Min lista skulle se ut på följande sätt:
1. Fëanor
2, Fingolfin
3, Húrin
4, Túrin
5, Ecthelion
Fëanor:
Av allt att döma så är jag helt övertygad om att Fëanor är långt mäktigare än Fingolfin. I Arda så spelar ens ande stor roll, hur stark man är rent själsligen. Och vad jag vet så finns ingen Eldar som är starkare än Fëanor.
Sen kan man ju tillägga att han stupade, stridandes mot alla Balroger samtidigt. Fingon stupade mot två. (säger endel om skillnaden va?)
Fingolfin
När han i sin vrede red på Rochallor mot Angband så flydde orcherna i tron om att det var Oromë själv som red fram. Detta säger väl endel om honom antar jag. Men sen att han utmanade Morgoth i strid och hur väl han klarade det säger ännu mer. Han är helt given på denna plats.
Húrin
Det står uttryckligen i
Silmarillion att han var den mäktigaste krigaren av alla Ilúvatars yngre barn. Så ingen tvekan om saken.
Túrin
Att han dräpte Glaurung, drakarnas fader, säger väl allt egentligen. Vart han än kom så blev han stor och fruktad. På gott och ont så gjorde han mycket som få kunnar ens drömma om att göra. Sen så skall man även påpeka att han överlevde kampen mot Glaurung , vilket inte Echthelion gjorde i sin kamp mot Gothmog.
Ecthelion
Han dödade Gothmog, Balrogernas herre. Dock så stupade han i striden. Denna plats är inte helt given. Det skall påpekas att det finns endel som skulle kunna ta hans plats. Men det krävs en funderare