Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 29, 2026 11:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 130 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 12:01 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jag blev inte riktigt så hungrig av det där, men det har med andra moraliska saker att göra, vilket inte ska nämas, däremot så har jag några medeltida recept som kanske passar in med. (hitade på Internet efter lite olika) Tyvärr kommer jag inte ihåg länkarna till alla källor (dumma mig).
Börjar med någon form av svampsak från sent 1300 tal
Ett svamp recept skrev:
FUNGES
Forme of Cury, c. 1390
Take funges, and pare hem clene and dyce hem. Take leke, and shred hym small and do hym to seeth in gode broth. Color it with safron, and do there-inne powder-fort.
The Modern Version:
8 small leeks, sliced into rings and carefully washed (white part only)
3 Tbspbutter
1 1/2 lbs mushrooms, quartered
1 cup vegetable or chicken stock
1/2 tsp brown sugar
pinch of saffron threads
1/2 tsp fresh ginger, minced
3 Tbsp butter
3 Tbsp flour
salt and pepper to taste
Melt the butter in a heavy skillet and saute the leeks for a few minutes until they begin to wilt. Add the mushrooms and toss to coat. Combine the stock, sugar, saffron, and ginger, and pour over the vegetables. Simmer for about 2 minutes. While the dish is simmering, melt the remaining butter in a small skillet and add the flour; cook until thickened and a golden brown. Add this roux to the vegetables, and continue to cook until the liquid has thickened slightly and the vegetables are evenly glazed. Add salt and pepper to taste.

två engelska bräseringar från tiden kring Richard den II (tror både är det iaf)

Bräserade saker från Richard IIs tid skrev:
Bräserad fänkål med ingefära
6 port. Enkelt. Richard II's England.

Ingred: 750 g färsk fänkål skuren i tändstickstora strimlor, 225 g tjockt skivad gul lök, 1 rågad tsk mald ingefära, 1 tsk stött saffran (det är mkt, så minska om du vill), 1/2 tsk salt, 2 msk olivolja, 1 1/2dl torrt vitt vin, 1 1/2 dl vatten, ev 6 skivor grovt bröd

Lägg fänkålen i en stor kastrull tillsammans med löken. Strö kryddorna över, salta och häll till slut vatten, vin och olja över. Låt det koka upp, lägg på locket och låt det småkoka på svag värme i 20-30 min eller tills fänkålen är mjuk utan att vara mosig. Rör om ett par gånger under kokningen så att kryddorna blandas väl. Servera rätten till halstrad fisk el täck en skiva grovt bröd med den.
Om rätten serveras riktigt nylagad är den väldigt god, annars bara är den.
----------------------------------------------------------------------------------
Bräserad rödkål
Ca 8 pers. Enkelt.
Ingred: 1 medelstort rödkålshuvud (ca 1 kg), 4 msk smör, 1 msk socker, 1 tsk salt, 1/3 kopp var av vatten, vitvinsvinäger och rödvinbärsgele el sylt, 1 msk rivna äpplen.

Finriv rödkålen och tag bort stora el dåliga bitar. Lägg i en stor rostpanna. Koka upp vattnet, vinägern, saltet, sockret samt smöret och häll det över kålen. Blanda väl. Täck över och bräsera i två timmar i en ugn märkt 150*. Tillsätt vinbärsgelen och äpplena tio minuter innan kålen är klar, och fortsätt tillagningen (täckt).
Rätten smakar bättre om den görs en dag i förväg. Än bättre är att göra allt färdigt fram till tiden för äpplena, och frysa in det för att senare bara värma upp det och tillsätta äpplen och gelén. Då kan det lagas på 10 min.

eller något sådant. Medeltida Engelska recept bör vara rätt så passande tycker jag iaf.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 8:32 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Man måste vara försiktig med saffran. Gjorde någon sorts saffransfisk efter recept och den blev nästan oätlig för att det smakade lussebullar av fisken...

Men svampreceptet lät gott!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 4:10 pm 
Avar
Användarvisningsbild

hmmm ... måste försöka fundera ut något för alla oss vegetarianer då :)
och jag som dessutom INTE gillar svamp :( ...
det lär bli komplicerat!
:)

edit: fast vid närmare eftertanke låter ju färskt bröd, smör, creme fraiche och honung mycket lämligt - duger det hos Tom B. så borde det duga :) *skrattar* :)

och självklart bärpaj :) ...
*hungrig*

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 9:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo, jag skänkte en tanke åt alla vegetarianer som huserar här på sidan när jag skrev menyn, men en vegetarisk meny kändes bara inte hobbitisk. :) (F´låt. Hobisk...eller nåt...)

Eller vad tror ni? Finns det hobbittar som är vegetarianer?

