Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 1:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 04, 2005 3:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Flera av dina frågor besvaras på Encyclopedia of Arda, även de du ställt i andra trådar. Kolla där först innan du skapar en ny tråd nästa gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 04, 2005 4:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är väl bra att han frågar om saker, så att det skapas lite aktivitet på forumet (och inte bara i övrigt-sektionen). Dessutom kan det kanske leda till mer intressanta diskussioner. Vem vet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 04, 2005 9:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är bra om vi använder kärnbränslen till vapen, så det skapas lite aktivitet i världen. Dessutom kanske det kan leda till att vi börjar bygga fler kärnkraftverk och får billigare el. Vem vet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 04, 2005 10:14 pm 
Maia

???

Varför klaga? Det är väl bra med diskussion. Tänk om folk på medeltiden inte ifrågasatt auktoriteter, då hade vi suttit kvar med tron att Gud skapade allt för ca 6000 år sedan. Utan diskussioner, ingen utveckling, och ingen ny kunskap eller nya infallsvinklar. Inte för att alla förändringar är så bra, men utan dem skulle allt bli MYCKET tråkigt. Det är väl aldrig bra att helt lita på auktoriteter, mycket bättre att tänka själv ibland också, och det hjälper diskussioner till med. Även om diskussionerna kanske inte är så bra så kan någon kanske komma på en ny bra idé till en BRA diskussion, som annars inte kommit upp, så låt folk diskutera det de vill.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 04, 2005 11:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Turambar skrev:
???

Varför klaga? Det är väl bra med diskussion. Tänk om folk på medeltiden inte ifrågasatt auktoriteter, då hade vi suttit kvar med tron att Gud skapade allt för ca 6000 år sedan. Utan diskussioner, ingen utveckling, och ingen ny kunskap eller nya infallsvinklar. Inte för att alla förändringar är så bra, men utan dem skulle allt bli MYCKET tråkigt. Det är väl aldrig bra att helt lita på auktoriteter, mycket bättre att tänka själv ibland också, och det hjälper diskussioner till med. Även om diskussionerna kanske inte är så bra så kan någon kanske komma på en ny bra idé till en BRA diskussion, som annars inte kommit upp, så låt folk diskutera det de vill.

Och på vilket sätt underlättar man för en bra diskussion genom att inte ta reda på basfakta själv först? På intet vis är svaret, det drar ner det hela till en imbecill enordssvarsfrågesport som hämmar givande diskussioner.

Théoden Ednew skrev:
Jag får väl till Nerloths besvikelse dock gå på Líndaletaros och Turambars linje, jag kommer fortfarande ställa frågor härinne oavsett om de finns någon annanstans, orsakerna har de andra redan angett på ett bra sätt. Varför Galadriel inte får titeln förklaras exempelvis inte, trots att hon (enligt mig då) borde ha fått den.

Då kan jag enbart - liksom alla som är ute efter givande diskussioner - beklaga mig över att du väljer att sänka nivån på forumet än lägre. Att forumet långsamt förfaller är ett faktum, men att du vill påskynda denna process är patetiskt. Beklagligt är även att de som ska hålla ordning på forumet (vilka det nu är) ej tar sitt ansvar för att upprätthålla en seriös nivå och kastar skräpet i soptunnan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 10:08 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag har ett förslag till regeländring som du kan få driva Nerloth :)
Innan ni vill diskutera något överhuvudtaget kolla igenom Internet först så svaret inte redan finns där...

Ett bra forum har tid både för enklare diskussioner samt svårare spörsmål. Att utesluta endera delen kan aldrig leda till ett hälsosamt forum. Se exempelvis på Skalman där både enkla frågor får sina svar samtidigt som de svårare diskuteras sida upp och sida ned

Seriöst menat så ville jag ha svar på min fråga samt försökte faktiskt samtidigt starta en form av diskussion om varför exempelvis inte Galadriel fick titeln, något du dock missat, alternativt inte varit intresserad att svara på...

Edit: Dock instämmer jag i att vi behöver synligare moderatorer härikring.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 2:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Det är bra om vi använder kärnbränslen till vapen, så det skapas lite aktivitet i världen. Dessutom kanske det kan leda till att vi börjar bygga fler kärnkraftverk och får billigare el. Vem vet?

