Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 6:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Magasinet
InläggPostat: sön dec 19, 2004 11:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav (på sidan Publikationer) skrev:
Tyvärr måste jag besvika läsekretsen beträffande nummer 9 av Magasinet; detta måste vänta på att publiceras till mitten av december. Anledningen är att jag just nu måste ägna energi åt färdigställandet av nyöversättningen De två tornen, och ett nytt Magasinet innebär flera dagars arbete. Jag hoppas att det går att ha överseende!

Den stora frågan just nu är hur långt in i januari "mitten av december" kommer att visa sig vara... :wink:

Allvarligt talat är det förbålt synd att sidan har dött så här. Det pratades t ex så fint om planer på en stor ordlista med expertgruppens resonemang och förklaringar kring alla namn i nyöversättningen. Men det går ju inte att vänta hur länge som helst. Smider man inte medan järnet är varmt så tappar ämnet sin relevans och ingen kommer att vara intresserad längre. Just nu är Tolkien fortfarande hett, men hur länge varar det? Det känns som om TA håller på att missa tåget.

Inläggsrubrik: Re: Magasinet
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:26 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Gustav (på sidan Publikationer) skrev:
Tyvärr måste jag besvika läsekretsen beträffande nummer 9 av Magasinet; detta måste vänta på att publiceras till mitten av december. Anledningen är att jag just nu måste ägna energi åt färdigställandet av nyöversättningen De två tornen, och ett nytt Magasinet innebär flera dagars arbete. Jag hoppas att det går att ha överseende!

Den stora frågan just nu är hur långt in i januari "mitten av december" kommer att visa sig vara... :wink:

Allvarligt talat är det förbålt synd att sidan har dött så här. Det pratades t ex så fint om planer på en stor ordlista med expertgruppens resonemang och förklaringar kring alla namn i nyöversättningen. Men det går ju inte att vänta hur länge som helst. Smider man inte medan järnet är varmt så tappar ämnet sin relevans och ingen kommer att vara intresserad längre. Just nu är Tolkien fortfarande hett, men hur länge varar det? Det känns som om TA håller på att missa tåget.

Du har rätt på varje punkt ... Jag fick en oväntad men egentligen välkommen arbetsanhopning med tt som varade från mitten av november till mitten av december; under den tiden arbetade jag tolv timmar om dagen och avslutade med ett arbetspass på 44 timmar just innan dödlinjen. Sedan var jag utarbetad i någon vecka, sedan kom julafton med omnejd. I skrivande stund har jag dock påbörjat ett nytt nummer av Magasinet, som bör utkomma på lördag. "Mitten av december" bör således betyda -- 1 januari. Jag hoppas att förskjutningen inte anses helt oacceptabel.

Det har förekommit mycket fint prat från min och andras sida som synbarligen helt runnit ut i sanden. Egentligen kvarstår nog planerna inom dessa områden, även om det kanske förekommit en viss nedskalning. Ordlistan känns t. ex. som ett prioriterat område, även om det kan bli svårt att få med alla kommentarer. Sådana kommentarer känns det ändå som en plikt att i något forum framföra, men när och hur kan jag inte säga.

Jag vill dock försäkra att gnistan från min sida i allra högsta grad fortfarande finns kvar -- av den enorma mängd tid jag lägger ned på översättningen blir den kväst, men inte utsläckt; det är i själva verket just den tid jag plöjer ned i det arbetet som håller mig borta från det regelbundna producerandet av material till TA (undantaget nyhetssektionen och omröstningarna, som jag med andras hjälp lyckats hålla under armarna under tiden -- tack Älva!).

Arbetet med nyöversättningen avslutas definitivt till sommaren, så den som kan hålla ut tills dess kommer få se en regelbundet uppdaterad Tolkiens Arda-sajt igen. Innan dess blir det några sporadiska Magasinet. Nyheter rullar formodligen på som vanligt, liksom omröstningen. Jag har lagt över ansvaret på Frågespalten och Alster på andra (liksom Ardangóle tidigare), men det har inte hjälpt än så länge.

Det är värt att understryka att jag inom alla publicistiska områden på TA är villig att upplåta i princip obegränsat med utrymme åt vem som än är villig att publicera och skriva material, organisera händelser, etc. -- förutsatt att det görs på ett någorlunda kvalitativt sätt. Naturligtvis inkluderar detta även redaktörsskapet för Magasinet och Frågespalten. Om någon vill se att saken händer på TA är taktpinnen alltså utsträckt från min sida: det är bara att ta tag i den.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 9:41 pm 
Sinda

Vore kanske en bra idé att publicera ditt inlägg på startsidan så att även de som inte läser forumet får en chans att bli uppdaterad i vad som händer på TA.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]