Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: mån nov 12, 2018 8:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Redan hört! När de nu faktiskt tog upp mitt favoritämne så fick jag ju se till att få tummen ur och lyssna ikapp. :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: lör nov 17, 2018 10:04 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Efter att ha hört ett avsnitt av podden The Legendarium har jag ett tips och ett önskemål riktat till er som gör Tolkienpodden.

1. En kul grej att inleda med är quiz-frågor! (Gärna med inriktning på händelser snarare än namn.)

2. Det vore episkt om ni ville göra en serie avsnitt där ni fokuserar på ett kapitel åt gången!

http://www.thelegendariumpodcast.com/thelordoftherings/

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons nov 21, 2018 11:15 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Hej! Tack för förslagen! Tänker du alltså quizfrågor som lyssnarna får testa sig själva med?

Vi har pratat lite om något liknande, men med vår utgivningstakt skulle det ta oss drygt 5 år att bara ta oss igenom LotR...

Vi har dock några idéer kring specialavsnitt på lut, så "stay tuned". ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tor nov 29, 2018 4:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
Vi har pratat lite om något liknande, men med vår utgivningstakt skulle det ta oss drygt 5 år att bara ta oss igenom LotR...

Ni kanske kan ta en bok åt gången? Då har ni i alla fall stoff till sex späckade avsnitt! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre nov 30, 2018 4:08 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Túrin Turambar skrev:
Vi har pratat lite om något liknande, men med vår utgivningstakt skulle det ta oss drygt 5 år att bara ta oss igenom LotR...

Ni kanske kan ta en bok åt gången? Då har ni i alla fall stoff till sex späckade avsnitt! :D


Det är faktiskt ingen dum idé! :) Vi skriver upp den.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tor dec 06, 2018 8:50 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Kamelens variant var som sagt inte dum!

Angående quizfrågorna så gjorde man så i Legendarium-podden att man lät två av de medverkande svara på samma frågor i tur och ordning. De fick alltså inte höra varandras svar. Samtidigt kan ju läsarna testa sig själva.

Fokus i frågorna låg också mer på händelser snarare än t.ex. namn, vilket gjorde det hela mer klurigt och intresseväckande.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons apr 17, 2019 1:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Här är en idé om ett ämne att ta upp framöver i denna förträffliga podd:

Tolkien och magin
Hur yttrar sig magi i Midgård? Hur fungerar den? Vilka kan använda den? Hur används den berättartekniskt?

Det finns ju så mycket annat än det mest uppenbara som Gandalfs eldmagi och Galadriels spegel. Andúril, vilken makt har svärdet? (Som ju togs upp en del i vapenavsnittet.) Eller Merrys och Pippins dolkar, som är "wound about with spells for the bane of Mordor". Vilka konster behärskade smederna från det gamla Númenor egentligen? Vad är det som gör att (vissa av) alvernas vapen lyser när de träffar på orker? Hornet som Merry får i slutet är ristat med "runes of great virtue". Vem gjorde hornet, vad är dess kraft? Morias port, var det magi eller något slags avancerad teknik? (Om det nu ens är någon skillnad.) Och dvärgarna verkar kunna ett och annat själva också: den gömda ingången till Erebor till exempel, som (opraktiskt nog) bara går att öppna vid en enda tidpunkt på året, hur funkar den? Och dvärgarna har också något fuffens för sig med krukorna med trollguld de gräver ner i The Hobbit, "putting a great many spells over them". Och alla förträffliga leksaker på Bilbos kalas, som "bore the mark of Dale", var de magiska? När Aragorn sjunger över fästet till Morguldolken, vad gör han då? Och hans helande, är det magiskt, och är det i så fall alvblodet i honom som bär på den förmågan? Och hans och många andras förmåga till förutsägelser - till och med Frodo i slutet, angående Sams kommande barn - hur fungerar det? Är det besläktat med konsten att uttala förbannelser, som t ex Isildur gör? Och vad sägs om enternas drycker, eller för den delen gamle Lavskägges belysning hemma i Wellinghall - är det magiskt? Bombadill och hans sånger är ju ett kapitel för sig.

Det känns som om det skulle finnas mycket att prata om kring det här! Och då har jag inte ens nämnt ondingarnas alla mörka besvärjelser...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons apr 17, 2019 5:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Tolkien och den svarta magin... Nej, don't go there! :)

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: sön maj 05, 2019 9:24 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre sep 12, 2008 12:19 am
Inlägg: 21
Ort: Fylke
Den stegrande kamelen skrev:
Här är en idé om ett ämne att ta upp framöver i denna förträffliga podd:

Tolkien och magin
Hur yttrar sig magi i Midgård? Hur fungerar den? Vilka kan använda den? Hur används den berättartekniskt?



