Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: tis feb 05, 2013 8:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag vet inte om det här är rätt forumdel för det här, men jag vet inte var jag annars skulle skriva det...

Min fråga är precis det som står i rubriken - hur upptäckte ni Tolkien och hans värld? Vem introducerade er till böckerna, vilken bok var ert första möte med Arda och dess folk? Vad tyckte ni från början, var det omedelbar kärlek eller tog det ett tag? Jag är nyfiken!


Min egen historia med Tolkiens böcker började tidigt när min far läste Bilbo högt för mig när jag var fyra år, och jag minns att den gjorde starkt intryck på mig redan då. Intresset hölls uppe genom att han sen lovade att när jag var nio skulle han läsa Sagan om Ringen för mig - men inte förrän då! - och avslöjade småbitar av allt det goda jag hade att vänta på, och jag tvingade honom att berätta saga efter saga om karaktärerna tills jag är säker på att han började ångra vad han hade gett sig in på...
När jag var sex eller sju läste vi om Bilbo, och jag älskade den ännu mer än förra gången, och jag har fortfarande kvar uppförljningssagorna han hjälpte mig att skriva efteråt.

Sen fyllde jag äntligen nio, och den första presenten jag öppnade den morgonen var en (nu tämligen sönderläst) pocketutgåva av Sagan om Ringen som han omedelbart fick börja läsa för mig. Och jag älskade dem, dessa underbara, magiska böcker! Någonstans i slutet av TT började jag läsa vidare efter att farsan slutat för kvällen (så på ett sätt har jag nog Tolkien att "tacka" för mina framtida sömnproblem, för de började här, hmm... :p) och det första jag gjorde efter att vi avslutat böckerna tillsammans var att läsa om dem på egen hand. Ska vi bara säga att min lärare i trean gjorde stora ögon när jag tog mig igenom hela LotR själv på några månader xD

Sen dess har jag läst om både The Hobbit och LotR många gånger, både på svenska och engelska, och även om intresset har kommit och gått genom åren så har jag alltid återvänt till min första, och största, kärlek inom litteraturen, och trots de hundratals och åter hundratals böcker jag har läst och älskat är det ändå alltid Tolkiens berättelser som förblir de mest älskade, och han själv den författare jag håller högst och beundrar mest av alla.

Nu, sexton år efter att jag först förälskade mig i Midgård och dess invånare, är jag återigen tillbaka i en extrem Tolkienperiod. Jag har äntligen börjat läsa Silmarillion och har dessutom köpt Unfinished Tales och The Book of Lost Tales part 1 & 2 att ta mig an efteråt, och leker med min egen översättning The Hobbit, vilket är fantastiskt roligt!
Jag har dessutom nu köpt min alldeles egen utgåva av Hompen, som borde dimpa ner med posten inom några dagar(!!!!!!!!!), så snart kan jag jämföra alla de svenska Hobbit-översättningarna med varandra (och min egen, så klart)!


Ja, det där var Nammis berättelse om hur hon kom in i Tolkienläsandet... Er tur! :D

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: ons feb 06, 2013 2:14 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
NammiKisulora skrev:
Ja, det där var Nammis berättelse om hur hon kom in i Tolkienläsandet... Er tur! :D

Båda mina föräldrar läste och tyckte om Tolkien när de var unga men jag vet knappt ifall de ens har nämnt namnet under min uppväxt (vilket jag nu i efterhand tycker är rätt konstigt...). Hur som helst så fick jag tag på Bilbo när jag gick i 6:an. Jag älskade verkligen den boken och lånade sedan hem Sagan om Ringen - som jag inte ens öppnade... Sen gick det några år och jag blev 14 år. Min pappa (som antagligen hade tagit sitt förnuft till fånga) hade köpt filmerna och tänkte att det kanske skulle vara kul att se dem igen - och från den stunden och framåt var jag fast! Jag såg filmerna på sportlovet och till sommaren hade jag tagit mig igenom trilogin, Bilbo (igen) och Silmarillion och sen dess har det bara rullat på. Egentligen känns det hemskt konstigt att jag bara har kännt till Tolkiens värld i 3 år eftersom mitt liv idag är väldigt fyllt med Tolkien men bättre sent än aldrig! :wink:

