Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkien läser och sjunger
InläggPostat: tor mar 10, 2016 5:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det finns ju åtskilliga inspelningar bevarade där Tolkien läser utdrag eller deklamerar eller sjunger dikter ur sina verk. Många har figurerat i diverse trådar här på forumet genom åren, men någon samlingstråd för det tror jag inte att vi har. Jag skapar därför en sådan nu! :)

Främsta anledningen till att jag kände mig manad till en sådan tråd är det underbara lilla klipp jag just hittade, som jag aldrig hade hört förut. Tolkien sjunger (halvsjunger? mässar? skanderar?) enternas marschsång! Extra intressant för mig, eftersom det är den senaste sång jag har översatt. Han sluddrar som vanligt, den gode professorn, men det spelar mest roll i början där han läser lite löptext. När han väl drar igång med sin oerhört rytmiska sång blir det väldigt bra! :D

https://www.youtube.com/watch?v=yPV63iW6gFM

Är det förresten någon som vet vad han säger i början? Ta-hora kumba kumba nom, ta-hora hara lamba rom...? Är det ljudhärmande, som jag förmodar att de två första raderna i den slutliga versionen är? (Trumma på första raden, trumma och horn på andra.) Eller skall det kanske föreställa entiska? Hur som helst verkar det vara en tidigare version av marschsången han sjunger, för i boken låter ju de första raderna helt annorlunda. Här är tryckversionen av sången, som jämförelse:

We come, we come with roll of drum: ta-runda runda runda rom!

We come, we come with horn and drum: ta-rūna rūna rūna rom!

To Isengard! Though Isengard be ringed and barred with doors of stone;
Though Isengard be strong and hard, as cold as stone and bare as bone,
We go, we go, we go to war, to hew the stone and break the door;
For bole and bough are burning now, the furnace roars – we go to war!
To land of gloom with tramp of doom, with roll of drum, we come, we come;
To Isengard with doom we come!
With doom we come, with doom we come!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien läser och sjunger
InläggPostat: sön jul 30, 2017 2:10 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Äntligen har någon besvarat vår önskan:
https://www.youtube.com/channel/UC70vZm ... 2_5chEMcHw

Det här kanalen är guld! Tycker t.o.m. att det glittar om den. :D :D :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien läser och sjunger
InläggPostat: ons aug 02, 2017 2:05 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Den stegrande kamelen skrev:
Är det förresten någon som vet vad han säger i början? Ta-hora kumba kumba nom, ta-hora hara lamba rom...? Är det ljudhärmande, som jag förmodar att de två första raderna i den slutliga versionen är? (Trumma på första raden, trumma och horn på andra.) Eller skall det kanske föreställa entiska? Hur som helst verkar det vara en tidigare version av marschsången han sjunger, för i boken låter ju de första raderna helt annorlunda.
I videoklippen i kanalen jag länkade till visas skivomslagens framsida och baksida, och ändrar du upplösningen till 1080 så går allt text att läsa. Bland annat så står vilken sida och rad han börjar läsa på för varje spår. Tog fram mina engelska utgåvor och följde med :) Märkte att texten skiljde sig lite här och var, antar vi inte har samma version som han läser i då eftersom inspelningen ägde rum i Augusti 1952, dvs 2 år innan The fellowship släpptes.

(OBS! Kanalen bör avnjutas via spellistorna eftersom de är uppbyggda efter skivorna! Vilket uppladdningslistan inte riktigt är. )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien läser och sjunger
InläggPostat: lör sep 16, 2017 4:39 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Den stegrande kamelen skrev:
Han sluddrar som vanligt, den gode professorn, men det spelar mest roll i början där han läser lite löptext. När han väl drar igång med sin oerhört rytmiska sång blir det väldigt bra! :D

Har ströläst Letters (som tack vara Beregond nu finns utgiven på svenska, för er som inte vet) ett tag nu och i ett av breven nämner han dessa inspelningar. Han säger " I [...] was much surpriced to discover their effectiveness as recitations, and (if I may say so) my own effectiveness as a narrator, I do a very pretty Gollum and Treebeard." :D Så han var nog också själv nöjd över denna sånginsats.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien läser och sjunger
InläggPostat: mån nov 01, 2021 12:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Har ni hört och sett den här? Jösses! Jag trodde inte den passagen kunde ge mig mer gåshud än den redan brukar ...
https://www.youtube.com/watch?v=2M8Ks0xiaxM

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien läser och sjunger
InläggPostat: tor nov 04, 2021 11:12 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
En av mina favoritpassager från verket! Jag föredrar att läsa det själv framför att få det uppläst, men det är ändå häftigt att höra Tolkiens entusiasm och inlevelse. Han var inte bara en lysande dramaturg, utan också en uppläsare av rang!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010