Det här är ett riktigt intressant ämne - jag började faktiskt själv göra en lista över vilka som verkar kunna använda någon form av magi i Midgård och vilka till synes magiska föremål som finns. Här skiljer sig ju Tolkien ganska mycket från andra fantasyförfattare som oftast gör magi till något som kan mätas.

_________________
"If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: mån feb 03, 2020 10:10 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Värdig minnesruna om Christopher Tolkien i februariavsnittet.

https://tolkienpodden.podbean.com/e/avs ... 1924-2020/

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tis okt 11, 2022 10:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Den alltid så förträffliga Tolkienpodden behöver säkert inga idéer till fler avsnitt, ni har väl massor själva. (Hur är det, är listan på påtänkta avsnitt fortfarande längre än listan på redan gjorda?) Men jag kan inte låta bli att ändå skriva ner ett avsnittsförslag som jag gått och grunnat på.

Tolkien och humorn
Då menar jag inte alla mer eller (oftast) mindre begåvade parodier som gjorts, utan den humor han själv ger uttryck för i böckerna. Han har något av ett rykte om sig, tror jag, att vara ganska humorbefriad i sitt skrivande, i alla fall i ringsagan. (Kanske delvis till skillnad från i The Hobbit.) Men det tycker jag är lite orättvist. Han har en lågmäld, brittiskt "understated" humor som kommer fram när man minst anar det, och som kan få mig att skrocka gott fortfarande, även efter alla dessa läsningar. Jag tror att det skulle kunna bli en intressant diskussion – och det är ett ämne som inte tas upp så ofta, så det finns ett hål att fylla! När är Tolkien rolig? Hur är han rolig? Vilka passager tycker ni själva är roliga?

Här är några (av många) ställen ur ringsagan där jag själv drar på munnen i läsningen. (Fyll gärna på med fler exempel, ni andra!)

* Bilbos tykna efterlämnade presenter till släkt och vänner.
* Hur hoberna vid avfärden från Bag End glatt lämnar disken till Lobelia och Otho.
* Sams kommentar efter att ha prickat Bill Ormbunke med ett välriktat kast: "synd på det rara äpplet".
* Boromirs självironi på Caradhras: "kanske ringare män med spadar hade varit er till större nytta".
* Boromirs pik till Gimli, som skrävlat om hur ståndaktig han är, efter att de har burit båtar. Men Gimli svarar inte, för han har redan somnat.
* Hur Legolas står lugnt bredvid och inväntar Aragorns mödosamma lyssning med örat mot marken, innan han till slut behagar berätta att han ser exakt hur många ryttare som kommer och hur de ser ut.
* Hur Kvickbom sade ja till en äldre ent innan denne hunnit ställa klart sin fråga.
* Aragorns och Gandalfs frustrerade kommentarer till Ioreth som aldrig tycks sluta prata.
* Hur de fyra hoberna blir arresterade vid återkomsten till Fylke, men glatt driver med sina fångvaktare och gör som de vill.

Kanske kan ni också passa på att diskutera Tolkiens humor utanför skrivandet? Han säger sig väl själv ha en simpel humor som folk inte riktigt uppskattar, har jag för mig. Och visst finns det någon episod beskriven där han (och C. S. Lewis, möjligen?) skrämmer slag på nån granne utklädd till fornkrigare och viftande med en yxa? Eller minns jag fel? Och det där inbjudningskortet som gjort laget runt på sociala medier senaste tiden har ni förstås sett. Jag lägger upp det här så ni slipper leta.

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons okt 12, 2022 8:52 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Legolas glada vinkning till Aragorn och Boromir där de gräver/simmar fram i snön på Caradhras, då han kutar iväg ovanpå den för att leta efter solen!

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons okt 12, 2022 2:51 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Citera:
'So that is the King of Rohan!' said Pippin in an undertone. 'A fine old fellow. Very polite.'


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre dec 09, 2022 2:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag glömde ju den kanske roligaste lilla passagen i hela verket!
Citera:
'Well, be off with you!' said Rosie. 'If you've been looking after Mr. Frodo all this while, what d'you want to leave him for, as soon as things look dangerous?'
This was too much for Sam. It needed a week's answer, or none.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010