Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 4:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mest själviske/osjälviske?
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:12 pm 
Sinda

Vem är den mest själviske i Arda?
Mitt val faller nog på Eöl, lurar in Melian (spökar namnen för mig nu?) i en mörk jävla skog, hon blir förbjuden att se solljus under herrans massa år, allt detta för att tillfredsställa sina behov.
Detta följs upp med att mörda Melian när hon rymt (eftersom hon tröttna på att aldig få se solen) till den gömda staden med deras son (Maeglin?) och väl där kasta ett förgiftat spjut på Melian, och innan han avrättas kasta iväg ett gäng hånfulla som jag tror leder till ett växande hat inom Maeglin.
Därför kammar Eöl hem priset enligt mig!

Mest osjälviske i Arda?
troligen Frodo, motivering nödvändig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aredhel, Turgons syster inte Melian =)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag kan nog hålla med om Eöl.

Men mest osjälvisk är nog Samwise Gamgi.
Han bryr sig knappt oms ig själv tycker jag.
Det är den bilden som jag har fått av honom.

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gandalf var också mkt osjälvisk då han stred mot balrogen-- något som orsakade honom stort lidande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
Gandalf var också mkt osjälvisk då han stred mot balrogen-- något som orsakade honom stort lidande.

Jo det är sant. Men eftersom att man skulle välja en och inte gör en lista så blev mitt svar så.

Det fanns säkert många andra också som jag inte kommer på nu.

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:38 pm 
Sinda

Egalmoth skrev:
Aredhel, Turgons syster inte Melian =)

Ska aldrig mer starta en tråd som innefattar silmarillion utan att ha boken till hands! ;)

Ja Sammie, glömde jag ju, det är sannerligen en osjälvisk prick! :D

Inläggsrubrik: Re: Mest själviske/osjälviske?
InläggPostat: fre feb 13, 2009 10:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sammie skrev:
Vem är den mest själviske i Arda?

Fëanor. (Om man räknar bort ainur (som Morgoth) och andra varelser (som Ungoliant), så klart.) Maken till självisk personlighet får man leta efter. Det enda han verkar ha brytt sig om var han själv och de få saker han älskar (hans far, som skapat honom; silmarillerna, som han skapat). Listan på hans sjävliska dåd kan göras lång: att han förvägrar Yavanna silmarillerna efter trädens fall, frändedråpet vid Alqualonde, brännandet av skeppen vid Losgar ...

Sammie skrev:
Mest osjälviske i Arda?

Svårare fråga. Både Frodo, Sam och Aragorn står högt på den listan (och Gandalf också, om man räknar med ainur). Jag väljer nog ändå Aragorn, han ville aldrig ha Gondors tron men besteg den ändå till slut för att tjäna sitt folk. Ödmjukt och osjälviskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 3:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Aragorn, han ville aldrig ha Gondors tron men besteg den ändå till slut för att tjäna sitt folk. Ödmjukt och osjälviskt.

Vad har du fått det ifrån? filmerna möjligen.... i boken så är det ju helt klart att han ska till Minas Tirith och tänker ta upp kronan. Det står det om både då de är i Vattnadal och Lothlorien.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 7:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
Citera:
Aragorn, han ville aldrig ha Gondors tron men besteg den ändå till slut för att tjäna sitt folk. Ödmjukt och osjälviskt.

Vad har du fått det ifrån? filmerna möjligen.... i boken så är det ju helt klart att han ska till Minas Tirith och tänker ta upp kronan. Det står det om både då de är i Vattnadal och Lothlorien.

Nej, inte från filmerna. Som jag uppfattat Aragorn var han ingen maktlysten person som ville bestiga Gondors tron bara för att han kunde, utan en ödmjuk person som gjorde anspråk på tronen därför att han ansåg det vara det bästa sättet att tjäna Gondors folk på och för han ansåg att det var hans plikt. Att han var trofast mot och brydde sig om Gondors folk visade han också redan många år tidigare, när han inkognito tjänade som rådgivare för Denethors far.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 8:22 pm 
Maia

Tycker också Fëanor är en bra kandidat som mest självisk. Eöl var inget dumt alternativ men hans själviskhet var på ett begränsat plan medan Fëanors var på ett större plan som fick så mycket större konsekvenser som han aldrig tycktes bry sig om bara han fick sitt på det sätt han ville.