Om du ser dessa i många fall grundläggande och enkla frågor som något lika farligt som kärnbränsle (som jag ser väldigt allvarligt på) så är det ju din åsikt, och jag ska försöka respektera den. Men tyvärr måste jag säga emot. Precis som Théoden säger så är det inte bara bra, utan nästan nödvändigt för ett forum att både enklare och mer avancerade diskussioner existerar. Jag håller med om att detta forum behöver fler avancerade diskussioner, men på vilket sätt bidrar du till det genom att beklaga dig över de som försöker sätta igång någon sorts diskussion? Det tycker jag är mer patetiskt.

Jag kan dock hålla med om att diskussionen kunde ha påbörjats på ett lämpligare sätt. Théoden kunde ha tagit reda på basfakta och utifrån det skapat bättre föutsättningar för diskussion av hans egentliga fråga.

Men nu håller den här diskussionen på att gå helt i fel riktning. Jag fortsätter gärna diskutera detta ämne, men isåfall i en annan tråd. För att besvara Théodens första fråga tar jag hjälp av Encyclopedia of Arda. Titeln som Noldors högste drott innehölls av (i kronologisk ordning) Finwë, Fëanor, Fingolfin, Fingon, Turgon och Gil-galad. Att titeln sedan inte lades på Eärendel faller sig ganska naturligt, eftersom han inte direkt var tillgänlig. Närmsta arvinge till titeln skulle i så fall vara - enligt EoA, jag har inte orkat tänka igenom detta själv - Elrond, men han tog aldrig den titeln.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 2:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
Ett bra forum har tid både för enklare diskussioner samt svårare spörsmål. Att utesluta endera delen kan aldrig leda till ett hälsosamt forum. Se exempelvis på Skalman där både enkla frågor får sina svar samtidigt som de svårare diskuteras sida upp och sida ned

Líndaletaro skrev:
Om du ser dessa i många fall grundläggande och enkla frågor som något lika farligt som kärnbränsle (som jag ser väldigt allvarligt på) så är det ju din åsikt, och jag ska försöka respektera den.

Ett forum är som ett levande väsen. Man måste se helheten. För varje idiotfråga som tillåts försvagas detta väsen. Försök förstå vad jag menar istället för att reagera på enstaka ord - liknelser kallas det. Se det hela i sitt sammahang. Om vi tillåter folk kasta skräp på gatan så blir det svårare att hålla rent. Ju mer vi tillåter folk att skriva lågkvalitativa inlägg desto mer sänker vi nivån på forumet.

Líndaletaro skrev:
Men tyvärr måste jag säga emot. Precis som Théoden säger så är det inte bara bra, utan nästan nödvändigt för ett forum att både enklare och mer avancerade diskussioner existerar. Jag håller med om att detta forum behöver fler avancerade diskussioner, men på vilket sätt bidrar du till det genom att beklaga dig över de som försöker sätta igång någon sorts diskussion? Det tycker jag är mer patetiskt.

De som är ansvariga för forumet tar inte sitt ansvar. Därför måste jag visa mitt missnöje på detta sätt.

Líndaletaro skrev:
Jag kan dock hålla med om att diskussionen kunde ha påbörjats på ett lämpligare sätt. Théoden kunde ha tagit reda på basfakta och utifrån det skapat bättre föutsättningar för diskussion av hans egentliga fråga.

Precis det jag säger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 9:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ett forum är som ett levande väsen. Man måste se helheten. För varje idiotfråga som tillåts försvagas detta väsen. Försök förstå vad jag menar istället för att reagera på enstaka ord - liknelser kallas det. Se det hela i sitt sammahang. Om vi tillåter folk kasta skräp på gatan så blir det svårare att hålla rent. Ju mer vi tillåter folk att skriva lågkvalitativa inlägg desto mer sänker vi nivån på forumet.

Jag vet vad en liknelse är... Men jag ser inte detta som att kasta skräp på gatan, utan snarare som att plocka upp ett godispapper eller två. Enklare frågor fördärvar inte forumet utan bidrar til diskussion, även fast det oftast inte blir lika intressanta diskussioner.

Nerloth skrev:
De som är ansvariga för forumet tar inte sitt ansvar. Därför måste jag visa mitt missnöje på detta sätt.

