Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 426 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: lör nov 23, 2019 10:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Alltså, det här är alldeles, alldeles underbart. Jag vill bo där!
http://www.goodshomedesign.com/stone-co ... he-hobbit/

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: sön jan 12, 2020 11:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
svt.se har ett tag haft en blänkare om Beowulf-sagans inflytande på Tolkien och den moderna fantasy-litteraturen:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/dikten-som-inspirerade-tolkien-och-speglade-verkligheten

Tramsigt värre, får jag tyvärr säga. Några 10-20 sekunder långa snuttar med dramatiseringar, lösryckta citat ur intervjuer och en krystad tolkning om att Beowulf-eposet minsann hade med 500-talets kyliga klimat att göra. Lika substanslöst och ytligt som att kolla på mellon.

[Måste ranta lite]
Precis som med Rökstenen dyker alltså trendämnet Klimatet upp igen. Allt ska handla om klimatkatastrofer helt plötsligt, lika säkert som att inget kommer att handla om klimatkatastrofer om 20 år när ämnet är uttjatat. Tills dess kommer här några tips för dagens fantasilösa akademiker och journalister:
Noas ark handlar om klimatet (oops, den fanns visst redan).
Nibelungenlied handlar om klimatet (Ragnarök är ju perfekt som symbol för den globala uppvärmningen orsakad av gudarnas/västvärldens hybris).
Arthur-sagan handlar om klimatet (den heliga gralen symboliserar såklart regnets återkomst efter en eller annan torrperiod).
Don Quijote handlar om klimatet (den har ju till och med väderkvarnar!).
De tre musketörerna handlar om klimatet (kardinal Richelieu personifierar Seines översvämningar).
Frankensteins monster handlar om klimatet (människans ogudaktiga manipulation av naturen, monstret som släpps ut i biosfären och orsakar katastrof i Arktis).
Brott och straff handlar om klimatet (Raskolnikovs försök att rättfärdiga sitt mord motsvaras av den moderna människans förnekande av sin klimatskuld).
50 Shades of Grey handlar om klimatet (lägg in valfritt mumbo-jumbo).

Och sist men inte minst: Sagan om ringen handlar om klimatet!
Självklart gör den det. Ringens korrumperande inflytande motsvarar människans tilltagande begär efter fossila bränslen. Saruman symboliserar stenkolsutvinningens och oljeplattformarnas brutala övergrepp på miljön. Mordor ger en försmak av den globala uppvärmningens effekter, och hobbitarna representerar lösningen med sitt avindustrialiserade lilla jordbruksparadis. Ingen flygskam i Fylke inte!
[Slut rant]


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: mån jan 13, 2020 10:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Bra rant, Pellegrino! :) Jag får medge att jag inte har satt mig in i detaljerna i den nya tolkningen av Rökstenen, men när omtolkningen "råkar" falla precis i linje med de värderingar som just nu är på modet drar man ju instinktivt öronen åt sig och misstänker önsketänkande (om de tror på det själva) eller agendadriven historieskrivning av forskarna. Ungefär som när andra forskare nyligen stolt trumpetade ut att de hittat en kvinnlig krigare i en vikingagrav, eller de där muslimska mönstren de trodde sig ha hittat i vikingavävnader. I båda fallen visade sig snart bevisen för dessa "stora" upptäckter vara så bristfälliga att det inte fanns något fog för fanfarerna. Men de ville ju så gärna!

Det är väl lite samma historielösa andas barn som de som vill ta bort gamla statyer av kungar och hjältar därför att dessa inte anses leva upp till nutidens värderingar. Trött blir man.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: ons jan 15, 2020 7:58 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Den stegrande kamelen skrev:
Det är väl lite samma historielösa andas barn som de som vill ta bort gamla statyer av kungar och hjältar därför att dessa inte anses leva upp till nutidens värderingar. Trött blir man.
Håller med. Historierevisionism är sådant som totalitära diktaturer brukar ägna sig åt för att hålla sina undersåtar i okunskap. Det hör inte hemma i upplysta samhällen där vi själva kan informera oss och ta ställning utan pekpinnar från högre ort.

