Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2026 8:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Är Boromir (den stackarn) missförstådd?
InläggPostat: ons mar 16, 2005 11:19 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Efter att ha läst nyöversättningen av Ringens Brödraskap kom jag och fundera över den tolkning som folk har gjort av Boromir, Denethors tappra son. Han anses av många (OBS! Inte alla) vara en trångsynt hetssporre som bara vill slakta orker och dricka mjöd med sina tappra krigare. Det är denna Boromir vi ser i Ralph Bakshi's Lord of the Rings och denna verkar vara den dominerande karaktärstolkningen. Boromir är tapper men inte särskilt vis. Dock tycker jag inte denna bild är särskilt rättvis för Gondors (kanske) störste krigare. Jag tycker det finns en hel del mer mänsklighet i Boromir om man läser mellan raderna i Tolkiens böcker.

Är Boromir självgod?
Den främsta orättvisa tolkningen av Boromir uppstår när han på grund av galenskap försöker ta ringen av Frodo. I denna scen är han allt annat än trevlig med den ringbärande hobbiten. Många verkar därför ha fått för sig att Boromir hela tiden "såg ner" på hobbitarna (som ras) för att de var korta och inte kunde strida särskilt bra. Han var ju en man i sin krafts dagar och därför borde han få bestämma är den allmäna tolkningen av Boromirs karaktär. Dock får vi inte glömma scenen på Caradhras där Boromir både "skottar" fram en väg för hobbitarna och sedan bär dem när de inte kan ta sig fram. Inte ett beteende för en självgod rikshovmästarson från Gondor.

Är Boromir dum?
Bara för att Boromir drabbas av galenskap betyder det inte att han är korkad vilket verkar vara den allmäna uppfattningen. Flera gånger visar Boromir prov på att han inte är tappad bakom en vagn. För det första tar han sig till Riftedal utan några större problem vilket jag tror en dumbom inte skulle ha klarat av. Vid ett annat tillfälle drar Boromir nytta av sin erfarenhet och råder alla att samla ihop en knippe ris på vägen mot Caradhras (vilket troligast räddar hobbitarnas liv). Dessutom leder Boromir Gondors försvar mot Mordor. Detta kräver både mod och skarpsinne. Ett tydligt tecken på att han inte är en dumbom.

Är Boromir missförstådd?
Ett kort svar: Ja. Förutom ovanstående punkter finns det många andra som tyder på att Boromir är en klok man med ett gott hjärta. Han hade bara oturen att vara den svagaste (psykiskt) i ringens brödraskap. Jag tycker man skall tolka Boromirs karaktär som en patriot som alltid levat i krigets skugga och därför alltid fått kämpa för sig själv, för sitt folk och sitt land. Han valde inte sitt liv, det valde honom och det var hans lott att antingen vinna eller knäckas. Nu blev det tyvärr det senare men det skall vi inte hålla emot honom.

Vad tycker ni?

Inläggsrubrik: Re: Är Boromir (den stackarn) missförstådd?
InläggPostat: ons mar 16, 2005 11:51 pm 
Noldo

Det är möjligt att du har en poäng här men efter att ha läst dina argument har jag en del att invända.
Klaatu skrev:
Är Boromir självgod?
Den främsta orättvisa tolkningen av Boromir uppstår när han på grund av galenskap försöker ta ringen av Frodo. I denna scen är han allt annat än trevlig med den ringbärande hobbiten. Många verkar därför ha fått för sig att Boromir hela tiden "såg ner" på hobbitarna (som ras) för att de var korta och inte kunde strida särskilt bra. Han var ju en man i sin krafts dagar och därför borde han få bestämma är den allmäna tolkningen av Boromirs karaktär. Dock får vi inte glömma scenen på Caradhras där Boromir både "skottar" fram en väg för hobbitarna och sedan bär dem när de inte kan ta sig fram. Inte ett beteende för en självgod rikshovmästarson från Gondor.

Det är inte så konstigt att han skottar en väg åt dem, han har tagit sig an uppdraget att gå med brödraskapet och kommer att hjälpa dem i deras upp- och nergångar. Däremot tror jag att han gärna vill påverka brödraskapet att utföra sitt uppdrag på hans sätt och det är nog detta som gör att folk får sin uppfattning av Boromir, att han inte riktigt litar på de vises råd utan vill använda ringen.
Klaatu skrev:
Är Boromir dum?
Bara för att Boromir drabbas av galenskap betyder det inte att han är korkad vilket verkar vara den allmäna uppfattningen. Flera gånger visar Boromir prov på att han inte är tappad bakom en vagn. För det första tar han sig till Riftedal utan några större problem vilket jag tror en dumbom inte skulle ha klarat av. Vid ett annat tillfälle drar Boromir nytta av sin erfarenhet och råder alla att samla ihop en knippe ris på vägen mot Caradhras (vilket troligast räddar hobbitarnas liv). Dessutom leder Boromir Gondors försvar mot Mordor. Detta kräver både mod och skarpsinne. Ett tydligt tecken på att han inte är en dumbom.