På vilket sätt tar de inte sitt ansvar. På vilket sätt gör de inte vad de kan för att se till att de regler och förhållanden som satts upp för detta forum följs?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 10:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
På vilket sätt tar de inte sitt ansvar. På vilket sätt gör de inte vad de kan för att se till att de regler och förhållanden som satts upp för detta forum följs?

Tja, till att börja med har de ju inte gjort något uttalande. Jag tror t.ex. de flesta besökare gärna skulle vilja veta mer om TAs framtid, vad är planerna, vad är på gång egentligen? Detta innefattar även forumet och dess inriktning och hanteringen av den stagnerande aktiviteten. Jag har även tidigare bett om ett uttalande angående nivån på forumet. Känns som det behövs en renovering av något slag, annars kommer nog sidan långsamt dö ut...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 10:46 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag håller absolut inte med er angående att ta reda på basfakta först, för som jag tidigare sagt så kan vi i så fall lika gärna skita i detta forum överhuvudtaget. Precis allting jag vill diskutera finns ju redan besvarat någonstans på nätet.

Tack dock Nerloth för din fantastiska kritik som jag inte delar för fem öre. Nu har dock både jag och Líndaletaro ställt varsin fråga (Varför inte Galdriel fick titeln samt varför inte Elrond tog den) som troligtvis inte besvaras på EoA (dock säkert någon annanstans på nätet, så de kanske också är idiotfrågor?). Så vi kan väl lämna detta på denna tråd. Vill du fortsätta, rekomenderar jag att du startar en ny tråd under Klagomål eller Om tolkiens arda (vilken du finner bäst)

Med vänliga hälsningar Jens

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 06, 2005 1:18 am 
Maia
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
Jag håller absolut inte med er angående att ta reda på basfakta först, för som jag tidigare sagt så kan vi i så fall lika gärna skita i detta forum överhuvudtaget. Precis allting jag vill diskutera finns ju redan besvarat någonstans på nätet.

Det handlar inte om att kolla igenom hela nätet, det handlar om EN SIDA som har länkats till åtskilliga gånger här på forumet och i princip är omöjlig att missa, där grundläggande fakta är besvarad så man slipper frågor som "Vad hette Frodos pappa" och liknande idiotfrågor. Om du anser att frågor som dessa fyller någon kvalitativ funktion är du dessvärre dum i huvet och jag hoppas isåfall att du slutar skriva här på forumet och att moderatorer tar bort dina inlägg. Eller också fortsätter du dra ner nivån, vilket får till följd att folk som är ute efter en högre nivå lämnar forumet. Många har redan gjort det dessvärre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 06, 2005 1:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Erkänn istället att du gjorde fel och borde tagit reda på basfakta först, eftersom du egentligen ville diskutera något annat först efter du fått reda på basfaktan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 06, 2005 9:29 am 
The Magnificent

Jag antar att det var egentligen var frågan varför som skulle diskuteras. Och om det är så är det väl väldigt bra att klargöra vilka som var Noldors högste drott genom tiderna. På så sätt kan ju alla som inte är säkra bara kolla in här om man glömmer det, istället för att alla varje gång ska behöva gå in på EoA.

Och vad angår "Vad hette Frodos pappa", så är det väl inte precis en sån fråga han kom med... Han ställde ju sin "riktiga" fråga efteråt, och hade med det "personfrågan" före som grund. Jag tycker att det var bra att den kom upp, så att man inte behöver tveka på vem som var tredje eller fjärde i ordningen.

Dessutom så var det ju som Theoden nyss sa inte det här som skulle diskuteras här, och jag har för mig att du inte gillar när man går helt OT från grundämnet , Nerloth (eller har jag fel där?).

Senast redigerad av Meriadoc ons jul 06, 2005 9:56 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: High King of the Noldor
InläggPostat: ons jul 06, 2005 9:52 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
Hej jag behöver lite hjälp.

Vilka var det som fick titeln Noldors högste drott i midgård? och varför slutade Gil-Galad som den siste? Varför fick exempelvis inte Galadriel titeln efter honom?
Så nej jag tänker inte be om ursäkt. Som Meriadoc också påpekar vill du fortsätta starta gärna en ny tråd.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]