Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 07, 2026 8:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Glaurung
InläggPostat: tis mar 24, 2009 2:12 pm 
Sinda

Vilken färg hade denna drake egentligen minns det inte och sökte på bilder och hittade då både en svart och en röd/guldaktig version..

Sen undrar jag;
Om inte Túrin hade haft ihjäl denne vem hade klarat det då? Känns som de flesta stridsdugliga alver redan dött när Túrin fick Glaurung på fall.

Kunde draker få barn - kan man tänka sig att Smaug var en ättling till Glaurung? Då iaf jag tyckar deras namn är relativt lika. Kanske mer slump iofs men gillar tanken :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 2:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag vet inte om det står nånstans om hans färg, men jag har alltid föreställt honom som svart.

Drakar kan, så vitt jag vet, reproducera.

Men Smaug är en flygande drake så om de är släkt så är de inte så nära släkt iaf.

Jag tror Glaurung skulle ha blivit mycket svårstoppad om det inte vore för Turin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 2:50 pm 
Sinda

I min värld är han faktiskt guld/rödaktig, det stärker min tro på släktband ;P
Sen att de båda kunde tala, det står väl ingenstans att Ancalagon kunde det, och han var ju faktiskt svart. :)

Kanske hade Valar tillslut få döda Glaurung i vredens krig, eller kanske Eärendil som var en drakdräpare trotsallt.

Lustigt att det bara är människor som dräpt drakar (som man nämnt) är det slumpen eller var människor bättre lämpade för strid?

Tycker att dvärgarna borde ha varit de allra bästa på den fronten då deras rustningara stod emot drakeld bäst. Men trots det står inget om att de dödar drakar väl? Även fast de måste ha gjort det - men utan historisk betydelse. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 3:50 pm 
Maia

Han kallas Glaurung den gyllene vilket jag tror syftar på hans färg.
Ja det verkar som om drakar förökade sig könsligt.
Klart släkt på långt håll, Glaurung var ju "Drakars fader" så något släktskap hade de.

Kan tänka mig några alver som borde haft kapacitet, Maehedros, Turgon, Glorfindel o några till. Men sen är det ju det där med ödet också.
Människor verkar mest dräpa drakar som lönnmord, alverna kanske hade svårt för det? och envig mot en drake är nog svårt även för de främsta av eldar.

Att dvärgarna klarade sig bra mot drakar vet vi ju från Nirnaeth.
Det är mycket möjligt att dvärgarna i Grå bergen dräpte drakar innan dessa fördrev dem. Inga namngivna drakar det står bara om köld-drakar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 4:13 pm 
Sinda

ordagnir skrev:
Klart släkt på långt håll, Glaurung var ju "Drakars fader" så något släktskap hade de.

ja givitsvis, hur länge levde en drake får det mig att undra odödlig forutom för svärd/pil med mera?:)

Citera:
Kan tänka mig några alver som borde haft kapacitet, Maehedros, Turgon, Glorfindel o några till. Men sen är det ju det där med ödet också.
Människor verkar mest dräpa drakar som lönnmord, alverna kanske hade svårt för det? och envig mot en drake är nog svårt även för de främsta av eldar.

Har fått uppfattning om att det där med ödet hade större betydelse under första åldern, kan det ha varit så att Tolkien lättade på det lite under Ringes krig?

Vad menar du med lönnmord, det var väl egentligen bara Túrins dödande som var åt det hållet? :)
Eärendil står det bara att han döda Ancalagon så han störtade in i Thangrodims torn, var det va?
Och Bard sköt ehlt enkelt ner Smaug :)

Citera:
Det är mycket möjligt att dvärgarna i Grå bergen dräpte drakar innan dessa fördrev dem. Inga namngivna drakar det står bara om köld-drakar.

Precis som du säger :) Hur många drakar kan det ha rört sig om ett 10-tal?

