Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 8:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 11:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Kommer det någon ny Månadens namn för juli månad, eller har de tagit semester?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 11, 2008 9:39 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Líndaletaro skrev:
Kommer det någon ny Månadens namn för juli månad, eller har de tagit semester?

Tackar för intresset! :) Enligt föreskrifterna ska det inte komma någon under juli. Om jag får tillfälle ska jag se om jag inte kan peta in en ändå, det gäller bara att ha tid ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 11, 2008 10:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jaså, det finns föreskrifter till och med! :) Det vore trevligt att ha något intressant att läsa, ja.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 11, 2008 10:50 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Líndaletaro skrev:
Jaså, det finns föreskrifter till och med! :)

Jajemen, här:

Citera:
Från september 2007 presenteras här varje månad, med sommaruppehåll under juli, en ny artikel med ett namn från Ringarnas herre.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 9:58 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Men nu är det väl hög tid för en ny Månadens namn?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:53 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Líndaletaro skrev:
Men nu är det väl hög tid för en ny Månadens namn?

Ja, det är det verkligen! Jag har haft stora problem med att hinna med TA under sommaren på grund av ett översättningsjobb (bl.a. har jag fått nöjet att översätta delar av datorspelet Lord of the Rings Conquest till svenska), men ironiskt nog kan detta jobb i förlängningen betyda att jag får mer tid till TA. Augustiartikeln av Månadens namn kanske jag kan klämma in mot slutet av månaden, och sedan ta septembers en bit in i den månaden, för att sedermera komma i fas igen till oktober.

Tack för påeldandet, förresten!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 8:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ok jag har en massa personliga problem som måste lösas innan jag har ork och kraft att ägna mig åt Nyhetsuppdaterandet för tillfället.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 8:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det låter bra, Gustav!

Hoppas att det fixar sig med dina problem, Älva!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 06, 2008 5:16 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Månadens namn fick stå över augusti, men nu har det lossnat igen, Hobbinge är det som är namnet för månaden, och artikeln hittas via förstasidan.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 05, 2008 12:36 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag har varit helt överbelastad med jobb av allehanda slag under hösten och kommer så vara decenber ut. Sedan lär det bli bättre i januari, därefter är det pintjockt under februari och halva mars. Men Månadens namn ska inte behöva utebli, som fallet har varit de båda senaste månaderna. Nu är det tillbaka med en ny artikel, som nås via förstasidan (länk längst ner som vanligt).

I dag har jag också fyllt på med nya nyheter och en ny omröstning. I går tillkom nya svar i Frågespalten av Jennie.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 05, 2008 5:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Som vanligt är det en mycket intressant artikel och det är roligt att omröstningen knyter an till den. Jag kommer dock onekligen att fundera på hur mycket själva artikeln kommer att spela in på omröstningens resultat. Säkert finns det många som, efter att ha läst artikeln, tycker att Möcklegräva är det "rätta" namnet, eftersom det är det som nämns i artikeln. Kanske skulle man kunna motverka detta en aning genom att i artikeln först presentera det engelska namnet och först därefter ta upp de olika översättningar som finns och alternativ till dessa, samt ändra namn på rubriken till "Michel Delving"?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 05, 2008 8:12 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Instämmer helt med Líndaletaro. Personligen tycker jag att de nya namnen oftast känns väldigt otolkienska (och i tex det här fallet väldigt ohobbitskt), även om de betydelsemässigt är bättre än Ohlmarks. Jag är ingen förespråkare av Åke generellt, men han hade känsla för namn (även om han ändrade på namn och betydelser på ett för mig otillåtet sätt). Men faktum kvarstår: ingen av översättningarna kommer i närheten av originalet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 05, 2008 9:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Problemet med Möcklegräva är att det känns så dialektalt. Man hamnar någonstans "på schlätta emellan Väna och Vätta", eller åtminstone gör jag det. Något sånt finns inte i originalet Michel Delving, det är väl snarare ett av de minst "bondska" hobbitska ortnamnen.

Däremot är -gräva och -gräft är en förträfflig lösning på de svåröversatta Delving och -delf!

Personligen hade jag nog valt Miklagräva. Visst, man kan få associationer till Miklagård, men jag tycker inte det gör något.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 05, 2008 11:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag läste lite av Ohlmarks version av Sagan om de Två Tornen igår och blev alldeles förskräckt-- han ändrar ju på hur mkt som helst och gör egna tolkningar. Han gör det till en oseriös sagobok som vilken annan som helst.

De engelska versionerna är de enda som duger enligt mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2008 12:26 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Líndaletaro skrev:
Som vanligt är det en mycket intressant artikel och det är roligt att omröstningen knyter an till den. Jag kommer dock onekligen att fundera på hur mycket själva artikeln kommer att spela in på omröstningens resultat. Säkert finns det många som, efter att ha läst artikeln, tycker att Möcklegräva är det "rätta" namnet, eftersom det är det som nämns i artikeln. Kanske skulle man kunna motverka detta en aning genom att i artikeln först presentera det engelska namnet och först därefter ta upp de olika översättningar som finns och alternativ till dessa, samt ändra namn på rubriken till "Michel Delving"?

Ambitionen med Månadens namn-artiklarna är att i artiklarnas slutdel nämna "alla" möjliga översättningar som är att betrakta som rimliga enligt de olika metoder som man kan använda sig av för det enskilda namnet. Dock går det ju inte att undvika att jag som enskild artikelskribent missar många alternativ, även om jag har använt en del källor och expertis. Men visst kan namnet i rubriken, som också är fokuserat i större delen av texten, påverka röstandet. Månadens namn-omröstningarna är egentligen bara ett sätt för mig att fylla på med nya omröstningar utan att behöva rådbråka mig hjärna för att komma på nya fräscha ämnen. Jag är osäker på hur allvarligt man egentligen kan tolka deras utfall.

När det gäller Möcklegräva är jag personligen rörande ense med Kamelen. Min egen favorit är Miklagräft, helt enkelt för att det i mina öron låter så snyggt att det överskuggar allt annat.

Jag är för övrigt dessutom rörande ense med Egalmoth när det gäller karakteristiken av Ohlmarks översättning. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010