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: ons feb 06, 2013 2:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Elle skrev:
Båda mina föräldrar läste och tyckte om Tolkien när de var unga men jag vet knappt ifall de ens har nämnt namnet under min uppväxt (vilket jag nu i efterhand tycker är rätt konstigt...). Hur som helst så fick jag tag på Bilbo när jag gick i 6:an. Jag älskade verkligen den boken och lånade sedan hem Sagan om Ringen - som jag inte ens öppnade... Sen gick det några år och jag blev 14 år. Min pappa (som antagligen hade tagit sitt förnuft till fånga) hade köpt filmerna och tänkte att det kanske skulle vara kul att se dem igen - och från den stunden och framåt var jag fast! Jag såg filmerna på sportlovet och till sommaren hade jag tagit mig igenom trilogin, Bilbo (igen) och Silmarillion och sen dess har det bara rullat på. Egentligen känns det hemskt konstigt att jag bara har kännt till Tolkiens värld i 3 år eftersom mitt liv idag är väldigt fyllt med Tolkien men bättre sent än aldrig! :wink:

Fy på dina föräldrar för att de inte läste Tolkien för dig! :p Men du hittade dit ändå, så jag antar att ingen skada är skedd :D

Helt klart! Jag är tacksam över att ha haft den med mig under alla år jag kan minnas, men det viktigaste av allt är ju att man ser till att ta igen all förlorad tid! :wink:
... vilket är precis vad jag gör nu med Silmarillionläsande och Hobbitöversättande och Ardainformationsslukande efter att Tolkiennörden i min äntligen har vaknat ordentligt efter en tid i dvala (aldrig borta dock!), och det är UNDERBART! :D

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: ons feb 06, 2013 9:38 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Bra tråd och kul signatur Nammi! :)
Jag har svårt att komma ihåg. Och det är synd att jag inte upptäckte trilogin och framför allt Bilbo tidigare.
Jag tror att första kontakten var förhandsnacket inför första filmen (jag borde då varit tolv?). Jag kommer ihåg någon tidniingsbilaga om filmen och framför allt ett Bakom kulisserna-program med Hans Wiklund. Man fick se några klipp från filmen, bland annat när de jagas av nazgul till färjan, och första attacken i Moria (till grottrollet kommer och Sam slänger sig ned). Dessa två scener etsade sig fast i mig och sedan dess var jag fast i Midgård. Jag frågade pappa om böckerna, och han blev förvånad över att jag inte hade hört talas om dem. Han ägde alla tre och min bror började läsa. Jag tror tyvärr inte att jag hade läst boken när jag såg första filmen på bio, min bror höll nog på med den just då. Men jag läste alla tre så fort jag fick chans efteråt. Jag minns också en diskussion med min klass hos en bibliotekarie i mellanstadiet. Strax efter att filmen kommit ut och boken var utlånad hela tiden. Bibliotekarien undrade vilken karaktär vi tyckte bäst om, och jag tror de flesta sa Gimli eller Legolas. Hon sa att hennes favorit var Sam och klassen undrade då varför Sam, han dödade ju ingen orc? Jo, han dödar faktiskt en stor spindel senare svarade hon då :) Tveksamt om det övertygade de actiontörstande killarna. :P
Silmarillion köptes strax därefter (ligger fortfarande gulnad i min bokhylla). Min första kontakt med Bilbo var faktiskt inte själva boken (var utlånad) utan ett seriealbum med historien. Sedan fortsatte det med flera av de andra böckerna. Att jag upptäckte frågespalten på denna sida och detta forum höll intresset vid liv.

Sagan om Ringen gjorde mig intresserad för både fantasy i allmänhet och även starten till ett spirande filmintresse. Det är troligtvis min favoritbok och det verk som betytt mest i utvecklingen av den jag är. Även första filmen tillhör mina absoluta favoritfilmer, de andra två är fortfarande bra grejer, men inte lika bra som första, undrar om det helt enkelt beror på att jag läste de böckerna före jag såg dem? Någon form av betingning...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: ons feb 06, 2013 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Lord of the Grey Havens skrev:
Bra tråd och kul signatur Nammi! :)

Tack så mycket! :D
Gillar din skarpt också!

