Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 15, 2026 9:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 2:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Okej, jag får se mig besegrad. Jag läste igenom kapitlet om när hoberna är i Gamla skogen och när de är hos Tom och det står klart och tydligt på sista sidan av Gamla skogen-kapitlet att :

Citera:
"Så tog träden gelt plötsligt slut och med dem också dimmorna.De kom ut ur skogen och befann sig på en vid, gräsbevuxen slätt"

Och det står ingenting senare om att de skulle ha kommit in i skogen igen så det var ingen glänta heller. Alltså måste Tom bo en bit utanför skogen, eller rättare sagt står det så här när de har gått ut ur skogen.

Citera:
Stigen låg välskött och rak framför dem och den var kantad med sten. Den vindlade upp till en gräsklädd höjd , som nu lyste grå under den bleka stjärnhimlen. Därbakom högre upp på en ny kulle såg de blinkade vänliga ljus från ett boningshus.

Alltså Toms hus. Cirka 1-2 kilometrar utanför skogen alltså.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 7:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hur lång är Tom??????

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 7:17 pm 
Maia

Intressant fråga! Jag har av någon anledning fått för mig att han är ganska liten men kan inte komma på att det egentligen finns något belägg för detta. Vet någon?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 7:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aha jag hade fått för mig motsatsen!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 8:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nämns inte i någon av böckerna vad jag vet. Normal manslängd skulle jag tippa, alltså 180 cm ungefär.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 8:32 pm 
Master of Doom

Men normal manslängd i världen är ju mycket kortare än så, fast i Skandinavien tror jag att det är ca 177 cm. Men betänk att man var mycket kortare under tidig medeltid, den period resten av Midgård påminner mest om.

Iofs så brukar Tolkien gilla att förlänga folk, så det är svårt att säga.

Men det borde väl finnas någon ungefärliga angivelse i boken.? Som t ex "en kort man" eller något i den stilen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 8:43 pm 
Maia

Citat från Ohlmarks översättning:
Gamla skogen skrev:
Fjädern guppade och dansade upp och ned över vasskanten, [han är alltså ungefär lika lång som vass, vilket inte hjälper så mycket, eftersom vass (enligt Wikipedia) kan bli upp till 5 meter hög.]
[...]
Hur som helst var han både för hög och för bred för att vara en hob, fast kanske inte lång nog för att tillhöra det Storvuxna folket.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 16, 2006 6:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag trodde han var typ var över 2 meter!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 18, 2006 1:39 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

NEJ!

Så som hobibtarna såg honom så var han inte en av de stora.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik: Om Tom Bombadil...
InläggPostat: tor nov 23, 2006 11:55 am 
Dvärg

Längden på Tom står väl ganska tydlig; eftersom Tolkien själv låter hoberna beskriva honom. Han är längre än hober och dvärgar, inte tillräckligt lång för människorna. Så runt 1.60-1.70.
Tom är en udda trollkarl, fast en helt annan typ av trollkarl än de vi är vana vid i Midgård. Han borde ha skapats i samband med skapandet av Arda (eftersom Gandalf säger att han fanns före) som en del av världen. Med detta menar jag att han borde ha varit en "naturskapelse", det som blev över i Ardas skapelse. Borde inte Illúvatar nämt honom? Eller någon av Valarna? Det intressanta ligger i att Tom inte berörs av världen utanför och världen (exepelvis Sauron) verkar inte ta notis om honom heller. Därför är han inte viktigt för Midgård, eftersom han inte påverkar den eller vill påverka den. För mig blir därför Tom en au de naturelle trollkarl som bestämmer över sina begränsningar (han har ett bestämt område som han aldrig rör sig utanför). Skulle Toms krafter kvarstå utanför skogen och dess omnejd? Slutligen: Tom, tror jag, är helt enkelt "A freak of nature", en kvarleva som bestäms endast av Ardas liv och leverne (allstå jorden).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 04, 2007 11:52 pm 
Dúnadan

Jag tror att dom som kan se ringbäraren (när han har ringen på sig) är antingen bunden till den som Nazgulerna ( gollum var bara fixtrad som isildur) eller mäktigare än sauron (när han hade ringen).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 07, 2008 11:36 pm 
Snaga

Tom bombadill. En svårgreppad karaktär!

I filosofin om Arda och allt inom dess gränser, så härstammar allting från Erú Illuvatar och Ainurs sång i Tidernas bygennelse, hur dom sjöng med varandra i olika teman och omedvetet skapade världen och dess historia. Tom Bombadill behöver inte vara en Valar, eller ens en Maia eller någon lägre stående andeform. Tom är (i min filosofi) en av Ardas egna naturkrafter, ett ackord i Ainurs musik som flyter från början till slutet, ostört av några andra toner eller övergångar, opåverkad av dissonanser runt omkring honom. Precis som han var där först av alla, så kommer han vara där som den siste av alla, när den sista tonen spelas i Ainurs sång och världen kommer till sitt slut. Eller så är han bara en jävla blåbärsplockande gubbe som går runt och knarkar i skogen. Fan vet jag. Håll käften.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 07, 2008 11:39 pm 
Noldo

eh ?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 08, 2008 9:22 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

De två sista meningarna blir lite obegripliga om man inte känner dig och förstår vilken slags humor du har. (Om det nu var humoristiskt vilket jag gissar på i och med meningen före de två sista.)
Annars tycker jag att det var en intressant teori du lade fram. Kan du utveckla den lite mer? Den sista meningen icke att förglömma! :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 08, 2008 9:27 am 
Maia

tja jag får lite vibbar av "Härsken på ringen".
Resonemanget i sig var intressant men minus för de sista två meningarna.
Instämmer med Älva, utveckla gärna mer kring det övriga.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]