Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 06, 2026 4:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 12:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
De flesta säger att de tycker att Bilbo är bra för att den är mer lättsinnig och skiljer sig från de andra böckerna, men jag skulle hellre sett att den skrevs på allvarligt "Ringen-manér". Jag tror att den skulle kunnat bli jättebra på det sättet och tävlat på lika villkor som Tolkiens stora verk: LotR och Silmarillion.
Det där håller jag med om nu, men som inkörsport till denna komplicerade värld låg den på en bra nivå en gång i tiden. Men visst. Nu skulle jag hellre läsa den i en lite mer dramatisk version.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 9:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Var? :shock:

Första kapitlet.
Citera:
The lights went out. A great smoke went up. It shaped itself like a mountain seen in the distance, and began to glow at the summit. It spouted green and scarlet flames. Out flew a red-golden dragon - not life-size, but terribly life-like: fire came from his jaws, his eyes glared down; there was a roar, and he whizzed three times over the heads of the crowd. They all ducked, and many fell flat on their faces. The dragon passed like an express train, turned a somersault, and burst over Bywater with a deafening explosion.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 8:40 pm 
Master of Doom

Oj, det hade jag inte tänkt på.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 10:42 pm 
Maia

Det här är vad Encyclopedia of Arda skriver om Beorn:

Citera:
Dates: Thrived around III 2941; died some time before III 30181
Race: Men2
Culture: Founder of the Beornings
Meaning: 'warrior' and 'bear'3

BEORN

Grimbeorn the Old

The skin-changer who dwelt in the Vales of Anduin near the western eaves of Mirkwood, who could take the form of a Man or a huge black bear. He played a great part in the victory over the Goblins at the Battle of Five Armies.

Notes
1 Tolkien makes it clear in his letters that Beorn's lifespan was no greater than that of an ordinary Man. It's very unlikely, then, that he survived much beyond III 3000. (see The Letters of J.R.R. Tolkien No 144, dated 1954).
2 In the same letter referred to in Note 1, Tolkien explains that despite his remarkable abilities, Beorn definitely belonged to the race of Men: 'Though a skin-changer and no doubt a bit of a magician, Beorn was a Man'.
3 The etymology of Beorn's name is interesting. The Old English word originally meant 'bear', but evolved over the centuries to the point where it came to mean 'warrior'. So, Beorn's ability to transform from a bear to a man echoes the linguistic development of his name.
The original meaning of Beorn relates to the bear's love of honey, and contains béo, meaning 'bee'. This also appears in the name Beowulf: like Beorn, this means 'bear', but is literally 'bee-wolf'. This bee connection explains the references in The Hobbit to Beorn's bee-pastures and huge bees: 'The drones were bigger than your thumb, a good deal, and the bands of yellow on their deep black bodies shone like fiery gold' (The Hobbit 7, Queer Lodgings).

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:44 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag tycker Beorn är mer som enterna än som Tom Bombadil. Han är mer "not on anybody's side" än Tom som är god även om han inte bryr sig så mycket.

Jag håller till viss del med om djuren. Fast det betraktar jag som samma sak som den talande plånboken och talet om knallpulverpistol.

De flesta säger att de tycker att Bilbo är bra för att den är mer lättsinnig och skiljer sig från de andra böckerna, men jag skulle hellre sett att den skrevs på allvarligt "Ringen-manér". Jag tror att den skulle kunnat bli jättebra på det sättet och tävlat på lika villkor som Tolkiens stora verk: LotR och Silmarillion.

Nu tycker jag ioförsig efter att ha läst Bilbo att den inte är SÅ barnslig i tonen, trots att den självklart är betydligt mer åt barnahållet än hans andra stora verk.
Dock märker jag inte av den talande plånboken? kanske borttaget i de senare versionerna. Inte heller fotbollen i bilbo är en paradox? (heter det så) värd att förglömma.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 10:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Börsen som Bilbo försöker knycka ur trollets ficka hade talets gåva. Men vilken fotboll undrar jag då istället?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 10:29 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Börsen som Bilbo försöker knycka ur trollets ficka hade talets gåva. Men vilken fotboll undrar jag då istället?

Självklart!

Tolkien skrev:
'This won´t do at all' said Thorin, 'If we don´t get blown off, or drowned, or struck by lightning, we shall be picked up by some giant and kicked sky-high for a football.'

Ur kapitlet Over Hill and Under Hill.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 12:30 am 
Sinda

Rosie skrev:
Det där håller jag med om nu, men som inkörsport till denna komplicerade värld låg den på en bra nivå en gång i tiden.

den är oumbärlig som inkörstport. Att den är barnslig är ett nödvändigt ont.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]