Självklart är karln inte dum, han är ju för bövelen äldste sonen till Gondors rikshovsmästare. Han kan däremot ses som dumdristig och trångsynt eftersom han vill ha sin lösning på ringproblemet. Att han tog sig till Vattnadal, samlade riset och ledde trupper visar bara att han är kunnig inom vissa områden. Han är troligtvis van vid vildmarksliv och en född härförare men hur vis han egentligen är är svårt att visa med det här underlaget.
Klaatu skrev:
Är Boromir missförstådd?
Ett kort svar: Ja. Förutom ovanstående punkter finns det många andra som tyder på att Boromir är en klok man med ett gott hjärta. Han hade bara oturen att vara den svagaste (psykiskt) i ringens brödraskap. Jag tycker man skall tolka Boromirs karaktär som en patriot som alltid levat i krigets skugga och därför alltid fått kämpa för sig själv, för sitt folk och sitt land. Han valde inte sitt liv, det valde honom och det var hans lott att antingen vinna eller knäckas. Nu blev det tyvärr det senare men det skall vi inte hålla emot honom.

Det är väl en av de saker som folk har emot Boromir. Att han tänker vinna eller försvinna, han vill rasa framåt och hoppas på det bästa istället för att stanna och tänka en stund.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 10:38 am 
The Magnificent

Jagtyckerom Klaatus argument. Många ser honom som egoisitisk och lite korkad. Jag ser det som självklart att han vill försöka få de andra att göra som han vill, vem skulle inte det? Han utgår efter vad han tror är bäst för hans land och folk och kriget mot Gondor. Sen kanske han borde lyssna bättrepå vad rådet säger, men det tillhör hans natur att vilja göra saker snabbt.

Han är en av mina favorit karaktärer, då han sättersitt landsliv och äraframför sitt liv och gör allt för att återupprättadet forna Gondor. En inbiten patirot, krigare och ledare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 11:01 am 
Maia
Användarvisningsbild

Intressant läsning.

Jag håller med Klaatu på i stort sett alla punkter, men skulle vilja tillägga en sak. Boromir är, för mig, också en typisk gondorian. Han lägger stor vikt på försvaret, är stolt, och ser "halvlängdsmännen" som någon sorts sagofigurer. Precis som de flesta gondorianer. Och precis så som många kan ha problem med att förstå sig på hobbitarna och deras, för många, självgoda och inskränkta sätt kan nog gondorianernas inställning te sig underligt i mångas ögon.

Dessutom har det slagit mig att filmerna kan ha stor inverkan när det gäller folks syn på Boromir, eftersom filmerna, i mina ögon, framställer Boromir orättvist, vilket påverkar många - både medvetet och omedvetet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 11:25 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tycker att filmerna framställt Boromir alldeles för övertydligt. Men jag stör mig mest på att han inte lyssnar på rådet och anser alver och trollkarlar var a mindre visa än han själv. Han är därmed ganska inskränkt och inte ödmjuk gentemot andra. Lite USA-anda över Gondor. Om nåt ska ske så ska vi se till att det händer.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 2:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Precis. Ryser. När vi ändå kastar dynga på filmerna skulle jag vilja säga att de också framställer Gollum och hans "schizofreni" alldeles för övertydligt, och på så sätt påverkar många människors syn på kräket.
Vilket leder oss till en intressant fråga: Är gollum, på samma sätt som Boromir, missförstådd - fast åt andra hållet, så att publiken får mer medlidande för honom än det var tänkt? Jag skulle nästan vilja påstå det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 3:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Boromir är tycker jag missförstådd.
Han förgörs mer eller mindre av sin egen stolthet.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Senast redigerad av Lord Voldemort tor mar 17, 2005 11:01 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 5:17 pm 
i filmen så får man ju se att han iaf är snäll mot sin bror..
Jag gillar den scenen även om den kanske inte har så mkt med boken att göra... "Remember this day little brother. Today, life is good" :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 5:20 pm 
The Magnificent

När är den scenen med?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Vilken intressant fråga!
InläggPostat: tor mar 17, 2005 5:24 pm 
Noldo

Om Boromir är missförstådd är ju en fråga om hur man tolkar honom?

Pippin gillar honom, han är uppenbarligen en bra person på många sätt, intelligent, modig stark osv - men han är också högmodig, desperat och inte precis vis? Högmod och vishet är ju inte precis saker som går i par - jfr med Saruman.
Även Gandalf och Galadriel fruktar Ringen, de vill inte ta i den, så varför skulle Boromir lyckas stå emot den?