När det gäller Rökstenen är väl i och för sig de nya rönen inte fullt så kontroversiella som man skulle kunna tro när man läser mediernas tillrättalagda rapporter. Men utan att ha satt mig in särskilt djupt i frågan tycker jag ändå att köldperiods-tolkningen är den minst troliga av alla jag sett hittills. Då föredrar jag till och med https://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkningar_av_R%C3%B6kstenens_inskrift#Ohlmarks_tolkning Ohlmarks fantasifulla tolkning! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: ons dec 22, 2021 12:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Radions julkalender, avsnitt 21. Insekterna samspråkar. Vår hjälte, en ung silverfisk, har precis utsetts till den nye "böckernas väktare" och blir rörd och tacksam. Men så blir han också lite betänksam:

"Men ... tänk om jag ..."
"Om du blir hungrig? Det finns en dålig översättning av Sagan om ringen du kan knapra på."


(Jag har inte följt den här kalendern och vet inte vad den handlar om. Men Ohlmarks-referensen var rolig! Som Ohlmarxisten skrev nyligen: Alla känner Åke.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tor jun 09, 2022 11:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Riktigt bra Tolkien-quiz hos BBC, konstruerat av John Garth. Lagom svårt för att vara utmanande men inte omöjligt för en som läst ringsagan ofta. (Jag bommade en av de femton frågorna.) Lite extra svårt, tror jag, om man har filmerna färskare i minnet än böckerna...
https://www.bbc.co.uk/arts/article/zvmnnrd

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: fre jun 10, 2022 7:37 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag hade bara 10 rätt av 15, börjar tappa greppet. Som elvaåring hade jag garanterat haft alla rätt. :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: lör jun 11, 2022 1:56 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
"You know a lot but your memory is like Barliman Butterbur’s – a lumber-room."

Ack ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: sön jul 10, 2022 12:50 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Bibeln plus Tolkien – en farlig kombination i Knutby

Ja herre jisses.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: mån sep 19, 2022 10:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jösses! En del människor har alldeles för mycket tid. Och alldeles för mycket talang. Hur snyggt som helst!

Bild

(Källa: https://twitter.com/intermarium24/statu ... 2137101312)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tis sep 20, 2022 5:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Visste ni att drottning Elizabeth födde upp "fell beasts"? ;)
https://www.bbc.com/news/uk-england-cumbria-62861174

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: fre okt 28, 2022 5:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
För den som, likt mig själv, ofta undrat om "Gandalf-ögonbryn" egentligen är möjliga i verkligheten och hur de i så fall ser ut är följande lilla filmklipp en pärla!
"But Gandalf looked at him from under long bushy eyebrows that stuck out further than the brim of his shady hat."
https://twitter.com/antoguerrera/status ... 0687333377

(Klippet är dessutom intressant för den språkintresserade: diskuterar hur den så kallade "BBC accent" som talas i brittiska public service uppkom.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: fre okt 28, 2022 8:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Klippet är dessutom intressant för den språkintresserade: diskuterar hur den så kallade "BBC accent" som talas i brittiska public service uppkom.

Underbart!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: fre okt 28, 2022 9:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Intressant! Annars brukar jag alltid tänka på Brad Dourif och Freddie Jones i David Lynchs Dune när jag vill får mardrömmar om buskiga ögonbryn. Där ligger både Gandalf och John Reith i lä!

Jag läste någonstans att amerikansk engelska tros vara rätt lik engelskan som talades i England på Shakespeares tid, innan Oxford-dialekten kom till. Vet inte hur sant det är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tor feb 23, 2023 4:15 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag ramlade över ett trevligt litet Tolkienquiz – från Malmö Universitet av alla ställen. Rätt svårt, faktiskt! Jag lyckades klara 11/12, men det var flera jag inte var helt säker på. Ett extra plus att man, efter att ha svarat, får en del extra information om varje fråga.
https://mau.se/forskning/bildningsquiz/#tolkienquiz

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 426 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010