Jag börjar faktiskt fundera så smått på en svampmeny till "födelsedagskvällen". Menyn jag skrev skulle jag aldrig stått ut med, men en riktig blandsvampsbuffé kanske vore något. I så fall är det ju inget större problem att veta vad man ska göra under dagen.

Men om det regnar då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 11:02 pm 
Noldo

Skulle inte tro att många hober var vegitarianer (läs inga). Anledningen fanns inte riktigt då skulle jag tro. De flesta blir ju vegitarianer för att de inte tycker om köttindustrin, sedan börjar många ogilla idén med att överhuvudtaget äta djur men om inte den onda köttindustrin fanns skulle nog vegitarianerna vara så gott som inga. Möjligtvis kan det säkert ha funnits någon, man har ju hört talas om konstigare saker.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 8:48 am 
Avar
Användarvisningsbild

nja, det finns de som i likhet med mig inte vill äta lik ...
oavsett om djuren har det bra eller ej ... även om förstås krav-märkt är bättre val än annat, men det är ändå något jag ALDRIG mer skulle kunna äta ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 10:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hobbitarna levde ju i något slags bondesamhälle så jag tror inte att de kunde vara vegetarianer på vintern då det knappt fanns några grönsaker. De var nog så vana vid det livet så det var nog ingen som tänkte på det egentligen. Det är bara i vårt moderna samhälle som vi kan äta färska grönsaker året om. Till och med mina föräldrar fick nöja sig med att äta gurka enbart på sommaren och det var på femtiotalet!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 4:06 pm 
Avar

Ioreth skrev:
nja, det finns de som i likhet med mig inte vill äta lik ...
oavsett om djuren har det bra eller ej ... även om förstås krav-märkt är bättre val än annat, men det är ändå något jag ALDRIG mer skulle kunna äta ...

Precis... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 4:22 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Hobbitarna levde ju i något slags bondesamhälle så jag tror inte att de kunde vara vegetarianer på vintern då det knappt fanns några grönsaker. De var nog så vana vid det livet så det var nog ingen som tänkte på det egentligen. Det är bara i vårt moderna samhälle som vi kan äta färska grönsaker året om. Till och med mina föräldrar fick nöja sig med att äta gurka enbart på sommaren och det var på femtiotalet!

säger bara LINSER :) och ärtor och sånt :) går att odla även här ... och har definitivt gjort det längre tillbaks i tiden när klimat har varit varmare :)
det finns mycket mer än det man nuförtiden tänker på vad gäller "grönsaker" :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 5:16 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

angående hobbitar[0] så tror jag att de precis som här åt lite olika beroende på socialklass. Den främsta maträtten har genom århundradena varit bröd[1] vad de verkar som. De rikaste har haft möjlighet till en varierad kost med mycket kött medans de allra fattigast antagligen i mycket fått nöja sig med en kost baserad på vad man kunnat bevarat från sommaren och vid fall av missväxt fått livnära sig på sådana saker som barkbröd[2]. Hobbitar äter säkerligen svamp året om eftersom det finns bevaringsmöjligheter för det.

när det gäller anledningen till att vara vegan/vegetarian så hållre jag med Ioreth, lik i munen känns fel. (Och när det gäller det och historiskt så är pythogarianer som vegetarianer kallades fram till 1800 talets mitt inget ovanligt).

[0]= De var inte meningen jag lovar.
[1]= I de flesta källor jag funnit under mitt letande efter lajvpassande vegetarisk medeltidsmat
[2]= Jag tar det här från Mobergs "de svenska folkets historia" (eller vad den heter) men det är möjligt att barkbröd är än någolunda nykommen sak (enligt en artikel i GP om importerad mat)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 7:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

...men vad man än tycker om "lik i munnen" så låter det ganska orimligt med en veggohobbit. Som midsommartomte, ungefär. Och vi ska inte glömma att vi egentligen inte kan använda vår historia för att försöka lista ut vad hobbitarna åt. De är ju påhittade...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 8:06 pm 
Wavemaster of the World

Rosie skrev:
De är ju påhittade...

Är de väl inte! De fanns, banne mig.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 9:04 pm 
Avar

Håller med Crumui. Jag vet att de har funnits, det måste de ha gjort...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 9:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Åkej, åkej. Jag ger mej. Jag har umgåtts lite för mycket med vanligt folk på sistone och var farligt nära att återfå verklighetsuppfattningen där. Puh... Tack för att ni hjälper mej att behålla greppet!

Fira Baggrarnas födelsedag var det. (Klart att dom fanns, jag vet inte vad som flög i mej.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 9:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Min mor är rätt så liten, självklart minst i vår familj (1 o 65 typ). Det måste bero på att hon har hobbitblod i rakt nedåtstigande led. :roll:

*jag ber om ursäkt och slår mig själv just nu för att ni som är mindre än henne inte ska ta illa upp. Jag menar självklart ingen illa osv...)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 130 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]