Johannes-- skrev:
Jag tror lätt han är den mätkgiaste personen i midgård
Tja, vi vet ju att Ringen visserligen inte har någon makt över Tom, men att han heller inte har någon makt över den. Därmed är han väl per definition mindre mäktig än Sauron. I och för sig kanske det beror på att Sauron gjort just den här ringen själv, och att den därför är "stämd" efter just honom? Det finns inget som säger att inte Tom skulle kunna smida sig en lika mäktig ring om han hade lust, som Sauron då inte skulle ha någon makt över.
Men dessutom vet vi (eller tror, för det är ju vad Glorfindel gör i nedanstående citat) att Saurons anhang skulle kunna besegra Tom. Det kanske är fusk att anfalla många mot en som de skulle göra, men Sauron har ju format eller förslavat sina underhuggare själv, så de är en del av hans högst personliga makt. Så med det i åtanke får vi nog medge att Sauron är mäktigare än Tom Bombadill.
Tolkien (Anderssons översättning) skrev:
»Men hur som helst skulle vi bara fördröja ondskans ankomst genom att ge honom ringen«, sade Glorfindel. »Han bor långt borta. Vi skulle inte kunna föra den till honom utan att någon spejare anar eller ser det. Och även om vi kunde det skulle Ringarnas herre förr eller senare få reda på var den gömde sig och rikta all sin kraft mot den. Skulle Bombadil ensam kunna stå emot den kraften? Det tror jag ej. Om alla andra har besegrats tror jag att även Bombadil skulle falla och bli den siste liksom han är den förste; och sedan råder natt.«
Och vem är då Tom Bombadill? Ja, det är en av de största gåtorna Tolkien lämnat oss. Det finns massor av spekulationer och förslag (varav en del har diskuterats här på forumet genom åren), men ingen vet egentligen.
Välkommen till forumet förresten, Johannes--!