Jag var med i en sådan Internet-läsecirkel för ett par år sedan. Vi var ett internationellt gäng som följde en tjej när hon läste boken för första gången. Hon skrev en liten kommentar efter varje kapitel, och så hakade vi på med våra inlägg. Jag minns att det var rätt svårt att hålla sig från "spoilers" så att vi inte skulle förstöra hennes läsupplevelse. Hennes kompis fick gå in som moderator och "spoilerpolis" så småningom. Men det var fantastiskt roligt! Vi läste Silmarillion sen också, på ett liknande sätt.
Vad jag vill ha sagt med detta? Jo, jag tycker att man ska tänka igenom lite först hur läsecirkeln ska vara upplagd. Jag kan till exempel tänka mig:
A. Någon/några som inte läst böckerna (Daft? OscarS?) ställer upp på att läsa och skriva något kort om varje kapitel allt eftersom läsandet fortskrider, och så diskuterar vi med honom/henne och varandra. Spoilerförbud.
B. Samma upplägg, fast utan en inledning av en nybörjare. Fast "inskolning" av nybörjarna är fortfarande i fokus, så vi andra måste hålla oss från att prata om allt som kommer att hända sen... T ex kan man ta ett kapitel i veckan?? Eller två?? Fasta dagar för diskussionsstart.
C. Samma struktur, ett kapitel i taget med diskussionsstart fasta dagar. Fast vi bryr oss inte om spoilers utan diskussionen får flöda fritt. Kanske roligare för de erfarna, men nog inte lika bra för nybörjarna.
Jag tror genomgående att ett kapitel i taget är bra. Det finns så oerhört mycket att säga om texten, tar man längre partier riskerar man att missa mycket. Man kan ha varje kapitel i en tråd för sig, på så vis kan gamla kapiteldiskussioner fortsätta parallellt samtidigt med de nya.
Dessutom (jag är på tyckarhumör i dag!

) tycker jag att vi ska vänta ett tag, tills helgerna är överståndna och den värsta uppståndelsen runt Konungens återkomst har lagt sig. Då tror jag det naturligt uppstår ett sug att återvända till Originalet.

Och då hinner vi diskutera uppläggningen lite till så att alla är överens.
Någon mer som tycker något?