper-collins kostar (om jag inte missminner mig) 168 kr i samma affär.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 6:01 pm 
Noldo

Kata,

så HOME kan man då generellt säga kostar 2000 SEK inbundet och 1000 SEK pocket totalt. Det är ju en icke helt försumbar summa om man inte förvärvsarbetar åtminstone. Får även säga att jag är imponerad av att svenska handlare lyckas hålla så likvärdiga priser.

Hur är det med illustrationer i pocketupplagan? Jag förmodar att de ingår, men man kan ju aldrig veta.

PS Bättre sent än aldrig, tack för upplysningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 16, 2004 7:15 pm 
Noldo

andersson skrev:
Hur är det med illustrationer i pocketupplagan? Jag förmodar att de ingår, men man kan ju aldrig veta.

De finns med, om du syftar på Tolkiens skisser och kartor och nerkladdade släktträd och sådant. En del av dem är tryckta på annat papper än resten av boken, sånt där glansigt och ganska tjockt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]