Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 17, 2026 4:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Gandalf vit?
InläggPostat: tis jun 21, 2005 6:54 pm 
Master of Doom

Nerloth skrev:
Älva skrev:
Det var väl Morgoth som hölls fjättrad i världsrymden? Saruman upplöstes.

"Världsrymden", är det översättningen av "the void" på engelska? :roll:

Nej, "tomrummet" har jag för mig att Adlerbeth kallar det.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons jun 22, 2005 8:18 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag vill förtydliga att min fundering inte gällde färgen i sig eller hur det gick till, utan mer varför.
Nerloth skrev:
Då Saruman var högst i detta råd, var hans ansvar väldigt stort. Men då han förrådde detta uppdrag krävdes att någon annan tog över. Gandalf kunde i egenskap av den grå inte göra detta, och misslyckades. Han blev därför i egenskap av den vite tillbakaskickad, så att han kunde slutföra Vita Rådets uppgift.
Gandalf blir (ursäkta) uppgraderad för att den tidigare ledaren inte längre är värdig sin titel och sitt uppdrag... Har jag tolkat dig rätt då? Det låter som en mycket vettig och logisk anledning. Den kan jag köpa. (Tills någon annan kommer med ett men... :) )

Klaatu: Står det händelseförloppet att läsa någonstans?

InläggPostat: ons jun 22, 2005 10:36 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Klaatu: Står det händelseförloppet att läsa någonstans?

Nej, tror inte det. Det är nog min egna tolkning men följande står att läsa i DE TVÅ TORNEN, tredje boken, kapitel V - den vite ryttaren:
Citera:
Sedan föll mörkret över mig, och jag irrade bort från tid och förnuft, vandrade på vägar som jag inte skall nämna något om. Naken sändes jag tillbaka - en kort tid, tills jag utfört min uppgift.

Detta säger Gandalf vit. Jag har således tolkat det enligt följande:
Sedan föll mörkret över mig - D.v.s. Gandalf dog.
Jag irrade bort från tid och förnuft - Gandalf kom till Mandos salar där tid och förnuft saknar betydelse.
...vandrade på vägar som jag inte skall nämna något om - Han släpptes ut från Mandos salar och vandrade till Taniquetil och hade rådslag med främst Manwë.
Naken sändes jag tillbaka - en kort tid, tills jag utfört min uppgift. - Rådslaget kom fram till att Gandalf skulle sändas tillbaka och han blev mäktigare (vit) för att kunna slutföra sin uppgift.

Detta är dock min helt personliga tolkning. Finns det andra?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 22, 2005 5:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Står det någonstans att tid och rum saknar betydelse i Mandos salar?
Finns det något som tyder på att Manwë m.fl. var inblandade i beslutet?

Jag reagerar även på "vandrade på vägar som jag inte skall nämna något om", detta låter ju som att det är några speciella vägar det handlar om. Varför skulle han inte nämna om att han vandrade på vägar i Valinor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 22, 2005 6:29 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Står det någonstans att tid och rum saknar betydelse i Mandos salar?
Tror icke det men om det är någonstans tid och rum inte borde ha en större betydelse så är det väl i Mandos salar för jag tror inte att Gandalf lämnade Världens gränser.

Nerloth skrev:
Finns det något som tyder på att Manwë m.fl. var inblandade i beslutet?
Nej, men i ett sådant viktigt beslut borde åtminstone Manwë vara inblandad. Det var väl han som en gång skickade iväg Istari?

Nerloth skrev:
Jag reagerar även på "vandrade på vägar som jag inte skall nämna något om", detta låter ju som att det är några speciella vägar det handlar om. Varför skulle han inte nämna om att han vandrade på vägar i Valinor?
Valinors skönhet (och hemligheter) är inte för dödliga och alvers öron innan de själva tar klivet över. Det där med "vägar" kan också vara symboliskt menat för Manwës rådslag och den "väg" Gandalf var tvungen att ta för att sändas tillbaka till Midgård.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 23, 2005 8:20 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

OT: Vill bara klargöra att jag inte på något sätt översätter void med världsrymden... Det har bara alltid varit min uppfattning att Morgoth sitter i världsrymdarnas djup någonstans...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 9:39 pm 
Uruk

Valar kan inte dö, men det kan därimot Valars barn göra. Men Valars barn kan bara dödas av Valar.

En maia kom med stor sannolikhet till Mandos salar. Men nu orkar jag inte ta upp boken och leta men står det inte att när Saruman dog att han själ skulle virra i den mörka världen eller bortom havena eller nått sådant? Med andra ord kanske de inte kom till Mandos salar??

Att de skulle komma till Illivatur finns inte på kartan..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 1:41 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Citera:
Varför blir Gandalf vit?

