Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 27, 2024 12:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Känsliga ord
InläggPostat: tis sep 21, 2004 1:17 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Efter att ha sett de nya böckerna om Pippi Långstrump så har jag konstaterat att man censurerat texten från olämpliga ord. Numera är det kurredutter i stället för negrer.

Finns det några sådana passager och uttryck i Tolkiens böcker och de tidigare översättningar som riskerar att få andra värderingar än då de var skrivna och kan röna samma behandling? Hur behandlas tex uttrycket swarthy i den nya översättningen jämfört med i Ohlmarks version? Är det ett uttryck som är lämpligt att använda och om inte, hur skall det behandlas?

Detta har i viss mån redan diskuterats i andra inlägg rörande Tolkiens ideologi, men jag tänkte försöka få en diskussion om enbart terminologin och hur den bör behandlas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 1:24 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är så synd det där. Man ändrar ju helt författarens egna ordval.

För övrigt så anser jag att folk är alldeles för känsliga idag.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 1:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Intressant fråga som jag undrat en del över. Hittills har jag bara kommit till just "swarthy" och det har översatts till "svartmuskig" precis som Ohlmarks gjorde.
Vad hette "Swarthy men/easterlings", var det "svartringar" i Ohlmarks version?
Nog finns det en och annan mina i Tolkiens texter. Det var väl ingen som hade höjt på ögonbrynen då, men idag råder till viss del nya värderingar.

Men jag undrar hur tankegångarna gick bakom namnet kurredutter?

Edit: Att folk är för känsliga kan jag bara delvis hålla med om. Det är inte alldeles lätt att förklara för sina barn från Afrika och Sydamerika varför "the bad guys" i sagan liknar dem... Men nu gled jag egentligen av ämnet. Hur Tolkien beskrev dem rent utseendemässigt, den mörka hyn, var ju inte det som dryftades här, utan vilka namn som är lättast att handskas med och som väcker minst anstöt.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 1:48 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Det konstiga är väl att dem just väcker uppmärksamhet. Att bli upprörd över ord som bög, flata, neger o.s.v. ger nog bara fördomarna luft under vingarna. Det jobbiga är att så få insett detta, självklart om man anvönder orden negativt men det går ju mycket bra att inte göra det. Själv använder jag orden för att de faktiskt är användbara och jag tror att det försvagar fördomar.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 1:48 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tja, vampyrer är ju bleka t.ex. och de är ju oftast bad guys så...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 1:51 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Bra sagt Älva, varken Tolkien eller Lindgren har med sina texter hävdat att negrer är onda, lömska eller något annat ondskefullt i större utsträckning än andra mäniskor. Man kan ju dra den idiotiska slutsatsen om man vill men såna är ju väldigt lätta att dra.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 1:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag använder också orden bög, flata och neger som vanliga ord, vilket de ju är. Däremot slår jag bakut mot uttryck som "neger-jobb" och dyl. som används flitigt av många vanliga hyggliga människor som förhoppnigsvis inte tänker på vad de säger.
Håller med om att det bästa vore att avdramatisera skällsorden genom att använda dem i neutrala situationer. Det är en sedan länge pågående process, men när och om den blir helt genomförd vet väl ingen.

Att vampyrer är bleka och ofta framställs som onda anser jag vara en rätt klen koppling till någonting överhuvudtaget, eftersom de flesta är överens om att vampyrer inte existerar, medan mörkhyade människor bevisligen gör det.

Men jag drar mig ur den här diskussionen eftersom jag råkat dra in den på marker den egentligen inte var ämnad för, om jag förstått trådens författare rätt.

Edit: bäst att poängtera att jag INTE anser Tolkien vara rasistisk. Tvärtom. Men han levde i en tid där andra normer gällde och det anser jag kan utläsas i hans texter.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Senast redigerad av Vingilot tis sep 21, 2004 2:05 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 2:05 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Vi kan ju konstatera att det finns en stor fördel vad gäller sådana uttryck iom att Tolkien översätts. Därför kan översättaren välja sådana uttryck som ses som mindre känsliga när boken ges ut. Detta är svårare att motivera när man handskas med originaltexten.

Man bör betänka att uttryck ändrar sitt innehåll med åren och att det därför kan vara så att ett gammaldags uttryck får en helt annan betydelse än den avsedda. Då blir frågan vad som är mest korrekt, byta uttrycket mot ett modernare eller behålla det.

"Svartmustig" är ju ett sådant begrepp som ofta associerats till bovar i äldre litteratur. Inte enbart dock. Skall man då undvika begreppet och finna ett nytt eller skall man behålla det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 2:12 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Visst kan uttryck byta betydelse och då men man borde kanske inte låta uttryck som blir negativa fortsätta så utan istället ta tillbaka ursprungsbetydelsen för att inte ge fördomar om saker och ting.

Vingilot skrev:
/.../medan mörkhyade människor bevisligen gör det./.../


Jag har inte sett en mörkhyad, jag känner ingen som sett en mörkhyad, jag känner ingen som känner någon som sett en mörkhyad. Hu kan du då påstå att sådan överhuvudtaget existerar?

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 2:39 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Svartmuskig tycker jag är ett härligt uttryck! Hoppas inte det försvinner heller. Jag menar blekfet kan man ju använda eller hur.

Jag är också för en avdramatisering av de gamla rasistuttrycken och fortsätter konsekvent och envist att kalla negerbollar för negerbollar.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 3:11 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag håller med. Det här med politisk korrekthet har gått på tok för långt. Man kan ju knappt öppna käften numer utan att trampa någon på tårna. Det mest patetiska och löjliga är ju att man inte får säga neger. Det betyder ju svart för helvete!

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 9:00 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag använder inte ordet neger. just därför att de flesta människor ser det som ett negativt ord och man blir tagen för rasist då.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 9:14 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Jo, lite får man faktiskt akta sig. Använder kanske inte ordet lika frikostigt när jag halv tre på morgonen är på väg från en fest i Skarpnäck kanske...

Men jag har inte stött på särskilt mycket problem på grund av det. De flesta verkar inse att jag inte är rasist. Fast mycket diskussioner får man med politiskt korrekta (min syrra).

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 22, 2004 10:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja och ju fler ord som "samhället" betraktar som onda eller rasisktiska ju mer låsta blir vi över detta moraliserande som pågår i vår verklighet. Kan inte förstå folk som inte förstår att jag inte vill vara en del av dagens samhälle. Jag vill tycka vad jag vill och jag vill kunna säga vad jag vill utan att "Big Brother" ser mig överallt och sätter dit mig. Det är där jag kan se starka kopplingar med nazityskland inte i vilka ord folk använder.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 11:53 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Älva skrev:
Jag är också för en avdramatisering av de gamla rasistuttrycken och fortsätter konsekvent och envist att kalla negerbollar för negerbollar.


I detta fall tycker jag nog att det är lite naivt att tro att människor slutar att ta illa upp och att de existerande fördomar som finns upphör om man försöker avdramatisera gamla rasistiska uttryck som exempelvis "negerbollar". Om jag inte minns fel så har väl även du, Älva, hunnit uppleva tiden när var och vartannat hem (och kyrksal) hade en "negerbetjänt" som stod innanför dörrarna. Kan ses som harmlös men sänder samtidigt ett tydligt meddelande om hur rangordningen i samhället såg ut. Jag tror att det här med att vara "politiskt korrekt" påverkar mycket mer än man tror. Det är inte den öppna rasismen som är farlig utan den accepterade, dolda.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010