Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 09, 2026 11:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2009 12:46 am 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Ja, precis, jag var nog lite otydlig där. Ingen helt ensam utom en vala kunde rå på Sauron med ringen (tror jag). Vad gäller Finrod så hade ju Sauron inte Ringen vid tillfället, och hade väl heller inte vuxit sig lika stark i makt som han gjorde senare. (Sekundantalet är annars att se som ett skämt, då ingen kan veta hur lång tid det skulle ta, eller om någon mot förmodan skulle lyckas besegra Sauron i teorin.)

Inte vuxit sig lika stark?
Citera:

Sauron was, of course, 'confounded' by the disaster, and diminished (having expended enormous energy in the corruption of Númenor).
Letters.

Han var antagligen ännu starkare innan Huan berövade honom hans kropp vid varulvarnas ö. för varje gång en sån som han skapar sig en ny hroa från scratch så försvinner en liten del av hans kraft.

Han hade visserligen mkt makt då han hade den enda ringen, men han hade förmodligen ännu mer makt under Morgoths tid.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2009 6:32 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Det kan nog vara sant, men jag tänker mig honom som den klart mäktigaste i M-e under 3e åldern, vilket han inte var under 1a, då det fanns många andra starka personligheter. Vad gäller Númenors fall var det ju ett tag mellan det och slutet på 3e åldern, då Gandalf blir den Vite, som han kan tillväxa i makt under, samt att han med Ringen får en styrka som uttryckligen ingen i M-e står emot (det sägs ju av flera av de visa).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 09, 2009 8:09 pm 
Dúnadan

jag förstår inte riktigt alla dom som säger att Ungoliat kan vinna mot Tulkas, han är ju den kraftigaste personen i arda hur mkt ljus Ungoliat än sluka så skulle hon inte ha en chans mot Tulkas. Anledningen över att hon besegra Morgoth var inte enbart att hon hade blivit kraftigare utan även att Morgoth hade blivit svagare. Men alla har rätt till sin egna åsikt :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 09, 2009 10:54 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Tulkas är den starkaste valan fysiskt, men inte mäktigast! Men jag håller med om att alla får ha sin åsikt och att det för min del inte känns tvärsäkert att Ungolinat var mäktigare. I just det skedet då hon fått all den kraften från träden och stenarna tänker jag mig henne dock som fasansfullt mäktig och en kraft som ingen vala hade stått emot utan stora problem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 11, 2009 10:06 pm 
Östring

Fëanor vs Gothmog Fëanor vinner i slutändan, med tanke på att Gothmog blev besegrad av en skadad Ecthelion.

Honmonstret vs Fingolfin Honmonstret är död innan du blinkar.

Gandalf Vit vs Sauron Sauron flydde från Gandalf när han "besökte" Dol Guldur, frasen "but black is mightier still", kan syfta på Sauron makt som härförare, Gandalf Vit vinner nog mot Sauron utan ring, men med Sauron med ring, Gandalf får pisk.

Ungoliat vs Tulkas Tulkas vinner, Ungoliath är from "the Void", hon flydde för Balrogerna, kom ihåg de, och hon undvek Oromë står det, så det lutar mot Tulkas.

Aragorn(med Gurthang) vs Glaurung Jävligt tveksamt, Túrin var en starkare krigare än Aragorn, men faktorn att Aragorn var betydligt starkare mentalt (att besegra Sauron i Palantíren...), Aragorn skulle nog kunna stå emot Glaurungs blick, men Glaurung vinner nog ändå.

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 6:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror det ändå inte Eriagon eftersom Gandalf mer eller mindre säger rakt ut att Mörkrets Herre är farligare. (står på samma ställe som det där med black is mightier still.)

Citera:
Aragorn(med Gurthang) vs Glaurung Jävligt tveksamt, Túrin var en starkare krigare än Aragorn, men faktorn att Aragorn var betydligt starkare mentalt (att besegra Sauron i Palantíren...), Aragorn skulle nog kunna stå emot Glaurungs blick, men Glaurung vinner nog ändå.

Jag ser inte varför Turin skulle vara mentalt svagare. Snarare tvärtom om något.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 7:03 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Instämmer. Frasen "men faktorn att Aragorn var betydligt starkare mentalt" känns lite som tagen ur luften. Var står detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 1:32 pm 
Östring

Jag baserade det på att han lyckas besegra Sauron i tanken i Orthancs palantír... Jag tror att Túrin inte skulle ha klarat det, men det står för mig själv.

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 2:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag förstår inte riktigt vad du baserar det på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 3:23 pm 
Maia

Eriagon skrev:
Jag baserade det på att han lyckas besegra Sauron i tanken i Orthancs palantír... Jag tror att Túrin inte skulle ha klarat det, men det står för mig själv.

MAn bör hålla i minnet att den viktigaste egenskapen för att bruka en palantir var rätten till den.
Aragorn hade högst rätt i midgård till palantiren. Att Sauron lyckades göra så bra bruk av palantiren som han gjorde tycker jag snarare understryker hans kraft då han saknade all legitimitet för att bruka den.
Men poängen är dock att jag ser det som en väldigt osäker grund för att försöka jämföra Aragorns och Turins mentala styrka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 3:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

En sådan jämförelse är bara rimlig om grundförutsättningarna för de båda är de samma. Dvs. att låtsas som att Turin är Elendils ättling (för att ha maximal rätt att bruka en palantir). Om man gör det antagandet har jag svårt att se att Turin skulle klara sig sämre.

Att Turin var viljestark (som är mkt användbart om man ska använda en palantir) råder inget tvivel för att han var Hurins son. (end of discussion :P)

Jämför också med vad som står då Turin och hans gäng träffade dvärgen Mim. Sagor från Midgård s 136

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]