Han övertar Sarumans roll som "Den Vite". Tydliggörs här, där han också säger att han faktiskt återvände från döden:

Yes, I am white now,' said Gandalf. 'Indeed I am Saruman, one might almost say, Saruman as he should have been. LoTR

"Saruman!' he cried, and his voice grew in power and authority. 'Behold, I am not Gandalf the Grey, whom you betrayed. I am Gandalf the White, who has returned from death. You have no colour now, and I cast you from the order and from the Council.'" LoTR

"...So Gandalf sacrificed himself, was accepted, and enhanced, and returned." [Letter #156]

"Sent back by whom, and whence? Not by the 'gods' whose business is only with this embodied world and its time; for he passed 'out of thought and time'. Naked is alas! unclear. It was meant just literally, 'unclothed like a child' (not disincarnate), and so ready to receive the white robes of the highest. [Letter #156]

As Tolkien makes clear, it was not the Valar who returned Gandalf; it was "Authority", he who "ordained the Rules", or more plainly, Iluvatar (Unknown?)

Citera:
Är det det faktum att han besegrade balrogen som gav honom denna högsta rang? Eller fick han denna högre rang som hjälp på vägen för att ha större chans mot Saruman och Sauron?

Knappast det faktum att han besegrade balrogen, snarare att han var trogen sin uppgift och fullföljde den utan att vika.

Citera:
Ja men varför är färgen vit det är en annan fråga.

Troligen därför att Vitt representerar det högsta och äldsta", han var ju också den mest kraftfulla i ordern.

Dock rätt intressant att han kallar sig "Saruman of Many Colors", vilket kan tyda på att han ville bli erkänd som en som hade djupgående kunskaper på många områden (ancient lore, ringmaking, birds&beasts etc..)

"Yes, I have come," I said. "I have come for your aid, Saruman the White." And that title seemed to anger him... For I am Saruman the Wise, Saruman Ring-maker, Saruman of Many Colours!" LoTR

'I looked then and saw that his robes, which had seemed white, were not so, but were woven of all colours.." LoTR

"White! " he sneered. "It serves as a beginning. White cloth may be dyed. The white page can be overwritten; and the white light can be broken." LoTR (dvs. som "uppdelat" i ett spektrum)

Senast redigerad av Fëanaró fre sep 09, 2005 9:17 pm, redigerad totalt 5 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 6:50 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

I äldre teologisk litteratur betyder kläder sanningar och "Herrens kläder" guomliga sanningar. Inför Petrus, Jakob och Johannes uppenbaras Gud som silverskinande som ljuset. När Saruman berövas magin motsvaras detta även av att hans kläder inte längre är vita.

Att Manwê skulle vara inblandad i Gandalfs återuppståndelse talar väl örnarnas hjälp något om? Vad är förresten den där lilla "fjärilen" i filmerna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 7:00 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Att Manwê skulle vara inblandad i Gandalfs återuppståndelse talar väl örnarnas hjälp något om? Vad är förresten den där lilla "fjärilen" i filmerna?
Fjärilen får väl stå som stand-in för Radagast. Då PJ antagligen ansåg att en brun trollis utan mer scener skulle konfundera biopubliken. Alltså som kontakt mellan Gandalf och örnarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 07, 2005 10:12 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Citera:
Att Manwê skulle vara inblandad i Gandalfs återuppståndelse talar väl örnarnas hjälp något om?

Mitt förra citat var från Tolkien själv (letter 156):

"He was handing over to the Authority that ordained the Rules, and giving up personal hope of success... That I should say is what the Authority wished, as a set-off to Saruman. 'Naked I was sent back – for a brief time, until my task is done'. Sent back by whom, and whence? Not by the 'gods' whose business is only with this embodied world and its time; for he passed 'out of thought and time'." [Letter #156]

Han sändes tillbaka av Iluvatar.

Örnarna, hämtade ju upp honom från klippan men först efter ett antal dagar som synes, det är ju inte omöjligt att Gwaihir faktiskt fick syn på honom där han låg (eller sett något av striden):

"There I lay staring upward, while the stars wheeled over, and each day was as long as a life-age of the earth"... And so at the last Gwaihir the Windlord found me again" LoTR

"Suddenly Gandalf laughed. 'But what would they say in song? Those that looked up from afar thought that the mountain was crowned with storm. Thunder they heard, and lightning, they said, smote upon Celebdil, and leaped back broken into tongues of fire." LoTR

Inläggsrubrik: !
InläggPostat: ons apr 26, 2006 6:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Han kanske tvättade rocken:P

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 26, 2006 6:38 pm 
Maia

Svaret på ämnets fråga är alltså via-direkt??? :o

Tiffany Persson skrev:
- Via-direkt, kan jag hjälpa till med något?
- Ja, du kan ju ta ungarna tills de är arton...

:D Kunde inte motså frestelsen, ursäkte OT-ande ;)

Inläggsrubrik: Re: !
InläggPostat: tor apr 27, 2006 12:30 pm 
Maia

Offtopic men men:

Ulmo skrev:

Den var rolig :lol:

Inläggsrubrik: Re: !
InläggPostat: mån okt 16, 2006 9:41 pm 
Avar

Ulmo skrev: