Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 12, 2026 2:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tor feb 23, 2023 6:52 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Jag ramlade över ett trevligt litet Tolkienquiz – från Malmö Universitet av alla ställen. Rätt svårt, faktiskt! Jag lyckades klara 11/12, men det var flera jag inte var helt säker på. Ett extra plus att man, efter att ha svarat, får en del extra information om varje fråga.
https://mau.se/forskning/bildningsquiz/#tolkienquiz

Jag fick bara tio rätt. :( Å andra sidan var jag helt säker på de jag svarade rätt på! :D De jag svarade fel på kan sägas vara de objektivt sett svåraste frågorna. Ytterligare ett extra plus för formen balroger.

InläggPostat: sön feb 26, 2023 6:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag ramlade över ett trevligt litet Tolkienquiz – från Malmö Universitet av alla ställen. Rätt svårt, faktiskt! Jag lyckades klara 11/12, men det var flera jag inte var helt säker på. Ett extra plus att man, efter att ha svarat, får en del extra information om varje fråga.
https://mau.se/forskning/bildningsquiz/#tolkienquiz

Mycket roligt quiz! :D Jag fick bara 9 rätt, men men. Två av dem borde jag ha klarat, men vad Tolkien hade för sig under WW2 hade jag faktiskt ingen aning om.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör

InläggPostat: mån mar 27, 2023 8:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad i hela halva helsefyr är det här för nåt!?
https://www.nordictrans.com/blog/why-sw ... nslations/
Citera:
... The work of Åke Ohlmarks and Erik Andersson has been praised for their skillful use of English and Elvish, making a literal translation possible without sacrificing Tolkien’s writing’s original emotion and depth. ...

Måste väl vara skrivet av någon mindre begåvad AI, antar jag. Men varför?

InläggPostat: tis mar 28, 2023 9:14 am 
Maia

Måste väl vara skrivet av någon mindre begåvad AI, antar jag. Men varför?
Ja varför är en bra fråga! Som du är inne på verkar det vara en AI-genererad text, men vad är sammanhanget? Mysko!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån maj 29, 2023 12:25 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Boromir hade haft bättre och mer bajs utan att ens äta!
SR P4 - Köp Faramirs bajs

InläggPostat: tis maj 30, 2023 9:04 pm 
Maia

Underbart reportage! Undrar vad hans andra alpackor heter... :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör dec 14, 2024 8:14 am 
Östring
Användarvisningsbild

Årets julkalender på Sveriges radio behöver ju med sin nordiska fantasyvärld självklart påpeka att en av huvudkaraktärerna har en hög med Sagan om ringen-böcker på sitt rum.
https://sverigesradio.se/avsnitt/mirake ... ndern-2024

InläggPostat: tis dec 16, 2025 4:56 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jaha, det här var ju ... spännande. Grok, alltså Elon Musks version av AI, har tydligen tagit sig för att skriva en egen version av sagan om de svenska Tolkien-översättningarna. Verkar som om det finns en hel "Grokipedia" med sånt här, en massa artiklar om allsköns ämnen där Grok frikostigt stjäl från riktiga Wikipedia och kompletterar med diverse nätkällor, fabulerar lite på eget bevåg och blandar och ger. För den ovaksamme läsaren, eller helt enkelt för ämnen där man inte är så insatt, ser det säkert bra ut. Två delar sanning och en del missuppfattningar och påhitt, typ.

Om inte annat kan ju det här tjäna som en extra varning om att ta det försiktigt med AI. Bättre än så här är de inte – ännu i alla fall. Men de många källhänvisningarna är faktiskt intressanta. Jag hittade flera intressanta arbeten den vägen, som jag inte hade sett förut!

https://grokipedia.com/page/Translation ... to_Swedish

(Nu vet jag inte riktigt hur det här funkar. Skriver Grok ihop detta varje gång man frågar, med olika resultat varje gång, så att det ni får läsa om ni klickar inte är samma som jag läste? Gissningsvis inte, va? Vore ett onödigt slöseri med datorkraft, utom kanske för särskilt dagsaktuella och snabbrörliga ämnen.)

InläggPostat: lör dec 20, 2025 11:08 pm 
Maia

Själv misstänker jag att AI kommer att kollapsa under sin egen tyngd, åtminstone i Europa med vår drakoniska Green Deal-politik. Det går åt för mycket el, helt enkelt. Ett kanadensiskt bolag vill till exempel bygga ett AI-center utanför Strängnäs som kommer att kräva lika mycket el som 320000 villor. Och så tillkommer alla elintensiva serverhallar som byggs och planeras runt om i landet. För att inte tala om grönt stål-projektet som skulle sluka el motsvarande hela Finlands elbehov! Lycka till med att försörja allt detta med vindkraft som bara levererar när det blåser...

Så jag tror inte AI är hållbart i längden; det kommer nog inte dröja länge innan ett EU-direktiv som reglerar användningen av AI-genererat material kommer på plats. Om folk måste välja mellan att låta ett AI-verktyg skapa Youtube-klipp om Elronds rådslag som en musikal och att få värme i elementet på vintrarna är nog valet lätt. Eller så blir det som i USA, där IT-jättarna börjat bygga egna kärnkraftverk för att försörja sina datacenter!

Angående Grok-artikeln så finns det ju en knapp för "Edits history" i hörnet, och än så länge finns det inga edits (fast man måste kanske ha konto för att se sådant). Grok har möjlighet till realtidsuppdateringar från X-plattformen; frågan är om det gäller artiklar som denna eller bara nyhetsrelaterat material.

Hur som helst så var kvaliteten på artikeln inte direkt lysande; vi får se om den kanske blir bättre med tiden. Annars är min erfarenhet att AI-material handlar om att plocka russinen ur kakan, och att absolut inte lita på vad man ser, hör eller läser! Med en rejäl skopa källkritik och gott om korsreferenser kan man möjligen få ut något av att konsumera AI-content.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis dec 23, 2025 2:14 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Näst sista avsnittet av årets julkalender bjuder på ett Gandalfcitat och vad som skulle kunna ses som en kopia på Boromirs dödsscen.
https://www.svtplay.se/video/Ky2o32Q/ju ... avsnitt-23

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme