Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 06, 2026 2:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Väktaren i vattnets mysterium
InläggPostat: ons sep 14, 2005 1:52 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Vad är detta för en sorts best? Är det en bläckfisk, är det ett djur, är det en maia eller annan "gudomlig" varelse likt Ungoliant?
Är det föresten en varelse eller är det flera som agerar tillsammans?
Vad jag har förstått så har träsket utanför Morias västport inte funnnits där så länge. Så var kommer väktaren ifrån? Den har väl inte uppstått ur tomma intet?
Är den ute efter ringen när den griper tag i Frodo?
Har väktaren någon kontakt med Sauron och i så fall hur?
Är väktaren Saurons undersåte?

Det finns säkert många fler frågor men vi börjar med dessa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 14, 2005 3:06 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Först flyttade jag den till Ardas Personer.

För det första tror jag det är en vanlig ond varelse vars förfäder antagligen kom uner Melkors styre. Alltså mycket likt Ungoliat/Honvôrgen :P.

Efter Melkors fall tror jag dock att Sauron förlorade mycket av dennes kontakter med frilansande ondingar och därför har han ingen speciell relation med varelsen. Att tentaklerna ändock sträckte sig efter Frodo som ringbärare kanske berodde på att varelsen kände styrkan i ringen och således också Sauron.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 14, 2005 4:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kanske har den levt i vattnen under Moria, och sedan letat sig upp när det svämmade över? Det känns inte som att den är en 'ny' varelse som helt plötsligt skulle ha växt till sig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 14, 2005 7:20 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nämns det inte i The Book of Mazarbul att den kommer från djupen under Moria. Plus att Gandalf nämner något om att det finns en massa urgamla varelser djupt nere i jorden under Moria (jag orkar inte leta rätt på citatet).

Citera:
..something go westwards, a blur, to Hollin Gate.

Det borde väl inte vara balrogen för vad skulle den där och göra?

Och senare står det:

Citera:
the pool is up to the wall at Westgate. The Watcher in the Water took Oín. We cannot get out.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 3:43 pm 
Master of Doom

Så här säger Encyclopedia of Arda:
Citera:
The Watcher is a unique being, nowhere else alluded to, and in fact we cannot even say for certain that it was a single creature. It's generally depicted as a many-tentacled squid-like monster, but in fact Tolkien never states this certainly. Indeed, when Frodo asks Gandalf 'What was the thing, or were there many of them?', Gandalf's only answer is 'I do not know.' (The Fellowship of the Ring II 4 A Journey in the Dark.

Angående de varelser/ den varelse Fëanor gissade var samma som The Watcher in the Water:
Citera:
"Far, far below the deepest delvings of the Dwarves, the world is gnawed by nameless things."
Words of Gandalf from The Two Towers III 5 The White Rider

The secret and very ancient creatures that dwell in the dark depths of the world. Gandalf came upon them in the depths beneath Moria, but would say nothing of them to his companions. All we know of them is that they gnawed dark tunnels far beneath the earth, through which Gandalf escaped from the depths of the chasm beneath Khazad-dûm.

On the subject of these creatures, Gandalf says 'Even Sauron knows them not. They are older than he.' (The Two Towers III 5, The White Rider). Sauron is older than the World itself, so this can't be literally true, unless Gandalf means to suggest that the nameless things are Maiar (which seems rather implausible). Nonetheless, it is clear that these are very ancient creatures indeed.

Förresten, jag har inte tänkt på hur hemskt det måste ha varit för dvärgarna i Moria innan de dog. Jag säger bara:
"The Watcher in the Water took Oín. We cannot get out."

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 8:29 pm 
Maia

Túrin Turambar skrev:
Förresten, jag har inte tänkt på hur hemskt det måste ha varit för dvärgarna i Moria innan de dog. Jag säger bara:
"The Watcher in the Water took Oín. We cannot get out."

Jo...
Dvärgarna skrev:
Vi kan inte komma ut. Vi kan inte komma ut. De har intagit bron och Andra salen ... Vi kan inte komma ut. Slutet närmar sig... trummor, trummor från djupet. ... de kommer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 11:10 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Själv är jag övetygad om att det endast är en enda varelse i vattnet utanför Västporten. Det beror iochförsig inte på något rationellt tänkande utan endast på att jag har en fruktansvärd skräck/fascination för jättebläckfiskar (tillika de flesta havskreatur; havet är skrämmande).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 11:27 am 
När jag läste den delen första gången så tänkte jag på djuret som drar ner Luke Skywalker i 3:an(eller är det 4:an?) ....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 12:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Undomiel skrev:
När jag läste den delen första gången så tänkte jag på djuret som drar ner Luke Skywalker i 3:an(eller är det 4:an?) ....

Nu måste vi reda ut begreppen... Jag antar att du med 3:an menar den tredje av de gamla filmerna, och med 4:an Episode IV. Alltså Return of the Jedi eller A New Hope. Menar du monstret nere i hålet som har en matsmältningscykel på 1000 år som äter Boba Fett? För det är ju i ROTJ. Men är det inte Lando som blir nerdragen? Eller är det helt fel monster?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 1:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle tro att hon menar monstret i ett av Dödstjärnans soprum som Han, Luke och Leia hamnar i. Det är i ep 4.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 4:55 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Nämns det inte i The Book of Mazarbul att den kommer från djupen under Moria. Plus att Gandalf nämner något om att det finns en massa urgamla varelser djupt nere i jorden under Moria (jag orkar inte leta rätt på citatet).

Citera:
..something go westwards, a blur, to Hollin Gate.

Det borde väl inte vara balrogen för vad skulle den där och göra?

Jag tror inte det rör sig om en syftning på Väktaren. Observera att det där "something" inte är kursiverat och därför inte står i Mazarbulboken utan bara ersätter ett otydbart ord, och att det dessutom följs av infinitivet "go" (även om det är tänkbart att ett hjälpverb fallit bort) vilket kan indikera att subjektet är plural. Observera dessutom sammanhanget -- strax innan står det "Óin to seek for the upper armouries of Third Deep", så det verkar inte som om det handlar om något monster. Det tycks röra sig om en forskningsexpedition.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 5:08 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Intressant Martinus aldrig tänkt på det sättet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 7:30 pm 
Beledhel skrev:
Jag skulle tro att hon menar monstret i ett av Dödstjärnans soprum som Han, Luke och Leia hamnar i. Det är i ep 4.

Så är det.. Inte sandmonstret.. :P

Edit: Såg nu att jag hade skrivit helt fel. Episod 3 är ju den nya.. :P
Episod 4 måste det ha varit.. den första/äldsta filmen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 27, 2006 5:43 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Tänk om väktaren/väktarna kommer från havet. Det kan ju finnas alla möjliga varelser där. Och det kan finnas alla möjliga tunnlar långt under markytan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 25, 2006 7:27 pm 
Uruk

ja tror lite på att den har funnits underbergen som begynelsen men att något (balorgen?) skrämde upp den

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]