Nerloth skrev:
Det är bra om vi använder kärnbränslen till vapen, så det skapas lite aktivitet i världen. Dessutom kanske det kan leda till att vi börjar bygga fler kärnkraftverk och får billigare el. Vem vet?
Om du ser dessa i många fall grundläggande och enkla frågor som något lika farligt som kärnbränsle (som jag ser väldigt allvarligt på) så är det ju din åsikt, och jag ska försöka respektera den. Men tyvärr måste jag säga emot. Precis som Théoden säger så är det inte bara bra, utan nästan nödvändigt för ett forum att både enklare och mer avancerade diskussioner existerar. Jag håller med om att detta forum behöver fler avancerade diskussioner, men på vilket sätt bidrar du till det genom att beklaga dig över de som försöker sätta igång någon sorts diskussion? Det tycker jag är mer patetiskt.
Jag kan dock hålla med om att diskussionen kunde ha påbörjats på ett lämpligare sätt. Théoden kunde ha tagit reda på basfakta och utifrån det skapat bättre föutsättningar för diskussion av hans egentliga fråga.
Men nu håller den här diskussionen på att gå helt i fel riktning. Jag fortsätter gärna diskutera detta ämne, men isåfall i en annan tråd. För att besvara Théodens första fråga tar jag hjälp av
Encyclopedia of Arda. Titeln som Noldors högste drott innehölls av (i kronologisk ordning) Finwë, Fëanor, Fingolfin, Fingon, Turgon och Gil-galad. Att titeln sedan inte lades på Eärendel faller sig ganska naturligt, eftersom han inte direkt var tillgänlig. Närmsta arvinge till titeln skulle i så fall vara - enligt EoA, jag har inte orkat tänka igenom detta själv - Elrond, men han tog aldrig den titeln.