Inläggsrubrik: Re: Glaurung
InläggPostat: tis mar 24, 2009 4:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sammie skrev:
Kunde draker få barn - kan man tänka sig att Smaug var en ättling till Glaurung? Då iaf jag tyckar deras namn är relativt lika. Kanske mer slump iofs men gillar tanken :P

Ja, likheten mellan namnen är en slump. "Smaug" kommer från något gammalt germanskt ord, medan "Glaurung" är sindarin.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 8:11 pm 
Maia

Sammie skrev:
ordagnir skrev:

ja givitsvis, hur länge levde en drake får det mig att undra odödlig forutom för svärd/pil med mera?:)

Jag tror inte de var odödliga. Men väldigt långlivade var de om de inte dräptes.

Sammie skrev:
Citera:

Har fått uppfattning om att det där med ödet hade större betydelse under första åldern, kan det ha varit så att Tolkien lättade på det lite under Ringes krig?

Vad menar du med lönnmord, det var väl egentligen bara Túrins dödande som var åt det hållet? :)
Eärendil står det bara att han döda Ancalagon så han störtade in i Thangrodims torn, var det va?
Och Bard sköt ehlt enkelt ner Smaug :)

De tunga ödesmättade domarna var iaf inte lika vanliga.
Lönnmord använde jag mest som motpol till "envig" vilket känns mer som en alvisk form av strid. Jämför med kommentaren om Nargothronds alvers avvikande från öppen strid. Men som sagt det gäller huvudssakligen gamla tiders högalver.
Eärendil stred i någon form av öppen strid. Bard kan ju alltid diskuteras då det var med avståndsvapen.
Fram är jag rätt säker på dräpte Scatha i sömnen.

Citera:

Precis som du säger :) Hur många drakar kan det ha rört sig om ett 10-tal?[/quote]
Kanske, det är svårt att säga men förmodligen något sådant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 02, 2009 9:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Just ja, den gyllene kallades han då han stormade fram över det som skulle bli Anfauglith i Dagor Bragollach.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 03, 2009 7:53 am 
Sinda

Ganska mycket ot, men när jag läser såväl Lotr som Silmarillion så står det att Sauron odlade fram varulvar oxå, men sedan får man inte läsa mer om dem. Bortsett från sångfighten, eller har jag missat att de är med på något annat ställe?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 06, 2009 8:39 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tog inte Beren på sig varulvshamn när han o Luthien drog till Angband?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 06, 2009 10:42 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jo, och senare biter ju Carcharoth handen av honom, och Sauron tar varulvshamn etc. Det nämns väl i anslutning till något av slagen att varulvar fanns bland Morgoths trupper också? Det jag tror man får anta är att Tolkien i tidiga historier ville ha med varulvar och vampyrer, medan han efter hand föredrog de varelser han själv kommit på, varför varulvarna och vampyrerna nämns mer sällan i senare versioner än i tidiga. Att Sauron hade varulvar i sin tjänst var ju tex något som inte nämndes i LotR, men som (vilket namnet Tol in Gaurhoth i sig säger) var uppenbart när han tagit över Finrods torn Minas Tirith.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 10:04 am 
Maia

och Luthien iklädde sig vampyrhamn. liksom även Sauron vid något tillfälle.
Som jag uppfattar det var varken Tolkiens varulvar eller vampyrer de klassiska monstren i annan litteratur utan andar/lägre maia i varg- respektive fladdermus-hamn.
Intelligentare och farligare än vanliga djur.
Carcharoth är väl en sådan varulv tex. Annat än i silmarilio så är möjligen de magiska ulvarna som anfaller ring-brödraskapet strax före Moria någon variant av varulvar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 10:12 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

ordagnir skrev:
Som jag uppfattar det var varken Tolkiens varulvar eller vampyrer de klassiska monstren i annan litteratur utan andar/lägre maia i varg- respektive fladdermus-hamn.
Så ser jag på dem också. Svårt att veta om JRRT gick på bio på 30-talet och såg tex "Varulven", men jag tror inte att han blev särskilt imponerad av den i så fall. Lustigt nog nämns inte varulvar och vampyrer i hans brev (vad jag kan minnas) och jag tror inte jag läst någon närmare beskrivning av dem ens i hans tidigaste texter. Någon som vet?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]