Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 13, 2024 6:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Runmagi?
InläggPostat: lör sep 06, 2008 6:10 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Viste inte riktigt vart jag skulle ställa frågan; har fått för mig att alver och dvärgar använde någon slags run-magi (kan ha fel på punkten så ni får rätta det med) Men om jag inte har fel vill jag veta ungefär hur den kan ha fungerat förståss..

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 13, 2009 3:07 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
I The Hobbit nämns att dvärgarna har ett system för magiska runor som bara går att läsa när det är samma ljus och/eller årstid som när de skrevs. Elrond berättar om det när de tittar på Thrors karta, och han kan t.o.m. avgöra att de skrivits med silverpenna, så antagligen har även sådant betydelse. Om alverna också har varianter på sådana runor uttrycks väl aldrig klart, men på Morias västport har ju dvärgar och alver sammarbetat med det magiska låset, där det står att Narvi (dvärg) gjorde dem, men att Celebrimbor (noldo) ristade tecknen. Det är därför lätt att tänka sig att båda folkslagen var kunniga i runmagi, men dvärgarna verkar ha använt dem mera frekvent.

Funktionen hos runorna verkar främst vara att de reagerar på ljud eller ljus, då tex porten öppnas när runorna för "mellon" läses högt, eller när midsommarmånljuset faller på Thrors karta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 13, 2009 4:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ithildin var vad som var på västporten och det var ju uppenbarligen Celebrimbors verk.

När Anduril smiddes samman satte alvsmederna dit ett flertal runor.

Jag tror inte heller man kan säga att dvärgarna använde runor i större utsträckning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 13, 2009 6:17 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tycker heller inte att det finns något som tyder på att dvärgarna använde runor ofta (bara att det kan ha varit oftare än alverna). Överlag tycker jag Tolkien är mycket sparsam med information om magi, vare sig det rör sig om runor eller i talad form. En klar fördel med hans författarskap jämfört med många av efterföljarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 13, 2009 7:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej precis. T.ex. så förklaras inte hur Eöl kunde förtrolla Aradhel. Eller Finrods magi mot Sauron. Det känns också oklart vilka högalver som var bäst på såna magitricks.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 14, 2009 7:54 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Vi har ju haft en tråd om magi en gång. Där listade jag alla figurer som använder magi i Silmarillion och det var huvudsakligen noldors furstar och maiar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Runmagi?
InläggPostat: mån dec 14, 2009 2:05 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Egalmoth skrev:
Nej precis. T.ex. så förklaras inte hur Eöl kunde förtrolla Aradhel. Eller Finrods magi mot Sauron. Det känns också oklart vilka högalver som var bäst på såna magitricks.

i berättelsen om Sauron och Finrod så sjunger de väl ut trollformler just det har han väl fått ifrån kalevalla.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Runmagi?
InläggPostat: mån dec 14, 2009 4:25 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
i berättelsen om Sauron och Finrod så sjunger de väl ut trollformler just det har han väl fått ifrån kalevalla.
Det är mycket troligt, men även att han fått det från de isländska sagorna och Eddan. Både talad och runristad magi förekommer där. Jag vet ingen äldre källa till runmagi än Völuspa och Havamal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Runmagi?
InläggPostat: tis dec 15, 2009 1:42 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
treebeard skrev:
i berättelsen om Sauron och Finrod så sjunger de väl ut trollformler just det har han väl fått ifrån kalevalla.
Det är mycket troligt, men även att han fått det från de isländska sagorna och Eddan. Både talad och runristad magi förekommer där. Jag vet ingen äldre källa till runmagi än Völuspa och Havamal.


Det finns inga äldre nedskrivna källor, men det finns en del runristningar som tydligt är menade att vara magiska. En av dessa har jag för mig dateras till danskt 700-tal och utgörs av förbannelser och profetior om vad som ska drabba den som flyttar ristningen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010