Den alltid så förträffliga Tolkienpodden behöver säkert inga idéer till fler avsnitt, ni har väl massor själva. (Hur är det, är listan på påtänkta avsnitt fortfarande längre än listan på redan gjorda?) Men jag kan inte låta bli att ändå skriva ner ett avsnittsförslag som jag gått och grunnat på.
Tolkien och humornDå menar jag inte alla mer eller (oftast) mindre begåvade parodier som gjorts, utan den humor han själv ger uttryck för i böckerna. Han har något av ett rykte om sig, tror jag, att vara ganska humorbefriad i sitt skrivande, i alla fall i ringsagan. (Kanske delvis till skillnad från i The Hobbit.) Men det tycker jag är lite orättvist. Han har en lågmäld, brittiskt "understated" humor som kommer fram när man minst anar det, och som kan få mig att skrocka gott fortfarande, även efter alla dessa läsningar. Jag tror att det skulle kunna bli en intressant diskussion – och det är ett ämne som inte tas upp så ofta, så det finns ett hål att fylla! När är Tolkien rolig? Hur är han rolig? Vilka passager tycker ni själva är roliga?
Här är några (av många) ställen ur ringsagan där jag själv drar på munnen i läsningen. (Fyll gärna på med fler exempel, ni andra!)
* Bilbos tykna efterlämnade presenter till släkt och vänner.
* Hur hoberna vid avfärden från Bag End glatt lämnar disken till Lobelia och Otho.
* Sams kommentar efter att ha prickat Bill Ormbunke med ett välriktat kast: "synd på det rara äpplet".
* Boromirs självironi på Caradhras: "kanske ringare män med spadar hade varit er till större nytta".
* Boromirs pik till Gimli, som skrävlat om hur ståndaktig han är, efter att de har burit båtar. Men Gimli svarar inte, för han har redan somnat.
* Hur Legolas står lugnt bredvid och inväntar Aragorns mödosamma lyssning med örat mot marken, innan han till slut behagar berätta att han ser exakt hur många ryttare som kommer och hur de ser ut.
* Hur Kvickbom sade ja till en äldre ent innan denne hunnit ställa klart sin fråga.
* Aragorns och Gandalfs frustrerade kommentarer till Ioreth som aldrig tycks sluta prata.
* Hur de fyra hoberna blir arresterade vid återkomsten till Fylke, men glatt driver med sina fångvaktare och gör som de vill.
Kanske kan ni också passa på att diskutera Tolkiens humor utanför skrivandet? Han säger sig väl själv ha en simpel humor som folk inte riktigt uppskattar, har jag för mig. Och visst finns det någon episod beskriven där han (och C. S. Lewis, möjligen?) skrämmer slag på nån granne utklädd till fornkrigare och viftande med en yxa? Eller minns jag fel? Och det där inbjudningskortet som gjort laget runt på sociala medier senaste tiden har ni förstås sett. Jag lägger upp det här så ni slipper leta.