Osjälvisk, jag tycker Eärendil är en värdig kandidat. Han tog på sig ett hopplöst uppdrag under en svår tid och han tog de värsta riskerna själv. Detta för sin kärlek till de båda släkterna trots de risker och det pris det innebar och inte för någon egen vinning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 9:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ok, Líndaletaro.

jag reagerade nog mest på hur du formulerade dig där. det lät som att han enligt dig helst avstått från att bli kung någonsin typ.

Eols själviskhet hade ju dock stora konsekvenser (inte som feanors men iaf) iom att det (enligt mig) ledde maeglin in på en ond bana som kulminerade i Gondolins fall.... det är förstås möjligt att det hade inträffat iaf fast jag ser det som mindre troligt om Eol betett sig annorlunda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 14, 2009 1:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

ordagnir skrev:
Osjälvisk, jag tycker Eärendil är en värdig kandidat. Han tog på sig ett hopplöst uppdrag under en svår tid och han tog de värsta riskerna själv. Detta för sin kärlek till de båda släkterna trots de risker och det pris det innebar och inte för någon egen vinning.

Eärendil är en riktigt bra kandidat! Jag ändrar mig och säger att Eärendil var mer osjälvisk än Aragorn.

Egalmoth skrev:
jag reagerade nog mest på hur du formulerade dig där. det lät som att han enligt dig helst avstått från att bli kung någonsin typ.

Ja, formuleringen var väl inte den tydligaste, men nu förstår vi varandra. :)

Egalmoth skrev:
Eols själviskhet hade ju dock stora konsekvenser (inte som feanors men iaf) iom att det (enligt mig) ledde maeglin in på en ond bana som kulminerade i Gondolins fall.... det är förstås möjligt att det hade inträffat iaf fast jag ser det som mindre troligt om Eol betett sig annorlunda.

Grejen med sådana här resonemang inom Tolkiens värld är att hela denna värld är så ödesbestämd. Det går visserligen att resonera som så att om Eöl inte varit så självisk så hade Maeglin inte blivit den frånstötande person han var, vilken hade lett till att Gondolin inte fallit. Men mot detta kan man alltid argumentera att det var förutbestämt att Gondolin skulle falla genom Maeglins förräderi redan från början, det fanns med i sången, och hur älskvärd och "god" Maeglin än hade varit hade han ändå förrått Gondolin. Det tar udden av hela resonemanget på ett sätt, men det förhindrar ju inte att man kan resonera i de banorna ändå. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 14, 2009 1:51 pm 
Sinda

Kan man kalla tom bombadill självisk?

Han hade ju kraften av en maia åtminstonde? Och ändå sket han totalt i att uttnytja kraften han hade i ett mer hjälpande syfte?
Var han självisk?

:P :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 14, 2009 5:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hans krafter är annorlunda än andras, snarare är det så att andras krafter inte rår på honom än att han rår på deras. Hans inflytande över andra varelser torde vara relativt begränsat.

Men o andra sidan så insåg Frodo vid Bruinens vad att han inte hade Toms röst att jaga bort de svarta ryttarna med, så visst hade han (eller skulle han kunna haft) inflytande över andra varelser.

Jag skulle inte beskriva Tom som självisk iom att han är god av naturen. Gandalf sa ju också att om hela världen bad o besvor honom att ta ringen så skulle han göra det. Men han skulle ändå ha svårt att se behovet och dessutom så skulle han glömma bort den o tappa den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2009 10:58 am 
Maia
Användarvisningsbild

jag har svårt att komma på den mest själviske, men motsatsen tycker jag nog är Sam, då jag anser att han är mer osjälvisk än Frodo.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]