Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om Tolkien
InläggPostat: sön maj 01, 2005 5:47 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Nu är väl detta främst ett inlägg för de som läst olika självbiogfrafier om Tolkien, jag är ej en av dem.

Vad jag främst skulle vilja få svar på är kortfattat hur Tolkien var som person.

Vad jag har förstått efter en tid härinne är ju att han var väldigt komplex som Människa. En kortfattad beskrivning ger ju en mängd olika infallsvinklar, några redan diskuterade vilket dock inte hindrar att de tas upp igen.

Tolkien var en pryd Katolik:
Tolkiens religion spelade en stor roll i hans liv, de märks inte minst i hans verk som även om de är utpräglade ickereligösa ändå bär spår i form av dagarna då stora ting händer samt Gandalfs återfödelse... Dessutom har jag läst härinne att en möjlig ovänskap mellan Tolkien och Lewis berodde på att Lewis blev protestant och icke katolskt troende.

Tolkien var en rasist och mans(schavunist)?
Tolkiens verk ger vid en första genomläsning rätt skarpa drag av att vara präglat av rasistiska undertoner. Alverna är bland annat överlägsna människorna och de beskrivs genomgripande som blonda och ljusa i hyn. De "goda" människorna i berättelsen är dessutom också de ljusa och blåögda. De "onda" människorna i berättelsen är i majoritet bestående av mörkare och ibland rent av brunfärgade sydlänningar. De viker sig lätt för Sauron och är grymma i strid. Dock segrar alltid de ljusa. Sanningen är dock att Tolkien i ett flertal brev förklarat sig vara tydligt anti-rasistisk och berättelsen ska tas i beaktande ifrån den tid den är skriven. Samma sak med hans icke-feministiska rollkaraktärer. Kvinnorna är förhållandevis få men de är likväl inga sjåpiga och nervösa fruntimmer. Eowyn Slaktar ringvålnaden samt håller ett smått feministiskt brandtal där hon försvarar kvinnans rätt att vara likställd mannen. Galadriel spelar ju dessutom en viktig roll i Silmarillion och så gör också Luthien.

Tolkien var en tidig miljökämpe.
Att Tolkien som på nära håll i England kom att präglas av hur Industrialiseringen förstör naturen och aktivt kämpar emot detta i sina verk är tydligt. Något jag inte reflekterade mot till en början men som numer framstår som självklart. Sarumans vilda framfart mot naturen och hans barbariska förstörande av Fanghorn kan kanske i mycket liknas vid den kalhuggning av skog som skedde i England under tidig industrialisering. Enternas hämnd kan möjligtvis också liknas vid naturens dock mer segdragna hämnd i form av översvämmningar och markerosion. Hur som helst är Tolkien en av de tidiga kämparna för vår Miljö. Debatten i stort kom väl inte igång föränns under 60-70-talet?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 02, 2005 7:30 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Angående miljödebatten så slutade Tolkien tidigt att köra bil för att han ansåg att de förstörde miljön. Han älskade ju träd på samma sätt som andra älskar djur och han ansåg att folk hade svårt att förstå den inställningen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om Tolkien
InläggPostat: mån maj 02, 2005 1:30 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Théoden Ednew skrev:
Hur som helst är Tolkien en av de tidiga kämparna för vår Miljö. Debatten i stort kom väl inte igång föränns under 60-70-talet?


Det beror naturligtvis på hur man menar, det har funnits folk som motsatt sig naturförstörelser och dylikt långt tidigare. Och Tolkien var inte ensam vid sin tid att ha en sån syn, även om åsikten var i minoritet.

(desutom skulle jag tro att miljörörelsen kom igång ordentligt lite tidigare, snarare 50-talet, helt enkelt p.ga. kärnvapen, men folk för gärna upplysa mig om den riktiga synen på saker)

och sen beror det på vad man menar med miljörörelse och så vidare, t.ex. hävdar många att fredsrörelsen är en 'grön rörelse' (jag håller med om det, men anser också att den har haft ett viktigt inslag av rött, fast mest rödsvart, och den debatten bör tas någon annanstäders, så förbigår jag de som vill diskutera frågan)...

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010