Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 12, 2026 6:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nazgúlerna
InläggPostat: sön jul 11, 2004 2:48 pm 
Maia

Efter att just ha sett första delen av filmen har jag börjat fundera över nazgúlernas uppträdande på Väderklint. Varför försvinner de? Tål de inte eld? I boken (åtminstone i den svenska översättningen) kommer Aragorn med eldfacklor i båda händerna och i filmen (som naturligtvis inte är en tillförlitlig källa) slåss Aragorn med både svärd och eld. Är det så att de försvinner för att Frodo ropar Elbereth? Jag måste säga att jag tycker att de uppträder "mesigare" än de annars verkar vara.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 11, 2004 5:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
'There seem only to have been five of the enemy. Why they were not all here, I don't know; but I don't think they expected to be resisted... They are only waiting, because they think that their purpose is almost accomplished, and that the Ring cannot fly much further...'
Aragorn - Flight to the Ford, The Fellowship of the Ring.

i boken verkar det alltså som om aragorn är den som överraskar dem och skrämmer bort dem tillfälligt. han är ju ändå en av de mäktigaste männen i midgård. eftersom man i boken ser allting från frodos perpektiv, beskrivs inte mer av någon strid än att aragorn kommer med brinnande grenar i vardera hand. i filmen däremot har de lagt till svärdet och dessutom får man se hur nazgûlerna flyr. däremot verkar det tydligt att det är aragorn som får bort dem. överraskning och omgruppering, det låter som en rimlig förklaring.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 11, 2004 5:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den sista nazgûlen som är i bild i filmen: :lol:
Den ser fruktansvärt dum ut när den fjantar omkring med en kropphållning som definitivt är influerad av Gollum!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 11, 2004 9:59 pm 
Maia

vanja skrev:
i boken verkar det alltså som om aragorn är den som överraskar dem och skrämmer bort dem tillfälligt. han är ju ändå en av de mäktigaste männen i midgård.

Men då borde de ha insett vem han var och därmed kunnat avslöja det för Sauron

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 11, 2004 11:17 pm 
Noldo

Olórin skrev:
vanja skrev:
i boken verkar det alltså som om aragorn är den som överraskar dem och skrämmer bort dem tillfälligt. han är ju ändå en av de mäktigaste männen i midgård.

Men då borde de ha insett vem han var och därmed kunnat avslöja det för Sauron

Nja, de kan ju ha insett att han var en mäktig man utan att inse vem han var.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Nazgúlerna
InläggPostat: sön jul 11, 2004 11:51 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Olórin skrev:
Efter att just ha sett första delen av filmen har jag börjat fundera över nazgúlernas uppträdande på Väderklint. Varför försvinner de? Tål de inte eld? I boken (åtminstone i den svenska översättningen) kommer Aragorn med eldfacklor i båda händerna och i filmen (som naturligtvis inte är en tillförlitlig källa) slåss Aragorn med både svärd och eld. Är det så att de försvinner för att Frodo ropar Elbereth? Jag måste säga att jag tycker att de uppträder "mesigare" än de annars verkar vara.

Så som jag tolkar det hela så anser nazgúlerna att det är maningslöst att stanna då de redan har stuckit Frodo med dolken, och att han således kommer att förvandlas till en vålnad. Då är det ju bara att vänta tills han förvandlas och sedan kommer till dom med ringen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 12, 2004 12:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

så sant, morningstar, så sant...

och ja... är man en av midgårds mäktigaste män kan man nog vara skräckinjagande utan att för den sakens skull avslöja sin identitet :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]