Hurra! Nån som vill ha hjälp med sömnad! (lycklig)
Jo, alltså.
Lättast är att utgå från något existerande mönster, tex Sofias Atelje på Gotland. De är medeltida mönster, tex på klänningar och dylikt. Kanske inte till så stor hjälp om man vill bli Legolas.
Sedan finns det ju vanliga maskeradmönster, men de är av mkt varierande kvalitet.
Slutligen, den bästa källan: alla de som redan har gjort det.
Jag brukar göra om mönster jag redan har, men jag syr mest medeltida/fantasyklänningar. (Men ja, de tog evigheter. Skyller på 7 meter kjol..)
Internet alltså återstår. Massa fakta.
Det underlättar om man kan sy litegrann, men det går säkert på nåt vänsters ändå.
www.alleycatscratch.com/lotr
Grym sida. Handlar enbart om Saganfilmerna. Har massa tips, grundliga analyseringar av de olika karaktärernas kläder. Rentav ett par syguider.
www.moviecostumes.com
Inga sytips, men många bra bilder. Lägger sorligt nog ner snart.
http://www.vinyamar.com/~syskonskapet/old/1ndex.shtml
syskonskapets lajvhemsida. Allmänna sytips och mönster. Har också en handelsbod där man kan snubbla på både det ena och det andra i klädväg.
www.virtue.to
SCA-hemsida. mest renessanskläder, men bra beskrivningar på det.
Om du vill få det uppsytt, så är det förmodligen enklast att samla ihop lite bilder på plagget ifråga och traska iväg till en skräddare. En kille jag känner fick en jedimantel uppsydd. Fast det kostade nog skjortan, för nån ljussabel hade han inte råd med.
nej, det här blev onödigt långt. Hoppas det var till hjälp.