Aldarion skrev:
Thingol skrev:
Silmarillerna stals av Morgoth inte någon annan alvsläkt, dessa fartyg gavs till Teleri från Valar om jag minns rätt, för Valar hade väl byggt dem, hur som helst så var Teleri tämligen fäst vid sina skepp.
Sedan så tycker jag att det är förståeligt att man kan knuffa i båttjuvar i vattnet, men att sedan båttjuvarna drar blanka vapen och börjar döda är värre. Man kan prata om vem som började knuffas och så, men Noldor började med att försöka stjäla, när de inte fick det som började de döda för att stjäla, så ser jag det.
För det första, det var Teleri som byggt skeppen, men med Valars hjälp.
Och, nu kommer det tolkningar, stycket vi talar om avgör inte på vilket sätt som Teleri försökte driva bort Noldror, det skulle vara lika tänkbart att Teleri först drog vapen.
Och gällande Fëanors söner hållre jag med dig, Thingols tanke om att anfalla var helt på sin plats.
Just det, det har du rätt i, Teleri byggde dessa fartyg med Valars hjälp. I Silmarillion säger Olwe till Fëanor, "att dessa (fartyg) är för oss som ädelstenarna för Noldor; de är våra mest älskade verk, vilkas like vi aldrig mera kan forma". Så har man förståelse för Noldors upprördhet över att Morgoth stjäl Silmarillerna så bör man ha förståelse att Teleri försvarar sina fartyg.
Teleri beskrivs i huvudsak endast varit beväpnade med smäckra bågar, medan Noldor hade svärd mm. Fëanor försökte kaapa fartygen först när han fått ihop tillräckligt med trupper, det säger en del om hans intentioner.
Sedan så har vi Valars dom, de dömde att skulden för frändedråpet i Alqualondë tillhör Noldor, och jag har ej läst någonstans att någon Noldor försökt lägga skuld på Teleri, utan tvärtom så skämdes exil-Noldor för det de gjort.