Lord of the Grey Havens skrev:
Jag har svårt att komma ihåg. Och det är synd att jag inte upptäckte trilogin och framför allt Bilbo tidigare.
Jag tror att första kontakten var förhandsnacket inför första filmen (jag borde då varit tolv?). Jag kommer ihåg någon tidniingsbilaga om filmen och framför allt ett Bakom kulisserna-program med Hans Wiklund. Man fick se några klipp från filmen, bland annat när de jagas av nazgul till färjan, och första attacken i Moria (till grottrollet kommer och Sam slänger sig ned). Dessa två scener etsade sig fast i mig och sedan dess var jag fast i Midgård. Jag frågade pappa om böckerna, och han blev förvånad över att jag inte hade hört talas om dem. Han ägde alla tre och min bror började läsa. Jag tror tyvärr inte att jag hade läst boken när jag såg första filmen på bio, min bror höll nog på med den just då. Men jag läste alla tre så fort jag fick chans efteråt. Jag minns också en diskussion med min klass hos en bibliotekarie i mellanstadiet. Strax efter att filmen kommit ut och boken var utlånad hela tiden. Bibliotekarien undrade vilken karaktär vi tyckte bäst om, och jag tror de flesta sa Gimli eller Legolas. Hon sa att hennes favorit var Sam och klassen undrade då varför Sam, han dödade ju ingen orc? Jo, han dödar faktiskt en stor spindel senare svarade hon då :) Tveksamt om det övertygade de actiontörstande killarna. :P

Bättre sent aldrig ;)

Och njee, Sam kanske inte riktigt är material för killarna som mest vill se orcslaktande :p En enda spindel är ju inte så mycket i jämförelse med Gimlis och Legolas tävligar x) Dock håller jag nog med henne, älskar Sam!

Lord of the Grey Havens skrev:
Sagan om Ringen gjorde mig intresserad för både fantasy i allmänhet och även starten till ett spirande filmintresse. Det är troligtvis min favoritbok och det verk som betytt mest i utvecklingen av den jag är. Även första filmen tillhör mina absoluta favoritfilmer, de andra två är fortfarande bra grejer, men inte lika bra som första, undrar om det helt enkelt beror på att jag läste de böckerna före jag såg dem? Någon form av betingning...

Ja, det kan nog ha något med saken att göra. När de såg de andra två hade du ju redan böckerna i huvudet, och det gör oftast skillnad.
Men filmerna ÄR bra, det är de. Jag anser inte att de har ett skvatt med mina älskade böcker att göra, men bra filmer är de :p

(och YAY jag har äntligen hittat en plats där folk ser ut som om dom vill strypa mig eller gråta när jag nämner något Tolkien-relaterat :D här kommer jag nog stanna länge)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: sön feb 10, 2013 7:42 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Jag hängde ganska mycket på biblioteket när jag var mindre och vi, polarna och jag, tyckte alltid att den som hade läst längst och svårast böcker var tuffast, om jag kommer ihåg rätt ;).
En dag när vi satt och läste fantasy hittade vi Sagan om ringen som vi, om jag kommer ihåg rätt, läste nästan samtidigt allihop men istället för att fortsätta på nästa bok i trilogin ville jag vara snäppet tuffare och hittade Silmarillion, som verkade väldigt mycket mer svårläst och satte igång med den!
Om jag minns rätt här så tror jag inte att jag fattade särskilt mycket av boken vid denna läsningen, men det tog jag ikapp några år senare (efter att jag läst klar trilogin och bilbo) senare med att läsa den igen och det var då jag var helt såld på Tolkien och alla hans verk!

:D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: tis feb 26, 2013 6:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag såg den första filmen innan jag läste sagan om ringen, vilket är skälet varför jag inte är lika hård mot filmerna som vissa andra är :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: ons apr 10, 2013 5:37 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Min Tolkien historia börjar med en vacker höstdag för några år sedan... Jag var 8 år (nästan nio) och hade massa kompisar i skolan som hade fått se filmerna som kommit ut och höll på med en mängd lekar och pratade som besatta av ämnet. Jag som redan då var en riktigt stor läsnörd bestämde mig för att bita tag i Sagan om Ringen och min pappa uppmuntrade mig, inte främst för att han själv hade uppskattat bokserien väldigt mycket för x antal år sedan när han läste den. (en av anledningarna e att jag ger mig sjutton på att alltid vara bäst på alla de flesta nörd ämnena vilket sen också blev fallet. Nu kan man inte ens nämna tolkien utan att man får de där strypblickarna vissa av er verkar känna till)

Sagt och gjort så köpte han nyöversättningen av herr Andersson och jag gav mig an dem. Det tog väl någon vecka per bok eller något liknande i den stilen men sedan var de avklarade och jag fortsatte till hobbit och sedan till Sillmarillion (som visade sig vara för tung för mig just då). Blev förälskad direkt och läst den ett femtontal gånger nu 6 och ett halvt år senare (sagan om ringen serien/ringarnas herre).

