Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 11:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 5:10 pm 
Dvärg

Det enda jag kommer ihåg att läst om honom är att han var mäktigt i stird och kallades "Utan död", vilket borde beskriva honom som en stark krigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 9:37 pm 
Master of Doom

Anledningen till att Durin I kallas "Deathless" är väl snarare att det i dvärgarnas tro är han som återföds i kungarna av sin ätt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 10:53 pm 
Dvärg

Är det så? Det minns jag inte alls om jag får säga så....
Det jag kommer ihåg är att han dog av väldigt hög ålder och var den som var med om att skapa Khazad-dûm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 06, 2007 12:21 am 
Maia
Användarvisningsbild

Han kallas väll den dödlöse eftersom han återföds 6? gånger innan han "dör"?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 06, 2007 10:56 am 
Maia

Nja, är det inte så att han vid tiden för ringens krig ansågs ha återfötts sex gånger?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 06, 2007 11:14 pm 
Dvärg

Ne,j om detta har jag inte fel...Durín I föddes som en av de ursprungliga sju fäderna till dvärgarna och tog sin boning i Khazad-dum där han levde till hög ålder tog ut sin rätt. Dock levde hans hus vidare genom att det föddes fem ättlingar som alla var så lika honom att de fick namnet Durín. Och det var här dvärgarnas legend om Durín dödlöse tog sin form, eftersom det föddes ättlingarna som var lik honom. Faktum var dock att det var endast till det yttre som de var lika inget annat. Detta är hämtat från den svenska specialboken Ringens värld, sidan 66 (eller i appendix till den engelska utgåvan av Härskarringen).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 21, 2007 3:35 pm 
Uruk

Túrin Turambar skrev:
Galadriel kan väl inte vara den största krigaren? Hon har väl knappt rört ett vapen?

Jo Galadriel har varit i strid. När Fëanor skulle lägga vantarna på Teleris båtar så stred hon på Teleris sida.

Galadriel beskrivs av Tolkien som den största av Noldor i Aman tillsammans med Fëanor.

Hälsningar Imin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 21, 2007 5:30 pm 
Maia

Ja, hennes ande beskrivs vara störst av eldars jämte Feanor, men det betyder inte att hon är en "krigare".

Har läst appendixet alldeles nyss, en viss Boromir skulle nog kunna tillhöra skaran "stora krigare". Det är inte den Boromir som var med i brödraskapet, utan denna levde ett par hundra år innan i Gondor. Det stod bla att Boromir var så väldig i strid att WK fruktade han, trots att ingen man skulle kunna skada han.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 21, 2007 7:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ecthilion (stavning?) vs väll gansk okej han med.. :roll:

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 21, 2007 7:59 pm 
Uruk

Aldarion skrev:
Ja, hennes ande beskrivs vara störst av eldars jämte Feanor, men det betyder inte att hon är en "krigare".

Jag bara påpekade att hon har varit strid och säkerligen kunnat hävda sig bra dessutom.

Den som jag tycker är den största krigaren är Luthhien. Hon besegrade både Sauron och Morgoth. Hon fick till och med Mandos att vekna.

Hälsningar Imin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 21, 2007 8:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Thingol skrev:
Ecthilion (stavning?) vs väll gansk okej han med.. :roll:

Echtelion, njaa, han dog ju i en strid mot en balrog så han är väl inte bättre änt. ex Gandalf. Fast han dödade ju i sin tur balrogen också så han var väl ganska mäktig i strid, men jag tror att det finns flers stycken som var större krigare än honom.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 21, 2007 8:38 pm 
Maia

imin skrev:
Aldarion skrev:

Jag bara påpekade att hon har varit strid och säkerligen kunnat hävda sig bra dessutom.

Den som jag tycker är den största krigaren är Luthhien. Hon besegrade både Sauron och Morgoth. Hon fick till och med Mandos att vekna.

Hälsningar Imin

Håller inte med. Hade tråden hetat "den mäktigaste alven", då hade jag hållit med om att Luthien hade passat. Men nu är det så att hon sjöng så att Morgoth somnade, det har inget med krig eller krigare att göra, den som besegrade Sauron var för övrigt Huan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 21, 2007 9:12 pm 
Uruk

Aldarion skrev:
Håller inte med. Hade tråden hetat "den mäktigaste alven", då hade jag hållit med om att Luthien hade passat. Men nu är det så att hon sjöng så att Morgoth somnade, det har inget med krig eller krigare att göra, den som besegrade Sauron var för övrigt Huan.

Krig utkämpas inte bara med svärd och råstyrka. Krig går ut på besegra sin motståndare och det lyckades Luthien med. Ok för att Huan fick ner Sauron på knä, men både Carcharoth och Morgoth fixade hon själv.

Imin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 9:16 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

imin skrev:
Aldarion skrev:

Krig utkämpas inte bara med svärd och råstyrka. Krig går ut på besegra sin motståndare och det lyckades Luthien med. Ok för att Huan fick ner Sauron på knä, men både Carcharoth och Morgoth fixade hon själv.

Imin

För att inte tala om Mandos.

Håller fullkomligt med. Krig behöver inte innebära vapenfäktande utan kan med all rätt utövas på många otaliga sätt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 11:39 am 
Maia

Att få ett elakt sinne att mildras så att våld inte blir nödvändigt är inte att föra krig. Luthien hade en inverkan på ondskan, med det var inget våld eller krig, snarare var hennes makt så pass att det inte behövdes krigas. Menar ni att hon förde krig mot Mandos? :lol:

Angående Charcharot så var det Silmarillen som fick han att löpa amok, och Beren med Doriaths alver som tillslut tog kål på han. Innan det så hade Luthien fått vargen att sova, och då behövdes det inte "fäktas" :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]