Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Karta
InläggPostat: fre apr 17, 2015 2:53 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre apr 17, 2015 2:48 pm
Inlägg: 2
Hej,
Jag och min son lyssnar på sagan om ringen från SR radioteater. Dock saknar vi en karta med de svenska namnen. Var kan jag hitta en sådan för utskrift?
Tack på förhand
Fredrik


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Karta
InläggPostat: fre apr 17, 2015 5:05 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Det brukar finnas en karta över Midgård i samtliga versioner av nyöversättningen, det borde nog gå att låna någon av böckerna på ett bibliotek som en tillfällig lösning. :)

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Karta
InläggPostat: lör apr 18, 2015 10:56 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
uppsalanet skrev:
Jag och min son lyssnar på sagan om ringen från SR radioteater.

Jag gissar att detta är den gamla översättningen, eftersom du kallar det "sagan om ringen"? Namnen skiljer sig en hel del, så det spelar roll vilken översättning vi pratar om. Dessutom är den gamla översättningens kartor, åtminstone i de utgåvor jag har sett, inte i standardformatet. Istället finns det dels en översiktskarta över hela klabbet, som de har tryckt in på bara en sida (istället för över ett helt uppslag som i originalet och nyöversättningen), och som därför blir lite för plottrig att läsa (de har följdriktigt inte skrivit ut namnen utan bara satt dit små siffror, och så finns det en lista bredvid med siffror och namn); dels finns det några detaljkartor över mindre områden, som är olika beroende på vilken volym det är.

Det finns gott om Midgårdskartor på nätet, men de svenska ser man sällan. Jag hittar på rak arm ingen sådan, vare sig från den gamla eller den nya översättningen, i stort nog format att gå att ha till något. Kartorna finns som sagt i alla böckerna, men jag har ingen scanner, så jag kan dessvärre inte scanna in dem åt dig. Men kanske kan du gå till biblioteket och scanna av kartorna i kopiatorn?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Karta
InläggPostat: lör apr 18, 2015 8:06 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Här är en svensk karta över norra Eriador: http://2.bp.blogspot.com/-s19OpZTHTEY/U ... 00/001.JPG

Jag hittar ingen karta över Fylke, men eftersom det är ett område som är roligt att kunna följa med i topografiskt, kanske den här originalkartan kan vara till hjälp: http://img.tradera.net/images/567/20588 ... a54b93.jpg

På samma sätt är den här hyfsad för en överblick av resans nordliga hälft: http://www.charlesapple.com/uploads/201 ... bitMap.jpg

Och den här originalkartan fungerar bra för den sydligare hälften: http://corecanvas.s3.amazonaws.com/theo ... or_map.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Karta
InläggPostat: lör apr 18, 2015 8:11 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre apr 17, 2015 2:48 pm
Inlägg: 2
Tack Noldoli, verkligen tacksam för hjälpen och alla andra tips.
God fortsättning på helgen
Hälsningar Fredrik


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010