Läst hobbiten på tok för många gånger och skulle nog påstå att detsamma gäller Sillmarillion som jag förövrigt anser vara otroligt rolig att läsa (även om jag gillar de mer utsvängda verisonerna av Tuor and his coming to gondolin som jag nu glömt var de befinner sig i för bok...). Har som tradition att läsa om själva sagan om ringen minst 2 gånger per år och även Sillmarillion m.m. försöker jag beta mig igenom ganska ofta!


Ser fram emot tills jag närmar mig de nivåer av kunskap många av er på detta forum verkar ha om tolkiens vackra värld och detta var min historia!
/nolofinwe


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: mån maj 13, 2013 8:37 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
För mig blev det nog ganska sent egentligen som jag upptäckte Tolkien. Jag var för liten när filmerna kom för att åka med i den vevan (var då 8 år och nazgûler var väldigt läskiga :wink: ). Men... jag hade ändå ett stort intresse för böcker, och det var bara en tidsfråga innan jag skulle bestämma mig för att böckernas bok var tillräckligt intressant för att prioriteras. I början av sjätte klass, vid en ålder av 12, gick vi med klassen och skulle låna böcker att läsa i skolan. Efter en mycket kort betänketid så gick jag fram till fantasyhyllan, som stod inne på avdelningen för unga vuxna. Jag tror inte att jag hade varit där innan utan hade lånat böcker på barnavdelningen istället. Men, jag var målmedveten och viste vad jag ville läsa. Valet föll på sagan om ringen, tyvärr så han jag inte så långt i den innan det var dags att lämna tillbaka den, vi hade inte många lästillfällen. Men knappt var boken tillbaka på biblioteket förän jag tog en sväng till närmsta bokhandel och köpte hela härskarringen i en trevligt liten enbandsvolym på 1222 sidor :P självklart slank även ringens värld ner i kassen, man kunde väll inte läsa om boken inte var komplett 8) . Innom kort hade de fått sälskap i bokhyllan av Bilbo, Silmarillion, de förlorade sagornas bok 1 och 2 samt sagor från Midgård. Konstigt nog hade även Bilbo stått inne på "unga vuxna" varför jag inte hade läst den tidigare. I filmhyllan dök även ett gäng filmer upp och ett par år senare, när jag började läsa lite tjockare böcker på engelska så var the Lord of the Rings det första som jag satte tänderna i. Mitt rum har inte sett likadant ut sen dess :roll:

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: ons sep 25, 2013 8:48 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 23, 2013 4:45 pm
Inlägg: 39
Ort: Dimmiga Bergen
NammiKisulora skrev:
Jag vet inte om det här är rätt forumdel för det här, men jag vet inte var jag annars skulle skriva det...

Min fråga är precis det som står i rubriken - hur upptäckte ni Tolkien och hans värld? Vem introducerade er till böckerna, vilken bok var ert första möte med Arda och dess folk? Vad tyckte ni från början, var det omedelbar kärlek eller tog det ett tag? Jag är nyfiken!


Min egen historia med Tolkiens böcker började tidigt när min far läste Bilbo högt för mig när jag var fyra år, och jag minns att den gjorde starkt intryck på mig redan då. Intresset hölls uppe genom att han sen lovade att när jag var nio skulle han läsa Sagan om Ringen för mig - men inte förrän då! - och avslöjade småbitar av allt det goda jag hade att vänta på, och jag tvingade honom att berätta saga efter saga om karaktärerna tills jag är säker på att han började ångra vad han hade gett sig in på...
När jag var sex eller sju läste vi om Bilbo, och jag älskade den ännu mer än förra gången, och jag har fortfarande kvar uppförljningssagorna han hjälpte mig att skriva efteråt.

