Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Angående översättningar
InläggPostat: ons apr 10, 2013 6:14 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Jag ville inte störa alla hetsiga diskussioner inne på själva översättningskategorin då detta trots allt inte riktigt hör dit. :)

Jag funderar på att göra en egen översättning av tolkiens vackra verk, av tre stycken olika anledningar. Först och främst därför sagan blir så otroligt mycket vackrare och roligare att läsa på engelska jämfört med svenska där den är direkt tråkig om man jämför med originalet, och jag vet ju inte hur bra ni gör jobbet så måste ju själv se till att åtminstone en bra översättning finns (jag skojar räknar kallt med att ni är bättre än mig ;) )

Sen kan det finns något bättre sätt att lära sig allt om sagan om ringen vilket är andra anledningen till min fenomenala idé!

Och sist men inte minst får man njuta av tolkiens verk riktigt ordentligt och då kan man verkligen säga att man har läst Lord of the Rings ordentligt! :)

Tänkte bara delge det här så ni inte blir chockade när jag dyker upp på översättningar forumet om några veckor (tar nog ett tag innan jag kommit igång ordentligt)!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående översättningar
InläggPostat: ons apr 10, 2013 6:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Yay, en galning till! Välkommen in i klubben! :D
Usch, så långsamt som min egen översättning går känner jag nu redan flåset. Hur länge dröjer det månne innan du kör om mig? ;)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående översättningar
InläggPostat: ons apr 10, 2013 6:46 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Den stegrande kamelen skrev:
Yay, en galning till! Välkommen in i klubben! :D
Usch, så långsamt som min egen översättning går känner jag nu redan flåset. Hur länge dröjer det månne innan du kör om mig? ;)

Jaaa du om 3 år så har jag nog passerat dig! :D (du har väl inte kommit längre än till Amon Sûl hoppas jag ;) )


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående översättningar
InläggPostat: ons apr 10, 2013 7:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Som Kamelen sa: välkommen till klubbben! Alltid härligt med en till galning att nörda översättningsfrågor med! :D

Jag ser fram emot att få höra vad du har att säga! (Även om just jag översätter The Hobbit och inte LotR.)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Angående översättningar
InläggPostat: ons apr 10, 2013 8:31 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
NammiKisulora skrev:
Som Kamelen sa: välkommen till klubbben! Alltid härligt med en till galning att nörda översättningsfrågor med! :D

Jag ser fram emot att få höra vad du har att säga! (Även om just jag översätter The Hobbit och inte LotR.)

Hehe körde fast ganska snabbt men ska ändra lite senare tror jag (kan skriva in imorron eller nästa gång jag använder andra datorn :) )


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010