Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 4:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lothlorien
InläggPostat: sön okt 11, 2009 2:39 pm 
Maia

Grundades Lothlorien av Sindar i 1:a åldern? Galadriel och Celeborn flydde väl till Lothlorien strax innan Sauron anföll Eriador?

Det var ett inlägg av Egalmoth (Nimrodel och Amroth) som fick mig att börja fundera över Lothloriens historia. Det finns massor av frågor.

I ringens krig (2:a åldern) var då Amroth härförare av Lothloriens alver, eller var de underställda Orophin av Mörkveden?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 11, 2009 2:57 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Ja, det var några som avvek från marschen västerut, som grundade riket. De bör till en början inte gå under beteckningen sindar, då dessa tillhörde Elwes folk, som slog sig ner i Doriath efter att ha återfunnit honom, utan nandor. Senare kom sindar till dem och mixades, och därefter kallas de vanligen silvan (skogsalver) även om detta också betecknar de avari som aldrig hade för avsikt att gå till Aman. Att nandor och sindar ursprungligen är samma folk tror jag aldrig har ifrågasatts, utan de tillhör båda de av teleri som aldrig såg trädens ljus.

Med din fråga om ringens krig antar jag att du menar slutet av 3e åldern, och inte 2a? Oropher levde då inte längre, utan det var Thranduil som ledde Mirkwoodalverna, och Celeborn & Galadriel som styrde i Lórien.

Senast redigerad av Eldalie mån okt 12, 2009 8:02 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 11, 2009 9:56 pm 
Maia

Tack för ett väl skrivet svar.

Jag benämde nog kriget vid fel namn, jag menade 2:a åldern, då Sauron fick ge vika för en stund. Oropher minns jag var Mörkvedens härförare, kan inte minnas att jag hört vem som var Lothloriens härförare i detta krig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 12, 2009 8:01 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Vem som var härförare vet jag inte, men Amroths far, Amdir var herre över Lórien (eller Lorinand som det hette då), så antagligen var det han. Han föll i striderna vid Dagorlad (där Oropher också föll).
Det är ju vanligast att den som är herre över alvfolken också leder dem i alla större slag, så Amdir bör ha lett skogsalverna ifrån Lórien, i alla slag före sin död.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]