Sen fyllde jag äntligen nio, och den första presenten jag öppnade den morgonen var en (nu tämligen sönderläst) pocketutgåva av Sagan om Ringen som han omedelbart fick börja läsa för mig. Och jag älskade dem, dessa underbara, magiska böcker! Någonstans i slutet av TT började jag läsa vidare efter att farsan slutat för kvällen (så på ett sätt har jag nog Tolkien att "tacka" för mina framtida sömnproblem, för de började här, hmm... :p) och det första jag gjorde efter att vi avslutat böckerna tillsammans var att läsa om dem på egen hand. Ska vi bara säga att min lärare i trean gjorde stora ögon när jag tog mig igenom hela LotR själv på några månader xD

Sen dess har jag läst om både The Hobbit och LotR många gånger, både på svenska och engelska, och även om intresset har kommit och gått genom åren så har jag alltid återvänt till min första, och största, kärlek inom litteraturen, och trots de hundratals och åter hundratals böcker jag har läst och älskat är det ändå alltid Tolkiens berättelser som förblir de mest älskade, och han själv den författare jag håller högst och beundrar mest av alla.

Nu, sexton år efter att jag först förälskade mig i Midgård och dess invånare, är jag återigen tillbaka i en extrem Tolkienperiod. Jag har äntligen börjat läsa Silmarillion och har dessutom köpt Unfinished Tales och The Book of Lost Tales part 1 & 2 att ta mig an efteråt, och leker med min egen översättning The Hobbit, vilket är fantastiskt roligt!
Jag har dessutom nu köpt min alldeles egen utgåva av Hompen, som borde dimpa ner med posten inom några dagar(!!!!!!!!!), så snart kan jag jämföra alla de svenska Hobbit-översättningarna med varandra (och min egen, så klart)!


Ja, det där var Nammis berättelse om hur hon kom in i Tolkienläsandet... Er tur! :D



Det riktiga intresset för Tolkien var väl genom att jag såg den tecknade Ralph Bakshi versionen som jag gillade , och började sedan köpa Åke Ohlmarks översättningar av Trilogin sedan översättningen av Bilbo , på det sättet blev jag en bundrare av Tolkien och hans magnifika värld.

_________________
En ring att sämja dem,
en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: tor sep 25, 2014 7:39 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Mina föräldrar läste Hobbiten för mig då jag var 7 år, och gillade den mycket. Men i mitten av första Sagan om ringen-boken blev jag helt fast. Efter att vi läste ut böckerna vintern 2011-2012 så var jag inte nöjd än. Därför läste min pappa Slimarillion för mig. Trots att den är svår så ville jag att han alltid skulle fortsätta då han hade läst klart för dagen (vilket inte var bra för min sömn). Då han läst ut hela lånade jag gensat Sagor från Midgård på biblioteket och läste hela på tre dagar. Sedan läste jag delar av De förlorade sagornas bok 2. Under tiden som min pappa läste Silmarillion så läste jag även appendixen, fast det var ganska svårt då jag läste om Gondors historia och var 9-10 år. Nu håller jag på med The Hobbit på engelska, efter att gett upp the lord of the rings efter ett halvt kapitel (på grund av bristande engelskakunskaper).

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: fre sep 26, 2014 11:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Mina föräldrar läste Hobbiten för mig då jag var 7 år, och gillade den mycket. Men i mitten av första Sagan om ringen-boken blev jag helt fast. Efter att vi läste ut böckerna vintern 2011-2012 så var jag inte nöjd än. Därför läste min pappa Slimarillion för mig. Trots att den är svår så ville jag att han alltid skulle fortsätta då han hade läst klart för dagen (vilket inte var bra för min sömn). Då han läst ut hela lånade jag gensat Sagor från Midgård på biblioteket och läste hela på tre dagar. Sedan läste jag delar av De förlorade sagornas bok 2. Under tiden som min pappa läste Silmarillion så läste jag även appendixen, fast det var ganska svårt då jag läste om Gondors historia och var 9-10 år. Nu håller jag på med The Hobbit på engelska, efter att gett upp the lord of the rings efter ett halvt kapitel (på grund av bristande engelskakunskaper).

Visst är jag partisk här, men just det där är nog det bästa sättet att introduceras till Tolkiens böcker! :D Högläsning är ett väldigt mysigt sätt att umgås, och bättre böcker får man ju leta efter.

Och lycka till med The Hobbit på engelska! Den är ju klart enklare än LOTR, så den borde nog vara överkomlig. Jag tror inte jag läste LOTR på engelska förrän jag var 15, och då hade jag redan läst på engelska i flera år, men tror det var rätt lagom för mig. Jag hoppas du fortfarande är kvar här på forumet när du har läst böckerna på engelska också och kanske vill dela med dig av dina upplevelser av de versionerna också! :)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur upptäckte ni Tolkien?
InläggPostat: lör sep 27, 2014 8:16 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Tack!

Kvar på forumet kommer jag nog vara länge...

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010