Den stegrande kamelen skrev:
Det var nog främst 17:27 som ledde mig in på det spåret. Där är ju faktiskt en liten snutt av Dalgliesh-melodin!
Hatten av för att ha komponerat denna trevliga och, tycker jag, mycket tolkienaktiga lilla musiksnutt till podden!
Hör man den i sin helhet i slutet av programmet, eller finns det mer?
Tack, roligt att du tycker om den! Den är tyvärr inte längre än så här, men vem vet, kanske kan det bli en liten Tolkiensvit till slut. Det är så mycket roligare att knåpa med sånt här nu när orkesterljud har blivit så mycket bättre än när jag var ung.
Den stegrande kamelen skrev:
Tack till er tre för väldigt trevlig lyssning! (Jag har förstås hört hela podden nu.) Väldigt trivsamt och bitvis tankeväckande. Och jag kan relatera till Adams vurm för storslagna stridsscener. Efter alla dessa år och alla dessa läsningar kan jag fortfarande inte läsa sista sidan av kapitlet
The Ride of the Rohirrim utan att pulsen börjar slå och bröstet häver sig. Det är stor formuleringskonst av Tolkien. Det är som Tennysons
Charge of the Light Brigade, fast mycket, mycket bättre! (Jag har skrivit en aning om den aspekten av Tolkiens språk
på min hemsida, under rubriken "Episk känsla". Men jag våndas inför att så småningom översätta just den nyss nämnda passagen, om jag kommer så långt. Hur skall jag kunna göra den rättvisa?)
När kommer nästa avsnitt?
Jättekul att du gillade den! Och jag förstår också den vurmen, jag tycker som sagt att den har sin plats, men det skulle inte räcka för mig. Vi siktar på att spela in nästa avsnitt nu i helgen. (peppar, peppar)