Jaha, det här var ju ... spännande. Grok, alltså Elon Musks version av AI, har tydligen tagit sig för att skriva en egen version av sagan om de svenska Tolkien-översättningarna. Verkar som om det finns en hel "Grokipedia" med sånt här, en massa artiklar om allsköns ämnen där Grok frikostigt stjäl från riktiga Wikipedia och kompletterar med diverse nätkällor, fabulerar lite på eget bevåg och blandar och ger. För den ovaksamme läsaren, eller helt enkelt för ämnen där man inte är så insatt, ser det säkert bra ut. Två delar sanning och en del missuppfattningar och påhitt, typ.
Om inte annat kan ju det här tjäna som en extra varning om att ta det försiktigt med AI. Bättre än så här är de inte – ännu i alla fall. Men de många källhänvisningarna är faktiskt intressanta. Jag hittade flera intressanta arbeten den vägen, som jag inte hade sett förut!
https://grokipedia.com/page/Translation ... to_Swedish(Nu vet jag inte riktigt hur det här funkar. Skriver Grok ihop detta varje gång man frågar, med olika resultat varje gång, så att det ni får läsa om ni klickar inte är samma som jag läste? Gissningsvis inte, va? Vore ett onödigt slöseri med datorkraft, utom kanske för särskilt dagsaktuella och snabbrörliga ämnen.)