Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 1:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Favorit?
InläggPostat: sön okt 12, 2003 6:45 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Jag antar att de flesta här, liksom jag själv, har läst Härskarringen mer än en gång? Det är ju en bok som man kan läsa gång på gång utan att tröttna på. Min fråga är vilken gång som är er favoritgång, ifall ni förstår vad jag menar?
Den gången jag hade störst nöje av att läsa den var min andra gång.

Antagligen var det för mycket att hålla reda på första gången jag läste den för att jag skulle kunna njuta till fullo. När de t. ex pratade om Minas Tirith i första boken hade jag ingen aning om vad det var för något, och förstod inte riktigt samanhanget. När jag läste boken för andra gången däremot, var det inget problem att förstå. Tredje gången jag läste boken, var det väl nästan lika bra som andra gången, men man kunnde ju historien lite för väl då.

Nu planerar jag att läsa trilogin ännu en (eller två) gång, innan filmen kommer. Om det nu är klokt eller inte. Kanske gör det bara att jag lägger märke till extra mycket ändringar i filmen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 12, 2003 7:41 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Första gången var ju så spännade, då man inte visste vad som skulle hända. De mest spännade var då Frodo blev tagen av orcherna, och Sam tog över ringen. Och vid slaget, då jag trodde att Pippin blev dödad av trollet som föll över honom.

Så jag tror att mitt svar får bli första gången jag läste triologin. Men den är ju fortfarande väldigt spännande! :)

Själv är jag en av dem som gärna läser böckerna precis innan man ser dem på film för första gången. Jag vet inte varför, men man får liksom mer kontroll då. :D

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 12, 2003 10:05 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Min bästa var då jag för första gången läste dem på originalspråk, dvs engelska. Jag vet inte vilken gång i ordningen det var, men det kändes som pånytt.

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2003 6:14 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön aug 31, 2003 12:42 am
Inlägg: 97
Ort: Falun
Håller helt med Proudfeet. Första gången på engelska var himmelsk! Plötsligt satt man där och tänkte: Jasså, är det så här Tolkien skriver... är det så här bra han är!

_________________
The road goes ever on and on, down from the door where it began...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 2:55 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Första gången. Då var jag verkligen helt inne i den och tänkte inte på annat än midgård. (Jag tänker väl i och för sig inte på mycket annat nu heller, men så besatt som jag var då slår nog det mesta...)
När jag läser den nu vet man ju vad som ska hända och så, så nu brukar det bli så att jag läser några kapitel, råkar få syn på en bok på bibblan som verkar bra, läser den och fortsätter med Tolkien när den är utläst, så läsandet är inte så intensivt längre.
Synd att man bara kan läsa en bok första gången en gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 5:48 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
första gången jag läste trilogin, gjorde jag inte det utan gick snarare vilse nånstans i Gamla skogen eller på kummelåsarna, det kan oxå ha varit i moria, minns inte så noga. hur som helst gav jag upp då och stoppade tillbaka boken i hyllan, men ett år senare så fösökte jag igen och då kändes det som gå runt i midgård, vilket det tyvärr inte gör längre. jag måste alltså säga att det var på mitt andra försök som boken var absolut bäst, trots att jag läste den på svenska! den första gången jag läste den på engelska var oxå underbar men då visste jag ju tyvärr vad som skulle hända!! :cry:

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 6:19 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön sep 28, 2003 4:24 pm
Inlägg: 94
Ort: Stockholm
Antingen första gången jag läste trilogin över huvud taget, eller när jag för första gången läste den på engelska. Jag kände mig mycket närmare författaren då, när inte översättningen har kommit emellan.
Missförstå mig inte. En översättning kan vara strålande bra i vissa fall. Men med Ohlmarks översättning och Tolkiens bok kan det bli betydligt maffigare att läsa på engelska :D

_________________
På silvergrå och vita vingar flyger jag...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:26 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Den andra gången Jag läste den, dvs första gången på engelska, var bäst.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:38 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Första gången var det ju mest spännande och jag kunde inte sluta läsa. Nu när jag har börjat på engelska så blir det ju också annorlunda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Vet inte riktigt hur många gånger jag läst trilogin (men har långt kvar till Johans imponerande 30 gånger...), men tycker fortfarande att varje gång är lite bättre än föregående. (Är kanske lite trög helt enkelt... :shock: ?!)
Alltid något som klarnar, alltid någon igenkännandets rysning längs ryggraden vid hänvisningar till Silmarillion värld i texten, inga överraskningar längre förstås, men det gör inget. Får fortfarande hjärtknip och klump i halsen på samma ställen. Upplevelsen mattas inte trots att jag vet vad som skall komma.
Men medger att vissa stycken kan kännas långa numer.
(Faktum är att det tog mig lång tid att bli fast i Midgård. Det var inte kärlek vid första ögonkastet utan något som växte fram ganska långsamt.)
Läser dock inte Ohlmarks översättning längre. Blir spännande att läsa Anderssons. Måhända den läsupplevelsen blir min nya favorit?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 02, 2003 6:58 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 24, 2003 3:39 pm
Inlägg: 306
Ort: Täby
Andra gången. När jag läste den för första gången var jag för ung, och när det inte var spännande slutade jag lägga märke till beskrivningar och annat. Resultatet blev att jag inte hade en tillräckligt klar bild av personer och platser när jag såg filmerna, så nu ser jag för mycket av filmen i huvudet när jag läser. Det blir nog annorlunda med ROTK, hoppas jag.

_________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 8:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Andra gången jag läste trilogin fick jag en liten "aha-upplevelse", då förstod jag hur bra den verkligen var. Förmodligen för att jag var för ung när jag läste böckerna första gången.
Andra gången jag insåg hur extremt bra böckerna är, var när jag började läsa saganom ringen på engelska. Det var mycket häftigare att läsa orginalversionen!

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 8:53 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
alla gånger jag läst den på engelska (=

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 1:53 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Första gången var särdeles speciell. Alla andra i princip likvärdiga - förutom första gången på engelska som var en gruvlig BESVIKELSE.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 2:06 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Varför var det en besvikelse?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010