Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 9:51 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Mae govannen, mellyn!

Jag och Turin Turambar har haft ett telefonmöte och diskuterat Tolkiens Ardas framtid. TA består i princip av tre delar, där forumet är en del. Och forumet är det enda som varit aktivt de senaste åren.

De andra två delarna är Frågespalten och Magasinet. Och det börjar bli dags att köra igång dem med!

Mycket av framtidsvisionerna här har kretsat kring att göra om hela sajten till en modernare design, med inbyggda redigeringsdunktioner och databaser, ett arbete som hittills mynnat ut i nothing. Detta arbete måste fortfarande göras, men inget hindrar oss från att publicera frågespalten och magasinet ändå under tiden.

Lösningen på det heter XML-editor.

Turin och jag gjorde en liten lista på saker som nu skall göras, som vi vill att alla tar del av och gärna har synpunkter på!

1. xlm editor
Johan gör en fungerande mall som kan användas för inmatning av text och konvertering till html. Detta sparar lätt 80% av tiden som vi använde för redaktionella saker förr i tiden.
2. samla material
Turin ansvarar för att samla ihop material som räcker till tre nummer av magasinet. Börjar vi, måste vi ha en garanterad kontinuitet. Jag kan avslöja att första numret kommer att innehålla en världsnyhet, som kommer att slå ned som en bomb bland alla tolkienister.
Johan ansvarar för att frågespalten får in frågor. Misstänkligen så finns det en massa frågor liggandes sedan förr.
3. publicera materialet
I dagsläget kommer allt att publiceras som förr, dvs. i separata html-dokument. På sikt måste dock arbetet med att få över sajten till ett CMS fortsätta. Jag jagar just nu en mycket bra designer som kan göra layouten. Att sedan porta den över till ett CMS är ingen jättesak.
4. skaffa kunder
Ja, eller läsare :-) mail till gamla forummedlemmar, kampanj på facebook, flyers in libraries, you name it, As soon as the first issue of magasinet är klart att publiceras, behöver alla hjälpas åt för att få hit folk!

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 12:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Det är så jäkla kul att du är tillbaka, Johan! :D

Det vore guld att få igång frågespalt och magasin igen. Forumet och det redaktionella föder varandra och ger en livaktig helhet. Utan det ena förtvinar det andra, som vi tyvärr har sett här de senaste åren.

Om det nu ändå skall byggas och snickras på sidan så föreslår jag att det också funderas lite på om huvudsidan och forumet kan integreras på något bra sätt, så att man till exempel kan kommentera artiklarna direkt i forumet. Jag tror att det vore mycket bättre än att, som det var här tidigare, ha en separat kommenteringsfunktion som lever sitt liv lite vid sidan om.


(Alvspråk är jag allt annat än bra på, men jag undrar om det inte möjligen heter mellyn i plural? :))

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 12:42 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Ha! Got me! Jo, det heter MellYn! Ändrar omedelbart :-)

Och kul att du uppskattar min återkomst från Aman. Likt Gandalf är jag nu tillbaka med all min kraft :-)

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 4:24 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det ser bra ut, Johan, och täcker in det mesta av det vi sa igår.

Som redaktör tänker jag nu omedelbart sätta igång arbetet genom att fråga er forummedlemmar: vad skulle ni vilja läsa om i Magasinet?

Förutom Johans världsnyhet så har vi tänkt oss en artikelserie om Tolkientematik i Metal och nyheter såklart, inklusive en hel del om Hobbitenfilmatiseringen till de första numren. Som sagt vill jag dock veta vad som skulle uppskattas av de aktiva användarna här på TA.

Den som vill bli publicerad får mycket gärna skicka in något alster eller någon idé, så ska vi ta det i nådigt beaktande. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 9:48 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
OK, jag ska låta mig representera en ny besökare (eller alla?) som bara blivit glad över att ramla in på ett forum dedikerat till Tolkiens Arda och vänligt fråga:

1) Frågespalten och Magasinet? Vad var detta för något innan (det uppenenbarlig lades på is) och utgör forumet en del av ett verksamhets-triumvirat?

2) Är Tolkiens Arda en förening/organisation/företag?

3) Som gammal föreningsräv föreslår jag att vilka som än organiserar återupplivningen; satsa på en del först, allra högst två - för annars räcker inte energin till och resultaten lär inte följa som föder ny vitalisering i tillräckligt hög takt.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 9:57 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Om du går in på huvudsidan, kan du finna frågespalten och magasinet där under publikationer.

Och ja, fler har redan varnat för detta. Och jag och Turin är medvetna om att det kanske inte lyckas, men vi jobbar för att det ska gå. Funkar inte båda, gör vi bara den ena till att börja med.

