Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 28, 2026 12:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 27, 2007 7:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Borde inte Fëanor få den rätten, de står ju i silmarilion att Fëanors fall var ett av Morgoths största brott

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik: Re: Turin Turambar
InläggPostat: lör apr 28, 2007 7:52 am 
Maia

Älva skrev:
Idag har jag hört så många kul rykten... Finns det en profetia där Túrin dräper Morgoth på domedagen?

Vill minnas att det står Turin och Fionwë.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 01, 2007 11:44 pm 
Hobbit

Älva skrev:
Meriadoc skrev:
Jaså. Det hade jag ingen aning om. varför valdes just han som förkämpe, tror ni?

Jag tror att det Morgoth drabbade Turin med var bland det värsta av hans illdåd.

Många av Turins dåd och hemskheter var av honom själv skapade situationer.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 9:10 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Absolut! Jag är den förste att skriva under på det men likväl så var det en tung dom som Morgoth lade över Húrin och hans familj.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 9:54 am 
Maia

Jag var tidigare hård i mitt bedömmande emot Turin, men efter att ha läst Sagor från Midgård igen samt Hurins barn så har jag ändrat mig där. Killen var ju fångad i en labyrint utan utgång. En förbannelse utav den värste fiende till de fria folken, gäckad av Glaurung. Visst kan det bara gå åt pipan då så länge inte Valinor träder in, men Turin tog med sig Glaurung i fallet. Det är inte dåligt det.

Alverna håller honom högt, det framgår tydligt av Elronds ord till Frodo.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 2:39 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Jag var tidigare hård i mitt bedömmande emot Turin, men efter att ha läst Sagor från Midgård igen samt Hurins barn så har jag ändrat mig där. Killen var ju fångad i en labyrint utan utgång. En förbannelse utav den värste fiende till de fria folken, gäckad av Glaurung. Visst kan det bara gå åt pipan då så länge inte Valinor träder in, men Turin tog med sig Glaurung i fallet. Det är inte dåligt det.

Alverna håller honom högt, det framgår tydligt av Elronds ord till Frodo.

Vad säger Elrond till Frodo?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 3:20 pm 
Maia

I Elronds rådslag säger han till Frodo efter att denne har åtagit sig uppgiften att bära ringen till Mordor; Men om du tar den (ringen) frivilligt skall jag säga dig att du har valt rätt, och även om alla tiders framstående alvvänner vore närvarande - Hador, Húrin och Túrin, och själve Beren - så skulle du ha din plats bland dem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 4:01 pm 
Maia

Aldarion skrev:
I Elronds rådslag säger han till Frodo efter att denne har åtagit sig uppgiften att bära ringen till Mordor; Men om du tar den (ringen) frivilligt skall jag säga dig att du har valt rätt, och även om alla tiders framstående alvvänner vore närvarande - Hador, Húrin och Túrin, och själve Beren - så skulle du ha din plats bland dem.

Tackar :)

Är det verkligen bara jag som anser att både Húrin och Túrin är mycket "större" än Beren? Vad är så speciellt med honom? Han hade inte kommit någon vart om inte Luthien hade sövt hela jävla Angband på något konstigt vis.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 4:04 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och vad i hela friden gjorde de andra två för nåt häftigt då? Kan inte komma på mer än att Húrin varit inne i Gondolin och Túrin mer eller mindre förstörde Nargothrond på egen hand (eller genom sina idiotiska handlingar).

Att bara ge sig ut på resan mot Angband för att ta tillbaka en Silmarill var rätt strongt gjort i första hand. Sen att Luthien hjälpte till lite gjorde honom inte till någon sämre karl i mina ögon. Eller är det fel att ta hjälp av det täcka könet hm?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 4:52 pm 
Maia

Älva skrev:
Och vad i hela friden gjorde de andra två för nåt häftigt då?

Húrin räddade ju faktiskt Turgon och större delen av hans armé i Nirnaeth Arnoediad, genom att stå i vägen tillsammans med sina landsmän i slutet på slaget så att Turgon kunde smita iväg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 4:52 pm 
Maia

Älva skrev:
Och vad i hela friden gjorde de andra två för nåt häftigt då? Kan inte komma på mer än att Húrin varit inne i Gondolin och Túrin mer eller mindre förstörde Nargothrond på egen hand (eller genom sina idiotiska handlingar).

Att bara ge sig ut på resan mot Angband för att ta tillbaka en Silmarill var rätt strongt gjort i första hand. Sen att Luthien hjälpte till lite gjorde honom inte till någon sämre karl i mina ögon. Eller är det fel att ta hjälp av det täcka könet hm?

Jag syftade på den usla magin, att hon sövde allt i sin väg. Inte på könet. :x

Vad gjorde Húrin och Túrin?

Húrin stod ensam kvar och dödade 70 troll i Nirnaeth, bara det uppväger allt Beren gjorde. Han trotsade Morgoth i över 20 år, och som du nämnde, så var han i Gondolin.

Túrin dödade draken Glaurung, vilket jag tycker är större än något som någon annan människa eller alv gjort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 7:18 pm 
Maia

Jag har inget emot Beren, men Älva, jag tycker du är orättvis mot Turin när du ger han skulden för Nargothronds fall, visst var han så oerhört korkat styvnackad där, MEN, det var inte han som var kung, det var inte hans beslut, han gav råd och Orodhret VALDE att följa dem.

Så kalla Turin en usel rådgivare och jag håller med dig, men ansvaret för Nargothrond var inte hans, utan kung Orodhret.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 8:00 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Jag har inget emot Beren, men Älva, jag tycker du är orättvis mot Turin när du ger han skulden för Nargothronds fall, visst var han så oerhört korkat styvnackad där, MEN, det var inte han som var kung, det var inte hans beslut, han gav råd och Orodhret VALDE att följa dem.

Så kalla Turin en usel rådgivare och jag håller med dig, men ansvaret för Nargothrond var inte hans, utan kung Orodhret.

Där får man dock inte glömma att Orodreth var den mesigaste och mest viljelösa alv kungen någonsin, Túrin bör ju ha vetat och utnyttjat detta. Túrin var uppfostrad vid kungens hov i Doriath, han var en smart grabb.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 02, 2007 9:06 pm 
Maia

Thalion skrev:
Aldarion skrev:

Där får man dock inte glömma att Orodreth var den mesigaste och mest viljelösa alv kungen någonsin, Túrin bör ju ha vetat och utnyttjat detta. Túrin var uppfostrad vid kungens hov i Doriath, han var en smart grabb.

Ja, man kan nog säga att han var mesig, allt för vek skulle jag vilja säga, det märktes ju redan innan när två av Fëanors söner i praktiken tog över styrandet i Nargothrond. Men det var inte bara han som följde Turin, nästan alla i Nargothrond vart ju hänförda av Turin, Hurins son. Hur som helst så hade Nargothrond gått under i alla fall, enligt profetian om att Gondolin skall vara det sista riket som faller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 03, 2007 9:20 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är typiskt att så fort det är någon som står och viftar med svärd så är de så mycket mer betydelsefulla. Bläh! Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]