Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 10:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Nåja, här kommer några fler citat:

Ohlmarks (s. 13) skrev:
Alvvän, namn på Gimli, en av de få mot alverna vänligt sinnade dvärgarna. Eljest Tolkiens namn på en fingerad sjöfarare, som på 900-talet fann "den sista vägen" till Alvhem över havet. Alfvinr var troligen det urspr. namnet på "dvärgen" Allvis eller Allsvinn, som trolovats med Tors dotter Trud i nordisk myt. RIV 8ff.

Skulle någon kunna visa mig var, exakt, Gilmi kallas alvvän? Jag har letat på det ställe Ohlmarks här anger (Ringens värld s. 8ff.) men förgäves. Den texten berör snarare Númenors fall och hur de Trogna överlevde detta (rätta mig om jag har fel, man kallades inte de Trogna också alvvännerna?)

Ohlmarks (s. 14) skrev:
Amroth, [...] Drunknade 3å 1981 då hans skepp vinddrevs. Hans grav heter Cerin Amroth. [...]

Jag orkar inte leta efter källor bland Tolkiens böcker till påståendet att Amroth drunknade, men EoA hävdar i alla fall att han var "lost at sea", vilket är långt ifrån samma sak.

Ohlmarks (s. 14) skrev:
Anárion, andre kung av Gondor, 2å 3320-3340. [...]

Enligt Ringens värld var Anárion Gondors första regent (tillsammans med Elendil och Isildur), vilket ligger närmare sanningen.

Ohlmarks (s. 16) skrev:
Andvis Repslagare, hoberhantverkare i Slättäng, son till Hobson Gamgi, f. 3å 2923-. Kallad Andy. SI 411. SII 249. RIV 118.

Anledningen till att jag tar med denna hobbit är att han nämns flera gånger i Sagan om felen, där Ohlmarks ändrat honom till "helgalen", ändrat hans smeknamn till "Audy" samt ändrat hans "rope-walk" (repslagarbana) till en "repbro". Med tanke på hur mycket Ohlmarks fått om bakfoten vad gäller Andvis Repslagare anser jag det vara ett smärre mirakel att han fått allt rätt här.

Ohlmarks (s. 17) skrev:
Angband, Morgoths rike under 1å, nuv. Norra öknen nordligast i Midgård, med förödande iskyla. SI 237.

Nej, Angband låg inte på den plats som i tredje åldern kallades Norra öknen. Fast det kunde väl inte Ohlmarks veta (men då borde han heller inte låtsas som om han vet detta).

Ohlmarks (s. 21) skrev:
Arbetsinrättningen, Arbetshuset, Skärselden i Nigglesagan. TBL 102 o. passim. Hel 121ff, 156.

Nog för att Leaf by Niggle var den enda allegoriska berättelse Tolkien någonsin skrev, men jag tror inte att han någonsin uttryckligen sagt att Arbetsinrättningen är en motsvarighet till Skärselden (och det finns heller inte mycket som talar för det). Då borde inte heller Ohlmarks påstå en sådan sak.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:30 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
[quote="Líndaletarorätta mig om jag har fel, man kallades inte de Trogna också alvvännerna?[/quote]

Nä, inte också, utan bara de, inte Gimli. Att han blev vän med en alv gör honom kanske inte till världens alvpolare heller, men att säga att han var den ende dvärgen som blev vän med alver utesluter alverna i Hollin och dvärgarna i Moria!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Tack! Men fortfarande: har Gimli någonsin förärats med namnet "Alvvän"?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:40 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Líndaletaro skrev:
Skulle någon kunna visa mig var, exakt, Gilmi kallas alvvän? Jag har letat på det ställe Ohlmarks här anger (Ringens värld s. 8ff.) men förgäves. Den texten berör snarare Númenors fall och hur de Trogna överlevde detta (rätta mig om jag har fel, man kallades inte de Trogna också alvvännerna?)


I boken "Ringens Värld" Finns ett kapitel om Durins folk, sista sidan i det kapitlet är en bild på Durins ättlinje. Stycket innan den bilden (sid 77 i min version) finns det nämnt om Gimli, bland annat står det "Han kallades Alvvän på grund av den varma vänskap som spirade mellan honom och Legolas, kung Thranduils son, och på grund av sin djupa vördnad för drottning Galadriel"

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:40 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nej det är det jag menar, varken han eller andra dvärgar verkar ha fått den titeln, oavsett om de var det eller inte. Eller så står det nånstans att han kallades detta (ska kolla) men det gör honom förmodligen inte unik i den egenskapen ändå. Möjligen unik för slutet av 3e åldern...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:51 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Tackar och bockar, Templar! :D Det var bara det jag ville veta, eftersom Ohlmarks antingen inte hänvisat till detta stycke eller haft en version av Ringens värld med helt annan sidhänvisning än min. Tack!


