Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 27, 2024 12:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Vilken föredrar du tolkiens bok eller PJ:s Film?
Boken 95%  95%  [ 41 ]
Filmen 5%  5%  [ 2 ]
Antal röster : 43
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 10:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Därför lägger man in små brasklappar i sina yttranden: "nästan alltid". :lol:

"Apocalypse Now" skulle jag vilja säga är minst likvärdig med Conrads "Mörkrets Hjärta", men där är historien i boken så omvandlad att det är svårt att göra en jämförelse. Det var iallafall den som jag tänkte på som det främsta undantaget när jag skrev "nästan alltid bättre än filmen".

Kan någon komma på fler filmer som är likvärdiga eller bättre än boken? :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:04 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag har aldrig sett en film som har varit i närheten ens av den bok den är baserad på, även om filmen är bra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 2:00 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Aiwendil tycker om omröstningar tro jag...

Boken är definitivt bättre. Allt för mycket svårförklarade och dåliga saker i filmerna.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 2:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Det stämmer att jag tycker om omröstningar. :wink:

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 4:47 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Sarvi skrev:
Kan någon komma på fler filmer som är likvärdiga eller bättre än boken?


"Jaws" är mycket bättre än Peter Benchleys bok. Och "Silence of the Lambs", förmodligen den mest trogna filmatiseringen någonsin (och så tog den också grand slam på Oscarsgalan), tycker Jag är likvärdig med boken.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 6:14 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
Jag gillar filmatiseringen av Jane Austens Pride and Prejudice som gjordes av BBC ... några smärre ändringar, ja, men som HELHET funkar den - för mig :)

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag tycker att Harry Potter-filmerna är bättre än böckerna är. Det beror antagligen på att jag gillar storyn och iden, men tycker att de är taskigt skrivna. Det ska dock tilläggas att jag bara läst dem på svenska, så huruvida det är översättningen som förstört dem vet jag ju inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:25 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Rosie skrev:
Jag tycker att Harry Potter-filmerna är bättre än böckerna är. Det beror antagligen på att jag gillar storyn och iden, men tycker att de är taskigt skrivna. Det ska dock tilläggas att jag bara läst dem på svenska, så huruvida det är översättningen som förstört dem vet jag ju inte.

Jag tycker både filmerna och den svenska översättningen är förskräckliga.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Varför tycker du att filmerna är förskräckliga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:35 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Främst för att ingen ser ut som jag tänkt mig. :) Dåliga specialeffekter, alldeles för många borttagningar, sådant...

EDIT: Håller med Kamelen nedan - böckerna följs alltför slaviskt för att det ska bli bra.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Senast redigerad av Crumui lör nov 27, 2004 11:38 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3816
Ort: Göteborg
Rosie skrev:
Jag tycker att Harry Potter-filmerna är bättre än böckerna är. Det beror antagligen på att jag gillar storyn och iden, men tycker att de är taskigt skrivna. Det ska dock tilläggas att jag bara läst dem på svenska, så huruvida det är översättningen som förstört dem vet jag ju inte.

Harry Potter-filmerna är väldigt trogna böckerna, de har inte vågat ändra eller lägga till ett dugg, och knappt ta bort något heller. Men givetvis får långtifrån allt i böckerna plats på bara två timmar, man blir tvingad att förenkla och korta ner. Med den utgångspunkten är det närmast omöjligt att göra filmerna bättre än böckerna, man har förlorat på förhand. Filmatiseringar av böcker brukar bli bättre om man tillåter sig lite mer friheter för att bättre anpassa sig till det fundamentalt annorlunda mediet.

Jag tycker i och för sig att filmerna är rätt lyckade ändå, åtminstone de två första. Den tredje har jag bara sett en gång, men jag har intrycket att den är alldeles för korvstoppad, de försökte få med för mycket ur boken. Resultatet blir att allting är snuttifierat, tempot är för forcerat och någon som inte läst boken får väldigt svårt att förstå filmen.

Jag har inte läst böckerna på svenska, men på engelska tycker jag att de är riktigt bra. Man får förstås ta dem för vad de är - mysiga och underhållande barn- och ungdomsböcker utan något större djup och med vissa brister i detaljerna - men i den kategorin tycker jag de hävdar sig bra. Jag skulle gissa att intrycket att de verkar "taskigt skrivna" beror på översättningen, om vilken jag bara har hört dåliga saker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:36 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag har bara sett första filmen men läst alla böcker. Jag gillar böckerna men de är inga jättefavoriter.

Den HP film jag har sett tävlar med "Ett småkryps liv" och "Kiss of the Dragon" om titeln "SÄMSTA FILM JAG SETT". Den var fånig, skippade stora delar av handlingen och allmännt illa genomtänkt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Iofs kan ju det faktum att jag inte gillar böckerna något vidare istället medföra att jag uppskattar filmerna just för att de skalar bort mycket. Jag gillar helt enkelt ögongodiset och tempot som blir kvar mer än detaljerna i böckerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 11:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Den tredje har jag bara sett en gång, men jag har intrycket att den är alldeles för korvstoppad, de försökte få med för mycket ur boken. Resultatet blir att allting är snuttifierat, tempot är för forcerat och någon som inte läst boken får väldigt svårt att förstå filmen.

Snuttifierad betyder för mig 'alldeles för snuttig', där snuttig betyder gullig... Fast det kanske är något dalmål som spökar. :) Annars tycker jag att tredje filmen är bäst, just därför att de två första är väldigt Hollywood-aktiga med snuttiga (på mitt sätt) slut. ...Azkaban känns mer magisk, och jag tyckte den var fartfylld snarare än korvstoppad.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 12:00 am 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Har vi inte kommit liite långt från ämnet nu? Iochförsig var det väl jag som drog igång det hela, men men...

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010