Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 09, 2026 7:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 4:28 pm 
Redaktionen

Sen finns det vissa avdelningsredaktörer och så hjälper jag till med lite allmänt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 30, 2005 7:03 pm 
Maia

Vad är det han håller på med? Jag har för mig att jag har sett att han håller på med något som gäller nyöversättningen eller något liknande, men vad är det lite mer exakt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 30, 2005 11:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kan bara hålla med Kamelen om att den stillastående förstasidan inte är någon vidare reklam för Tolkiens Arda. Den skickar ut signaler som säger att ämnet är uttömt och intresset släckt, och jag tror att vi forumare skulle vara betydligt mera vakna och på hugget om Magasinet kom med lite fräschör ibland. Som på den gamla goda tiden. Men man kan ju inte trolla fram folk som vill jobba med det.

Mycket läsvärt inlägg Älva. Nog kan vi bli lite översittare ibland och himla med ögonen när det dyker upp någon som inte tänker och tycker "rätt"?

Men jag måste säga att jag saknar vuxna! Inget ont om alla er kolossalt kunniga och (fram för allt) engagerade kids :wink: , men var är alla vuxna Tolkienintresserade människor? Boken har ju lästs och älskats sedan sextiotalet så de måste ju finnas.

(Och om nu några kids blir förtretade över att inte kallas vuxna, så menar jag riktigt allvarligt vuxna.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 12:18 am 
Maia
Användarvisningsbild

Hoho, säg gärna gamlingar, så blir vi 'kids' (jag är 22) inte förnärmade. Jag är ändå i den åldern då jag kallar mig kvinna eller flicka efter vad som bäst passar ändamålet :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 12:31 am 
Maia
Användarvisningsbild

Hörruduru! Risken är att några riktigt allvarligt vuxna blir förtretade av att kallas gamlingar!

:wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 12:44 am 
Maia
Användarvisningsbild

Min mamma är (såklart) riktigt allvarligt vuxen och dessutom mycket Tolkienkunnig. Vi hade nästan ett bråk häromdagen om huruvida Tolkien hade skrivit en alternativ död åt Isildur eller inte (jag hade rätt, såklart, vilket framkom efter nogrann läsning av Silmarillion), men jag pushar inte direkt för att hon ska vara med här och diskutera. Man vill ju inte dra in sin mamma i sina fritidsintressen.

Sedan tror jag inte att hon skulle klara av att ens registrera sig här på forumet. Som 50-talist läste hon böckerna när de kom till hennes bibliotek då hon var kanske 14 år gammal, och har sedan dess varit biten. Det finns nog många i hennes ålder som har ett intresse, men som varken kan eller orkar engagera sig i internet om de aldrig gjorde det när det först begav sig. När jag är inne på TA frågar hon vem jag chattar med, och det spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar. Hon är inte korkad - hon vet bara inte hur det fungerar.[/list]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 12:18 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Men jag måste säga att jag saknar vuxna! Inget ont om alla er kolossalt kunniga och (fram för allt) engagerade kids :wink: , men var är alla vuxna Tolkienintresserade människor? Boken har ju lästs och älskats sedan sextiotalet så de måste ju finnas.

Hehe, hur gammal måste man vara för få kalla sig vuxen Rosie? :wink: (årsmodell 1960 själv)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 3:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Zeod skrev:
Rosie skrev:

Hehe, hur gammal måste man vara för få kalla sig vuxen Rosie? :wink: (årsmodell 1960 själv)

Man måste vara minst 20 år för har jag för mig för att bli kallad vuxen här, fast jag kan ju har fel.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 8:09 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Varför inte flytta frågespalten till forumet. Då kan vi tillsammans hjälpas åt att besvara frågor, samtidigt som det kanske blir lite mer aktivitet här inne.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 8:16 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Mycket bra initiativ. Negativt är dock att det möjligen skulle förhindra någon frågeställare eftersom personen då måste registrera sig och dylikt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 8:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Förr så fanns det ju iallafall en funktion som innebär att man kunde posta som Gäst, dvs utan att behöva registrera sig. Det borde kanske gå att ha den möjligheten i en speciell frågeavdelning. Att registrera sig tar ju trots allt en del tid och meckande med lösenord och mail och whatnot - vilket iochförsig är bra för att avvärja de slöare trollen, men kanske begränsar den där spontana frågvisheten hos dom som inte har Tolkien på hjärnan. ;)

Men då får vi försöka vara extra snälla i den avdelningen - svar av typen "Kolla på Encyclopedia of Arda" eller "Googla!" ser inte så snyggt ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 9:04 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

:lol: Nej onekligen inte.

Det du säger låter ju rätt ok. Det enda vi behöver nu är således någon som har tid till att ändra detta, enligt min erfarenhet kommer det möjligtvis att ta ett tag. Kul dock att något sker, vi får ju infall och idéer vilket inte ska missaktas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 10:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Zeod skrev:
Åh, hej och välkommen! Svassat runt här länge och väntat på att bli ropad på? :) Årsmodell -60 är definitivt vad jag kallar att vara riktigt allvarligt vuxen.

Lord Voldemort: Såklart är man vuxen vid tjugo. Men inte riktigt allvarligt vuxen... (Ja, okay då. Medelålders om det nu ska vara så noga!) :wink:
Nu är jag även allvarligt off topic så jag drar mig ödmjukt ursäktande tillbaka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 02, 2005 8:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror inte att det är så mycket åldern det beror på utan mer att det mesta som diskuteras är numera avdelningar som ligger utanför Tolkiens ramar.

Fast det är alltid kul med lite blandade åldrar på ett forum så "allvarligt" vuxna är ju extra välkomna. Själv tillhör jag nog kategorin som fortfarande kan kalla sig flicka ibland. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 02, 2005 10:10 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Åh, hej och välkommen! Svassat runt här länge och väntat på att bli ropad på? :)

Svassat? Ok, om det din översättning av Lurked, visst jag har väntat tålamodigt, varför dröjde du så länge? :wink:

Nja, jag modererar i ett annat forum (inte Tolkien) med drygt 6000 användare (tar dock lite semester från det nu och låter mina 'kollegor' göra jobbet) och har varit försiktig med att klampa in här, har man väl kommit igång är risken stor att man fastnar...... (att läsa foruminlägg utan att blanda sig kan väl jämföras med att sitta på en bänk och titta på 'typer' om nu någon är bekant med det uttrycket (och aktiviteten för den skull))

Men för att inte vara helt off topic kan jag ju ge mina synpunkter på 'problemet' med Tolkiens Arda och det här forumet.
Personligen anser jag inte att 'förpackningen' har så stor betydelse så länge innehållet är int3ssant, finns det inget innehåll hjälper det inte mycket att fräscha upp förpackningen.
Och med det åsyftar jag naturligtvis nyhetstorkan och den låga uppdateringsfrekvensen av förstasidan, fixa nå'n som lägger tid på nyheter hellre än att lägga tid på design.

Utformningen av forumet har inga brister som jag ser det, ett forums kvalitér finns enligt min mening hos dess medlemmar och om de har något in3ssant att säga varandra.

Och åldern på medlemmarna? I sakfrågor spelar det knappast nå'n roll men de som har känslospröten framme märker nog att atmosfären kan variera beroende på deltagarnas ålder.
(eller skulle jag kanske skriva mognad? en del tycks aldrig lämna sandlådan hur gamla de än blir ;-)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]