Eldalie skrev:
men att säga att han var den ende dvärgen som blev vän med alver utesluter alverna i Hollin och dvärgarna i Moria!


Fast det gör ju Ohlmarks inte heller. Han skriver att Gimli var "en av de få mot alverna vänligt sinnade dvärgarna".

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:58 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ja det är sant. Och dessutom fick vi ju svaret från Templar (samtidigt som jag postade mitt förra). Jag kollade i LotR och där finns det inte med, och att Ohlmarks inte refererar till RV, som han själv översatt, är märkligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 12:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Fast det gör han ju. "RIV 8ff" innebär Ringens värld, s. 8 och framåt. Det som är underligt är att det ställe i Ringens värld där det står att Gimli kallades Alvvän är långt ifrån s. 8, både i min och i Templars utgåva av boken. Så antingen hade Ohlmarks en helt annan utgåva än vi, eller så refererade han fel.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 12:05 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ok, då får man väl anta att han helt enkelt missade på sidan då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 12:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Ja, det verkar mest troligt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 3:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag fyller på med resten av de uppslagsord på A som jag ställer mig tveksam till. Sen är det bara resten av alfabetet kvar!

Ohlmarks (s. 18) skrev:
Anor, "sol", gudomliga ljusväsen anropade av Gandalf i striden mot balrogen i Moria. SI 393. SIII283.

Att Gandalf, när han sade "I am a servant of the Secret Fire, wielder of the flame of Anor.", åkallade några "gudomliga ljusväsen" har jag svårt att tro på. Vad menade han egentligen, förresten?

Ohlmarks (s. 25) skrev:
Athelas, "kungsblad", hälsoört införd av númenoreanerna och växande endast där dessa bott, verkade blott i handen på en av Elendils ättlingar, hjälpte mot sår, förgiftning och ond magi. [...]

"Konungahänder är helande händer", det stämmer. Men jag tror inte att Tolkien någonsin påstått att man måste vara ättling till Elendil för att athelas läkande egenskaper skall vara till någon nytta, och jag skulle bli förvånad om det förhöll sig så.

Ohlmarks (s. 18) skrev:
Anto, "mun" på quenya (jfr isl. önd<andu "andedräkt"), [...]

Nej, här tror jag att Ohlmarks ser samband som inte finns.

Ohlmarks (s. 26) skrev:
Aure, dagsljus" (lat. aurum "guld"). [...]

Återigen: Nej, jag tror inte att Tolkien tänkt i dessa banor.

Ohlmarks (s. 24) skrev:
Atan, "fader", plur. Atani (quenya). Foster 72 (got. ata "far").

Den här härledningen skulle jag faktiskt kunna godta, den verkar inte alltför osannolik med tanke på Kamelens tidigare inlägg. Fast "fader" heter inte atan på quenya, utan atar.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 10:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Líndaletaro skrev:
Ohlmarks (s. 14) skrev:
Amroth, [...] Drunknade 3å 1981 då hans skepp vinddrevs. Hans grav heter Cerin Amroth. [...]

Jag orkar inte leta efter källor bland Tolkiens böcker till påståendet att Amroth drunknade, men EoA hävdar i alla fall att han var "lost at sea", vilket är långt ifrån samma sak.

Han slängde ju sig i havet för att försöka hinna i kapp ett skepp, jag har alltid antagit att han drunknade då. Kommer inte ihåg var det stod om detta, men jag tror det är Sagor från Midgård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 6:48 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tror den vanligaste uppfattningen är att han drunknade, det verkar ju mest troligt. Men ingen vet ju exakt vad som hände.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 9:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Ja, det finns ett avsnitt om Amroth i Unfinished Tales, men precis som ni säger så uttrycks det väl aldrig klart att han drunknade. Då borde heller inte Ohlmarks påstått detta.

Å andra sidan kom lexikonet ut före UT, så han kan ju inte ha använt den boken som källa.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 10:35 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det är sant att han inte kunde ha den som källa, men du har rätt i att han inte borde antagit att Amroth drunknat. Det är ju dessa antaganden, vilka framställs som fakta, som gör Ohlmarks så besvärlig.

Men tänk så tråkigt många svenska tolkienister haft om inte Ohlmarks funnits! :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010