Bormirs störs av att han inte ska bli kung, han är desperat för att rädda Gondor, att Faramir kan sägas vara mognare och klokare gör ju inte Boromir dum eller ond i sig, hur många är perfekta?

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 5:57 pm 
Meriadoc skrev:
När är den scenen med?

I EE TTT :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 6:21 pm 
The Magnificent

Hur kommer det sig att allt är med i EE (som jag inte sett :x )!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 7:36 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Däremot tror jag att han gärna vill påverka brödraskapet att utföra sitt uppdrag på hans sätt och det är nog detta som gör att folk får sin uppfattning av Boromir, att han inte riktigt litar på de vises råd utan vill använda ringen.
Anledningen till att Boromir vill använda ringen beror nog på två saker. För det första av okunskap, för det andra av desperation. Läget är kritiskt nere i Gondor vilket få i Elronds råd tycks förstå (de oroar sig mer för sina egna gränser). Om Boromir kunde komma över ett "vapen" som skulle kunna vända krigslyckan är det inte hans skyldighet att ta den?

Nardre skrev:
Han kan däremot ses som dumdristig och trångsynt eftersom han vill ha sin lösning på ringproblemet. Att han tog sig till Vattnadal, samlade riset och ledde trupper visar bara att han är kunnig inom vissa områden. Han är troligtvis van vid vildmarksliv och en född härförare men hur vis han egentligen är är svårt att visa med det här underlaget.
Problemet beror nog främst på att Boromir inte förstår hur farlig ringen är. Man måste tänka på att han inte satt med alla korten i handen utan agerade från de uppgifter han fått från andra. Okunskapen är inte lika med dumhet. Det var dock först när ringen riktigt började påverka Boromir som passiva egenskaper som trångsynthet blommade ut.

Nardre skrev:
Det är väl en av de saker som folk har emot Boromir. Att han tänker vinna eller försvinna, han vill rasa framåt och hoppas på det bästa istället för att stanna och tänka en stund.
Man får inte glömma att Boromir hade ett enormt tryck både från sin familj och från sitt folk att befria landet från fiendens skugga och mot mörkrets makter finns det bara två slut, att vinna eller försvinna. Dock håller jag med om att Boromir ibland verkar agera mer instinktivt än genomtänkt.

Meriadoc skrev:
Jag ser det som självklart att han vill försöka få de andra att göra som han vill, vem skulle inte det? Han utgår efter vad han tror är bäst för hans land och folk och kriget mot Gondor. Sen kanske han borde lyssna bättre på vad rådet säger, men det tillhör hans natur att vilja göra saker snabbt.
Man måste tänka på att Boromir kommer från ett ställe där han ger order och inte tar dem (bortsett från Denethor). Han är en ledare av Gondor och därför har han en bättre översikt än de flesta vad som är bäst för hans land. Skall Elrond, Gandalf och andra främlingar tala om för honom vad som är bäst för Gondor?

Líndaletaro skrev:
Dessutom har det slagit mig att filmerna kan ha stor inverkan när det gäller folks syn på Boromir, eftersom filmerna, i mina ögon, framställer Boromir orättvist, vilket påverkar många - både medvetet och omedvetet.
Så sant, så sant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 17, 2005 7:50 pm 
The Magnificent

Klaatu skrev:
Meriadoc skrev:
Jag ser det som självklart att han vill försöka få de andra att göra som han vill, vem skulle inte det? Han utgår efter vad han tror är bäst för hans land och folk och kriget mot Gondor. Sen kanske han borde lyssna bättre på vad rådet säger, men det tillhör hans natur att vilja göra saker snabbt.
Man måste tänka på att Boromir kommer från ett ställe där han ger order och inte tar dem (bortsett från Denethor). Han är en ledare av Gondor och därför har han en bättre översikt än de flesta vad som är bäst för hans land. Skall Elrond, Gandalf och andra främlingar tala om för honom vad som är bäst för Gondor?

Självklart. Vad jag menade var att han kanske borde ta till sig mer av vad de säger angående ringens användning.
----------
Dessutom så blev så förstod ju Boromir hur fel det var när han väl fått "galenskapen över sig". Tidigare visste han ju inte hur pass farligt det var, men han är ju inte dum, utan förstår tillslut sitt misstag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 9:22 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är fortfarande bara Gondor Gondor Gondor. Det enda han bryr sig om. Medan de andra i rådet faktistk bryr sig om världens öde. Jag anser de andra mer ödmjuka än Boromir. Han framstår faktiskt som den dummaste och det är i såna fall hans eget fel eftersom en vis man tänker innan han talar.

Boromir må han haft andra goda egenskaper. Han gillade ju hobbitarna och ville värna om dem åtminstone.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]