Tolkien Arda är ingen förening i ordets rätta bemärkelse, men den har alltid drivits som om den var en förening. Faktum är att jag inte riktigt vet den juridiska statusen för ögonblicket, jag återkommer i frågan!

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 10:04 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Som Johan säger så är vi medvetna om risken, men i och med att forumet antas livas upp lite av sig självt om aktiviteten kring huvudsidan ökar så har vi ju högst två projekt.

Som sagt så får vi se hur långt vi kommer med de båda halvorna och den ena får skjutas upp om den kärvar, helt enkelt. Dock har jag en positiv känsla och jag tror att så länge vi startar realistiskt som vi har gjort nu så kan det bli väldigt bra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: tor jan 27, 2011 10:34 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Skall kasta ett öga på det då!

Låter som att er framförhållning är bra, vilket är gott, vill inte se glada entrepenörer med ett väldigt trevlig projekt känna att de drar huvudet i väggen ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: fre jan 28, 2011 7:00 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
TolkiensArda har varit ett privat projekt i alla år jag har varit involverad, däremot så har Ardahini utvecklats ur det och haft ett utbyte med sidan.

De flesta som är involverade i TA genom åren har erfarenheter från en hel del andra föreningar. Så det blir nog inte de vanliga misstagen (igen... umm)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: sön jan 30, 2011 10:17 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Härligt!

På tal om flyers så tror jag att treebeard gjorde en snygg sådan, i en annan tråd. Bara att skriva ut och sätta upp.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: ons feb 02, 2011 11:34 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
viewtopic.php?f=18&t=8244

I den här tråden finns flygbladet. Frågan är dock om vi kunde få treebeard (som inte verkar vara aktiv för stunden) att redigera texten igen, eftersom vi nu helst bör ha ett allmänt TA-flygblad som leder både till huvudsidan och forumet.

Dessutom implicerar ju texten att det bara är ett forum. Layouten tycker jag dock jättemycket om, så om vi kunde använda den skulle det vara utmärkt!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: ons feb 02, 2011 11:47 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
(Ursäkta dubbelposten, men eftersom det här rör en annan sak ser jag det som befogat.)

Jag undrar fortfarande vad ni vill ha för innehåll i Magasinet här på forumet?

Någon borde väl ha något önskemål ...

Egna diktöversättningarna av forummedlemmar tycker jag skulle vara kul att publicera i Magasinet om upphovsmännen tillåter. Det har varit ett mycket debatterat ämne och i allmänhet tycker jag att TA:s översättningar har slagit de officiella översättningarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: ons feb 02, 2011 4:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
Egna diktöversättningarna av forummedlemmar tycker jag skulle vara kul att publicera i Magasinet om upphovsmännen tillåter. Det har varit ett mycket debatterat ämne och i allmänhet tycker jag att TA:s översättningar har slagit de officiella översättningarna.

Jag har inga problem med om ni vill publicera mina översättningar! Men jag tror att ett temanummer om verserna, med alla våra diktvarianter på en gång, skulle bli för mastigt för de flesta av läsarna. Då vore det nog bättre att ta en vers per nummer, och gå mer på djupet med den, resonera kring versmåttet i original, tycka till om de olika officiella och inofficiella översättningarna, etc. Kunde bli en stående följetong.

Är det någon som har koll på hur det står till med upphovsrätt och sånt? Magasinet är ju en lite mer officiell publicering än ett forum, så det är nog viktigare att ha kläm på de bitarna. Får man publicera versen i original? Får man publicera Ohlmarks och Olssons versioner? Kan de klåfingriga upphovsrättsvurmarna tänkas ha synpunkter även på publicering av egenhändiga översättningar av "copyrightade" verser?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: ons feb 02, 2011 4:52 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Är det någon som har koll på hur det står till med upphovsrätt och sånt? Magasinet är ju en lite mer officiell publicering än ett forum, så det är nog viktigare att ha kläm på de bitarna. Får man publicera versen i original? Får man publicera Ohlmarks och Olssons versioner? Kan de klåfingriga upphovsrättsvurmarna tänkas ha synpunkter även på publicering av egenhändiga översättningar av "copyrightade" verser?
Så länge inga ändringar görs i citaten, och upphovsmannen anges, ska det inte vara några problem att citera fritt från Tolkiens verk. Att publicera egenhändigt gjorda översättningar utan tillstånd beror på var de publiceras, så då är frågan hur Tolkiens Arda hamnar, då ju allt som publiceras här blir offentligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nystart
InläggPostat: ons feb 02, 2011 5:00 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Dina idéer är bra gällande upplägget, Kamelen!

Om vi själva har flera olika översättningar på samma dikt kan man ju dessutom ställa dem emot varandra.

Hur tar man reda på huruvida man får publicera egna översättningar utifrån upphovsrättslagstiftningen? Jag har inte direkt tillräckliga kunskaper för att gå och slå upp det i lagboken. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010